آگهی رپورتاژ چیست و چه تأثیری بر سئو دارد؟

رپرتاژ چیست

خیلی ساده و بی مقدمه پردازی با جوا به سوال رپرتاژ آگهی چیست شروع کنیم: رپرتاژ هر نوع محتواییه که شما صرف پرداختن یه هزینه، با هدف تبلیغ کسب و کارتون یه جای دیگه منتشر می‌کنید. بنابراین، چه صاحب یه فروشگاه پربازدید اینترنتی باشید، چه مدیر یه شرکت باشید و با سایتتون محصولاتمون رو معرفی کنید، چه برای دل خودتون سایت داشته باشیدو مطالب مورد علاقتون رو منتشر کنید شما نیاز دارید که با مفهوم رپرتاژ آگهی آشنا بشید. چرا؟ چون همونطور که قبل تر در سری مباحث آموزش رایگان سئو بهتون گفتیم، یکی از مهمترین عوامل موثر در سئو و ارتقای کیفیت سایت و افزایش محبوبیت و اعتبار برند رپورتاژ آگهیه.

معنی کلمه رپورتاژ چیست؟

اول از همه بیاین با هم یه بررسی کنیم و ببینیم اصلا کلمه رپورتاژ (Reportage) از کجا اومده و معنا و املای صحیحش چیه. اگر بخوام در مورد ریشه این کلمه براتون بگم، رپورتاژ یه کلمه فرانسویه که  اولین بار در حدودای سال 1945 ظاهر شد و معادلش در زبان انگلیسی و منابع بین المللی “Advertorial” می‌شه. البته ما در ایران دوست داریم همون معادل فرانسویشو به صورت رپورتاژ و یا آگهی رپورتاژ استفاده کنیم. به هر حال، اگر کلمه Advertorial رو در دیکشنری لانگمن سرچ کنیم با این تعریف مختصر و دوست داشتنی رو به رو می شیم: “یک تبلیغ در روزنامه و یا مجله که آماده شده تا شبیه به یک مقاله و نوشته‌ی عادی جلوه کنه و به نظر بیاد (نه یه تبلیغ)“.

یه مثال بزنیم. فرض کنید ما مثلا مسئول یک سایت مشاوره کنکور هستیم که می‌خواد برای کنکور 1402 دانش‌آموزان رو دعوت کنه از خدماتش استفاده کنن. یه راه اینکه دائم بازخورد بگیریم (برعکس بک لینک که می‌تونه گاهی موقت باشه)، افراد بیشتری ما رو ببینن، آگاهی برند بیشتر بشه و نرخ تبدیل بره بالا اینه که بریم پیش رسانه‌ای که از قبل مخاطبان هدف ما رو می‌شناسه و بهش رپرتاژ بدیم.

یک طبقه بندی از انواع رپورتاژ آگهی

رپورتاژ در رسانه چاپ شونده (روزنامه، مجله، …)

اگر به طور کلی بخوایم یه طبقه بندی از انواع رپورتاژ آگهی ارائه بدیم به این شکل می شه که از مقوله رپورتاژ می توان در رسانه های چاپی، تلویزیونی و نمایشی، رادیویی و در آخر هم بستر اینترنت استفاده کرد. خب حالا سوال اینه که چجوری می توان از ریپورتاژ در هر کدام از این 4 دسته استفاده کرد؟ الان می گم خدمتتون. بیاین با اولین مورد یعنی رسانه چاپی کار رو شروع کنیم. فرض کنید شما صبح از دکه‌ی محلتون یک روزنامه تهیه کردید تا بتونین اخبار و اطلاعات روزانتونو از اون دریافت کنید. خب قطعا سراغ روزنامه‌ای می رید که احساس می کنید اطلاعاتش موثقه و قابل اعتماد. حالا بیاین فرض کنین در کنار اخباری که مشغول مطالعه اش هستین به یک تیتر برسید با عنوان “کرونا هم بگیرم بازم مشکلی نیست”. بعد از این که ناخودآگاه جذب این تیتر شدین و اخبار مربوط به کرونا رو مطالعه کردید و مشکلات ناشی از این بیماری و راه های غلبه بر اون رو در این مقاله یاد گرفتید، در انتها و مابین متن شاهد معرفی یک محصول به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی هم بوده‌اید!

بیاین یکم این موضوع رو با هم بازش کنیم و ببینیم چه اتفاقی رخ داده. شما در ابتدا روزنامه ای رو تهیه کرده‌اید که اطلاعاتش مورد اطمینان شما بوده و بعدش ناخودآگاه جذب خبری شده‌اید که یک تیتر جذاب داشته، اما غافل از این که اون مقاله و اون خبر و اون عنوان جذاب همه و همه برای معرفی اون محصول بوده اما به شیوه ای غیرمستقیم!

شما ناخودآگاه به دلیل اعتمادی که به اون روزنامه دارین به مقاله هم اعتماد می کنین و فکر می کنین چقدر عالی می ‌شه که اون محصول رو شما هم داشته باشین تا سیستم ایمنیتون رو تقویت کنین و به جنگ کرونا برید! پس با رضایت خاطر و اطمینان به دنبال تهیه اون محصول می روید چون نویسنده اون مقاله با بهره گیری از تکنیک رپورتاژ آگهی و با هوشیاری و زیرکی در نگارش اون مقاله به ظاهرخبری و غیر تبلیغی، اول با گفتن خطرات بیماری و عوارض اون ذهن شما رو آشفته کرده و در نهایت با ارائه نامحسوس یک محصول، غذای روحی مناسب برای برطرف کردن این آشفتگی رو به شما تزریق کرده.

البته دقت داشته باشید که تو مثال بالا، من همه چیز رو مقداری اغراق شده تعریف کردم تا بتونم منظورم رو واضح‌تر برسونم. در حقیقت ارتباط ارائه‌ی ما و پاسخ مخاطب بسته به موارد پیچیده‌ی زیادی داره و نمی‌شه صرفا مخاطب رو خواننده‌ای منفعل در نظر گرفت که هر طور که ما می‌خوایم رفتار کنه.

مثالی که بالا ذکر کردم توضیحی بود از کاربرد آگهی رپورتاژ در رسانه های چاپی. در مورد تلویزیون و رادیو هم به همین شکله. با این تفاوت که به جای خواندن مقاله، در تلویزیون می بینیم و در رادیو می شنویم. از یه چیزی با خبر می شویم، مقداری راجع بهش اطلاعات کسب می کنیم و بعد  احساس نیاز و یا امکان بهتر شدن می‌کنیم و در آخر، راه ارضای این نیاز و مسیر بهتر شدن به ما القا می شه و ما خوشحال از این همه اطلاعات خوب و مفیدی که کسب کردیم می ریم که هر چه سریع تر اون خدمت و یا اون محصول رو به دست بیاریم.

پیشنهاد مطالعه: روزی پنج دقیقه مقالات آموزش محتوای میزفا را مطالعه کنید و یک ماهه محتوانویس شوید!

رپورتاژ در رسانه نمایشی (تلویزیون، تبلیغ محیطی، …)

یک مثال از انواع رپرتاژ آگهی دیگه می زنم بهش فکر کنید! برنامه ای تلویزیونی که از یک دکتر طب سنتی دعوت می کند و اون برنامه تلویزیونی همون چیزیه که اگر هر صبح نبینینش نمی تونین روزتونو شروع کنید. قبل دعوت از مهمان برنامه، مجری شروع می کنه به گفتن تمام افتخارات و القاب آقای دکتر، هر از چند گاهی هم اون پایین زیرنویس می ره و می‌گه مهمان این برنامه جناب آقای دکتر فلانی بزرگ عضو هیئت علمی دانشگاه فلانی تر و بزرگ‌تره!

چه اتفاقی می افته به نظرتون؟ ما علاوه بر علاقه و اعتمادی که به اون برنامه تلویزیونی داشتیم حالا این مهمان شخیص هم برامون می شه منبعی قابل اتکا و مهم. اینجاست که استاد گرامی اول از همه شروع می کنه به گفتن خواص دارو های گیاهی و سنتی و این که چه بیماری هایی رو که درمان نمی کنه، به نظرتون بعد این همه اتفاق جذاب برنامه ریزی شده چی می شه؟ مجری می گه جناب دکتر، پیامک دادن و سوال پرسیدن همسرم ریزش شدید مو گرفته چه کاری باید انجام بده! دکتر هم با کمال اطمینان روغن گیاهی موثر و کارآمدشو به شما معرفی می‌کنه و ما هم با چششمانی سرشار از تشکر و خوشحالی برای این راه حلی که با لطف زیادش با ما هم به اشتراک گذاشته، می‌ریم که تهیه‌اش کنیم و هر کچلی رو روغن مالی کنیم!

آیا اگر همون روغن رو لا به لای پیام های بازرگانی هم می دیدیم اینقدر ترغیب به تهیه اش می شدیم؟ نه! چه بسا خیلی از ماها اصلا حوصله دیدن هیچ پیام بازرگانی ای رو هم نداریم، پس ما به روشی غیر مستقیم و موثر تر اون تبلیغ رو با پوست و استخونمون پذیرفته‌ایم و این یعنی همون هنر نگارش یک رپورتاژ آگهی با کیفیت.

اما هنوز سراغ موثرترین نوع رپرتاژ آگهی نرفتیم. نظرتون چیه با یه تعریف رپورتاژ آگهی ادامه بدیم؟

رپرتاژ آگهی چیست؟
منبع عکس: Google

تعریف رپرتاژ

یک تعریف کلی بگیم اینجای مقاله از رپرتاژ و بریم سراغ مثال برای رپورتاژ آگهی در بستر اینترنت. به طور جامع آگهی رپورتاژ آگهی در اینترنت، یعنی تهیه یک مقاله خبری و تبلیغاتی و دائمی که تبلیغی بودنش نامحسوس باشه. حالا اصلا چرا اینقدر اصرار می کنیم نامحسوس باشه؟ این همه صحبت کردیم برای همین دیگه. نامحسوس باشه تا مخاطب ما، اون مقاله رو دنبال کنه، نه که به محض خوندن دو خط از مقاله رپورتاژ آگهی بگه این داره تبلیغ می کنه و رد بشه بره. یعنی به عبارتی ما اول از همه، مقالمون ( رپورتاژمون) رو در یک سایت مرتبط و یا یک سایت خبری منتشر می کنیم و اون رو جوری نگارش می کنیم که مطالبش جنبه خبری داشته باشه و یا در راستای موضوعات همون سایتی که در اون قصد ریپورتاژ رفتن داریم باشه. اینجوری می‌شه که ما مخاطب هدف اون سایتو روی مقالمون حفظ می‌کنیم و حالا کلی فرصت داریم تا با یک نوشته و یه محتوای هوشمندانه، کاربر رو به سمت سایت و محصول و برندمون جذب کنیم.

بیشتر بخوانیم: 9 ترفند تولید محتوای جذاب برای کسب و کار

مزایای رپرتاژ در بستر اینترنت

قبل از این که مثالم رو بزنم بذارین بپرسم به نظرتون چه چیزی به عنوان نقطه قوت قرار دادن رپورتاژ آگهی در بستر یک سایت نسبت به سایر رسانه های چاپی، نمایشی و رادیویی هستش؟ این که وبسایت می تونه تمام قابلیت های دیگر رسانه ها رو هم زمان با هم داشته باشه، چجوری؟! اینجوری که آگهی رپورتاژ در یک سایت به نوبه خود یک مقاله چاپی است، به نوبه خود می تونه شامل ویدیو های جذاب و گیرا یا شامل محتواهای صوتی و پادکست باشه. اینجاست که انگار همه چیو می تونیم یک جا داشته باشیم تا هدفمند و با هزینه ای معقول مخاطب جذب کنیم، خدماتمان را معرفی کنیم، محصولمان را در معرض فروش و نمایش بگذاریم، به برندمون اعتبار ببخشیم و به روشی هوشمندانه و با قیمتی معقولانه تبلیغ کنیم. طبق تجربیات متخصصین سئوی ما در میزفا، این پنج مورد مهمترین مزایای رپرتاژ در بستر اینترنت محسوب می‌شن.

بیشتر بخوانیم: چطور در 5 مرحله پرسونای مخاطب طراحی کنیم؟

رپورتاژ در بستر اینترنت

شاید با نمونه هایی که بالاتر باهم بررسیشون کردیم کلی ایده به ذهنتون رسیده باشه و کلی نمونه از آگهی های رپورتاژ خبری رو که قبلا دیدین الان جلوی چشمانتون تداعی شده باشه. در این روزگاری که اینقدر سر و کارمون با سایت ها و فضاهای مجازیه، قطعا هممون چندتایی سایت، حالا چه ایرانی و چه خارجی در ذهنمون داریم که سعی می کنیم بهشون سر بزنیم و در حوزه های مورد علاقمون اطلاعات کسب کنیم و اخبار رو پیگیری کنیم. حالا بیاین فرض کنین یکی از زمینه هایی که من بهش علاقه مندم، یک سایت در حوزه تکنولوژی و فناورییه و تمام محتواهاشو چه در شبکه های اجتماعی وابسته به اون سایت و چه در خود سایتش چک می کنم.

یک شب که دیگه دارم آماده خواب می شم و روی تختم دراز کشیدم، آخرین مطلب سایت که از قضا عنوانش “راه های دستیابی به خوابی آروم” هستش به چشمم می خوره، از اون جایی که این مطلبو همون سایتی که همیشه اطلاعاتشو دنبال می کنم و دوستش دارم برام گذاشته، قطعا بازش می کنم و با هنر نویسنده‌ی اون مقاله مواجه می شم که با زیرکی تمام، کلی محتوا حالا چه متنی چه تصویری رو با یک موزیک آروم برام تهیه کرده و من اینقدر غرق در تلاش برای یادگیری این ترفند‌های دستیابی به خواب آروم هستم و اینقدر در حال لذت بردن از این موزیک دلنشین در حال اجرا هستم که فقط کافیه در یک جای متن نوشته باشه این اپلیکیشن که بهتون معرفی می کنم پر است از این متن های آموزنده و آهنگ های دلنواز و آرامش بخش.

اینجاست که اون نویسنده‌ی باهوش رپورتاژ با ایجاد یک حس مطلوب و انتقال یک تجربه مثبت به ما، اونم در یک مکانی قابل اعتماد برای ذهن ما(سایت مورد اعتمادمون)، زمینه مناسب رو فراهم می کنه تا اپلیکیشن طراحی شدشو معرفی کنه و ما هم بریم و با رضایت تمام دانلودش کنیم. همین و بس، و اینه اثر بخشی رپورتاژ و این مورد، نمونه‌ایه از اونچه ما در خدمات طراحی استراتژی رپورتاژ آگهی ارائه می‌دیم.

بیشتر بخواند: ما همینطور تو مقاله چگونه رپورتاژ آگهی بنویسیم سعی کردیم بیشتر راجع به اینکه متن رپرتاژ آگهی باید چه خصوصیت‌هایی داشته باشه؟ اصولی که باید در نوشتن رپرتاژ باید به اون دقت کنیم چین؟ و … حرف زدیم و شما می‌تونید برای عمق بخشیدن به درکتون به اون مقاله ما هم سر بزنید. درواقع، شما توی اون مقاله درکتون از خدمات رپورتاژ آگهی تکمیل خواهد شد.

بیشتر بخوانید: ۹ عادت مهم نویسنده محتوا

نتیجه‌گیری

حتماً تا الان اثرگذاری ریپورتاژ با کیفیت و برنامه ریزی شده، کاملا براتون ملموس شده. اینو بدونید که گوگل به همین دلیل اثربخشی بالای رپورتاژ آگهی، کلی حساسیت روی محتواش داره. پس این که چه جوری حسن نیتمون رو به الگوریتم گوگل تفهیم کنیم، این که ما چجوری همچین محتوانویس موثر و باهوشی بشیم، چی بنویسیم که مخاطبمونو با خودمون همراه کنیم، کدوم سایت ها رو برای رپورتاژ آگهی انتخاب کنیم وکلی چیزهای دیگه همه و همه مطالبی است که می تویند در مقاله های بعدی در سایت میزفا با ما همراه باشید تا با هم دیگه زیر و بمشو در بیاریم.

و در آخر هم سعی کنیم محصول و خدماتمون رو به گونه ای آماده کنیم که مخاطبمون رو شایسته بهترین ها بدونیم، چون توی خیلی از جاها همه ی ما خودمان در اصل استفاده کنندگان و کاربران دیگر پروژه هائیم و مطمئن باشیم همیشه کار درست راه خودشو برای رسیدن به بهترین جاها پیدا می کنه. به امید موفقیت روز افزون کسب و کارها.

تیم تحریریه میزفا
هدف تیم تحریریه میزفا تولید به‌روزترین و کاربردی‌ترین محتواها برای میزفایی‌هایی عزیز هست که به بلاگ ما سر می‌زنند و مشتاق یادگیری هستند. این مقالات اغلب حاصل تفکر چند نویسنده میزفاست. پوریا آریافر (استراتژیست سئو)، آرمین دارابی‌نژاد (سردبیر میزفا و متخصص محتوا) و محمد عرفان صدری (متخصص سئو و بازاریابی محتوایی) روی این مقالات هم‌فکری داشتند. سعی کردیم بهترین‌ها رو براتون مهیا کنیم؛ چون هدف اینه که تو میزفا بهترین خودت باشی.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حداکثر حجم فایل برای آپلود: 1 مگابایت. فایل‌های مجاز برای آپلود: عکس, ویس, ویدیو, ورد یا پی دی اف, فایل متنی, زیپ. شما می‌تونید برای بهتر پرسیدن سوالتون، عکس یا ویس یا حتی فیلم در بخش نظرات میزفا آپلود کنید. برای ضبط ویس می‌تونید از خود واتس آپ استفاده کنید و بعد اینجا آپلود کنید و برای ارسال عکس هم کافی هست اسکرین شات بگیرید. Drop file here

با موفقیت ثبت شد، میزفا از شما برای عضویت در خبرنامه هفتگی تشکر میکند.

عضویت در خبرنامه هفتگی برای دریافت:

  • فیلم و مقاله رایگان سئو
  • آموزش‌های UX ، GA و GTM
  • مقاله های تخصصی ASP.NET Core
  • اطلاع رسانی از محصولات
فیلم آموزشی asp.net core 2
ترک میزفا خوب نیست!
معرفی جامع‌ترین ابزار سئو در ایران
بالای ۱۰ هزار عضو
PHZpZGVvIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzUwIiBwb3N0ZXI9Imh0dHBzOi8vbWl6ZmEuY29tL2Jsb2cvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDUvcG9zdGVyLW1pemZhLXRvb2xzLXZpZGVvLW1pbi5wbmciIGNvbnRyb2xzIHByZWxvYWQ9Im5vbmUiPiANCiAgIDxzb3VyY2Ugc3JjPSJodHRwczovL21pemZhLmNvbS9ibG9nL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDIzLzA1L21pemZhX3Rvb2xzXzcyMHAubXA0IiB0eXBlPSJ2aWRlby9tcDQiPg0KPC92aWRlbz4=