محتوای کپی چیست و چگونه می توان آن را با ابزار سئو Screaming Frog پیدا و برطرف کرد؟

محتوای کپی چیست

تو این مقاله بحث ما بیشتر در حوزه ی سئو فنی و استفاده از ابزار رایگان سئو Screaming Frog هست و می خوایم به شما یاد بدیم چطور محتوای کپی رو بررسی کنید. بنابراین قبل از هر چیزی از جمله آموزش اینکه محتوای تکراری را چگونه پیدا کنیم؟ ضروریه تا با مفهوم محتوای کپی یا محتوای تکراری در سایت آشنا بشیم. 

محتوای تکراری یا Duplicate Content چیست؟

محتوای تکراری یا دوپلیکیت کانتنت، همونطور که از اسمش پیداست درواقع هر محتوای اینترنتیه که در چند URL مختلف به طور همزمان دیده می شه. در رابطه تلفظ انگلیسی اون هم، یه سری ‌ها خب داپلیکیت کانتنت بهش می‌گن و یه سریای دیگه هم کلمات عجیب تر. اما باید بگیم مطابق با دیکشنری انگلیسی آکسفورد، در لهجه ی آمریکایی به شکل “دوپلیکیت = duːplɪkeɪt” (با “و” بلند) و در لهجه ی بریتانیایی به شکل “دیوپلیکیت = djuːplɪkeɪt” تلفظ می شه.

بنابراین، محتوای Duplicate از آنجا مسئله می شه که وقتی دو URL یک محتوا رو به اشتراک می ذارن، موتور جستجو نمی دونه به کدام یکی رتبه ی بهتری بده و بنابراین برای هر دو رنکینگ پایین تری در نظر می گیره. بذارید با یه مثال نشان دهم. فرض کنید شما می خواید با کیورد “کاغذ دیواری” رتبه کسب کنید. بنابراین مقاله ی شما در رابطه با کیورد “کاغذ دیواری” در http://www.example.ir/کاغذ-دیواری/ بالا می‌آد و همزمان مقاله دیگه‌ای در رابطه با کیورد “کاغذ دیواری” در http://www.example.ir/دکوراسیون-داخلی/کاغذ-دیواری/ دیده می شه.

بذارید اینطور فرض کنیم که مقاله ی اول شما رو خیلی از کاربران خوندن و چند تایی از سایت های مرتبط هم به اون لینک دادن. همین وضعیت رو برای مقاله ی دوم هم در نظر بگیرید. اینجاست که موتور جستجو نمی دونه کدوم یک از این دو URL محتوای مرتبط تری رو تولید می کنن و بنابراین هر دو URL شانس خودشونو برای رتبه گرفتن تا درجه ی بسیار زیادی از دست می دن.

مشکلی که محتوای تکراری برای موتور جستجو ایجاد می کند

بنابراین وقتی که محتوای تکراری در سایت شما وجود داشته باشه، موتور جستجو نمی دونه کدوم محتوا ارزش بیشتری داره. درنتیجه شما تو بحث رتبه بندی و ترافیک به مشکل بر می خورید. چرا؟ چون صفحه کپی اونقدری که می تونست دیده بشه، دیده نمی‌شه.

خب حالا که با محتوای کپی در سایت یا همون محتوای Duplicate آشنا شدیم، بیاین از خودمون بپرسیم که چطور می‌شه اونو شناسایی کرد؟ از اون جا که باید فرایند عیب یابی و آنالیز سئو رو پیاده سازی کنیم، یه راه حل خیلی خوب استفاده از ابزار رایگان سئو Screaming Frog هست. 

چگونه محتوای تکراری را با استفاده از ابزار Screaming Frog پیدا کنیم؟

ابزار Screaming Frog به شما کمک می کنه تا در مدت زمان بسیار کوتاهی سایت خودتون رو از نظر محتوای Duplicate بررسی، بازبینی و تحلیل کنید. در نتیجه می تونید گامی موثر در جهت بهبود رتبه و وضعیت سئوی سایتتون بردارید. نرم افزار Screaming Frog همچنین در مدیریت زمان شما بسیار موثره، چرا که همه می دونیم حل مشکل محتوای تکراری به صورت دستی چقدر می تونه کار طاقت فرسایی  باشه. (برای آشنایی بیشتر با اسکریمینگ فراگ اینجا کلیک کنید)

نکته ی قابل توجه اینه که شما تنها درصورتی می تونید با استفاده از ابزار Screaming Frog محتوای کپی سایت رو بررسی کنید که برای این ابزار گواهی یا License بخرید. البته اینو در نظر داشته باشید که به صورت پیش فرض اسکریمینگ فراگ می تونه صفحه کپی رو شناسایی کنه.

به هر بابت، جهت بررسی صفحه Duplicate شما پنج قدم رو باید به ترتیب انجام بدید:

۱. گزینه “Near Duplicates” را در “Config > Content > Duplicates” فعال کنید.

همانطور که گفتیم، اسکریمینگ فراگ به صورت پیشفرض می تونه صفحه کپی رو شناسایی کنه. ولی با این همه شما باید گزینه ی “”Near Duplicates رو فعال کنید تا بتونید محتوای تکراری هر صفحه رو ذخیره کنید.

برطرف کردن دوپلیکیت کانتنت

 اسکریمینگ فراگ تنها صفحاتی رو بررسی می کنه که ایندکس شدن. یعنی اگر دو URL تکراری داشته باشید، اما یکی کانونیکال شده به اون یکی، این مسئله دیگه تو اسکریمینگ فراگ گزارش نمی شه.

۲. گزینه “Content Area” را در “Config > Content > Area” فعال کنید.

اسکریمینگ فراگ به طور پیش فرض المان های footer و nav رو در نظر نمی گیره و روی محتوای اصلی صفحه که همون محنوای کپیه تمرکز می کنه. البته همه ی وبسایت ها با استفاده از این المان های HTML5 درست نشدن. می تونید با فعال کردن گزینه ی “Content Area”  لیست نتایج صفحات تکراری وبسایت رو دوباره و با سلیقه ی خودتون و البته بر اساس نیاز تون داشته باشید.

حل مشکل محتوای کپی

در این جا باید یادآوری کنیم که اسکریمینگ فراگ این امکان فوق العاده رو هم در اختیار شما می ذاره تا المان های مختلفی مثل عنواین صفحات، توضیحات متا و … رو از نظر تکراری بودن بررسی کنید.

۳. وبسایت را کرول کنید.

خب، حالا زمان اون رسیده URL وبسایت خودون رو به خزنده های Screaming Frog بدید. URL رو در نرم افزار وارد و بعد روی کلید Start کلیک کنید. برای این منظور باید مطابق عکس پایین عمل کنید:

کرول با اسکریمینگ فراگ

۴. محتوای تکراری را می توانید در زبانه “Content” و با دو فیلتر متفاوت مشاهده کنید.

زبانه محتوا دو فیلتر مربوط به محتوای تکراری داره که عبارتند از “/Exact Duplicateتکرار دقیق” و “Near Duplicate/محتوای مشابه”.

محتوای تکراری را چگونه پیدا کنیم؟

 فیلتر اول صفحاتی رو نشون می ده که دقیقا کپی همدیگه هستن. این صفحات تاثیر منفی مستقیمی روی رتبه بندی سایت دارن. فیلتر دوم یعنی محتوای مشابه و صفحاتی رو نشان می ده که به طور پیشفرض 90 درصد به همدیگه شباهت دارن. توجه داشته باشید که بهتره موارد محتوای تکراری که تحت عنوان محتوای مشابه شناسایی شدن رو به صورت چشمی هم چک کنید. چرا که دلایل قابل قبول بسیاری می تونه برای شباهت بالای دو صفحه به هم وجود داشته باشه.

۵. سرانجام، با استفاده از زبانه ” Duplicate Details” محتوای تکراری وبسایت را مشاهده نمایید.

حالا شما به هر دو نوع محتوای تکراری دقیق و مشابه دسترسی دارید. این جا تنها کاری که نیازه انجام بدید، تهیه کردن یه دیتا فایل از موارد دوپلیکیته تا بتونید بعد تر مشکل اونا رو حل کنید. نرم افزار رایگان تحلیل سئو اسکریمینگ فراگ این امکان رو به شما می ده تا تمام اطلاعات کرول شده رو اکسپورت کنید. منظور از اکسپورت یا باک اکسپورت ساختن فایل دیتا ست. برای اکسپورت کردن دیتای محتواهای کپی بایستی به ترتیب مسیر زیر عمل کنید:

Bulk Export > Content > Exact Duplicates’ and ‘Near Duplicates’ exports.

زبانه ی Bulk Export رو در بالای صفحه می تونید پیدا کنید.

حل مشکل محتوای تکراری

حالا که یاد گرفتیم چگونه محتوای تکراری در وبسایت رو ردیابی و لیست کنیم، نوبت اون رسیده که مشکل رو حل کنیم. همه ی راه حل های مشکل محتوای تکراری به یه ایده ی مرکزی ختم می شوند:

کدوم یک از دو یا چند محتوای تکراری، محتوای “اصلی” ست.

بنابراین هر زمان ما به چند URL تکراری برخورد کردیم باید یکی از این چند URL رو تگ کنونیکال کنیم. منظور از کنونیکال کردن اینه که به موتور جستجو بگوییم این URL “اصلی” است. بنابراین دو تا از بهترین راه ها برای حل مشکل محتوای تکراری، ریدایرکت کردن یا استفاده از تگ rel=canonical هست. اجازه بدید در ادامه به صورت جداگانه هر کدوم رو بررسی کنیم.

ریدایرکت کردن محتوای کپی

دستور 301 redirect به موتور جستجو می­ گید از بین صفحات یا محتواهای تکرای کدوم یکی محتوای اصلیه و مابقی محتواها رو به این صفحه یا محتوای اصلی لینک می دید. گذشته از این، اگر محتواهای تکراری شما دارای رتبه های خوبی باشن با این روش نه تنها دیگه رقابتی بین اونا نیست، بلکه سیگنال قوی تری هم می سازن و محتوای اصلی حتی بیشتر از قبل دیده می شه.

تگ Rel=canonical

استفاده از تگ rel=canonical برای حل کردن مشکل محتوای تکراری درست مثل روش ریدایرکت کردنه، با این تفاوت که به مراتب آسان تر از قبلیه. تنها کافیه از الگوی زیر تو هد سکشن HTML صفحه ی خودتون استفاده کنید:

<link href=”http://www.mizfa.com/canonical-version-of-page/” rel=”canonical” />

به این ترتیب موتور جستجو خواهد فهمید که نامک بالا یه کپی از محتوای اصلی و اورجینال شماست.

پیشنهاد مطالعه: مجموعه مقالات آموزش تولید محتوا

نتیجه گیری: محتوای تکراری باید برطرف شود

محتوای تکراری معمولا همیشه وجود داره. نکته این جاست که شما همواره باید مراقب اون باشید و در صورت بروز اونو بلافاصله برطرف کنید. در این مقاله از سری مقالات آموزش کار با نرم افزار اسکریمینگ فراگ با مفهوم محتوای تکراری یا همون Duplicate Content آشنا شدیم و ساده ترین راه برای پیدا کردن اون با استفاده از اسکریمینگ فراگ رو هم یاد گرفتیم. همینطور اختتامیه ­ی مقاله همبه حل کردن این مشکل اختصاص داده شد.

تاکید ما اینا روی واژه ی حل کردن  به ین دلیله که برطرف کردن محتوای کپی به وضوح کیفیت محتوای شما و در نتیجه اعتبار و رنگینگ سایت شما رو افزایش می ده و این به این معنیه که باید براش یه فکری کنید و همیشه سعی در حل این مشکل کنید. موفق باشید.

تیم تحریریه میزفا
هدف تیم تحریریه میزفا تولید به‌روزترین و کاربردی‌ترین محتواها برای میزفایی‌هایی عزیز هست که به بلاگ ما سر می‌زنند و مشتاق یادگیری هستند. این مقالات اغلب حاصل تفکر چند نویسنده میزفاست. پوریا آریافر (استراتژیست سئو)، آرمین دارابی‌نژاد (سردبیر میزفا و متخصص محتوا) و محمد عرفان صدری (متخصص سئو و بازاریابی محتوایی) روی این مقالات هم‌فکری داشتند. سعی کردیم بهترین‌ها رو براتون مهیا کنیم؛ چون هدف اینه که تو میزفا بهترین خودت باشی.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حداکثر حجم فایل برای آپلود: 1 مگابایت. فایل‌های مجاز برای آپلود: عکس, ویس, ویدیو, ورد یا پی دی اف, فایل متنی, زیپ. شما می‌تونید برای بهتر پرسیدن سوالتون، عکس یا ویس یا حتی فیلم در بخش نظرات میزفا آپلود کنید. برای ضبط ویس می‌تونید از خود واتس آپ استفاده کنید و بعد اینجا آپلود کنید و برای ارسال عکس هم کافی هست اسکرین شات بگیرید. Drop file here

با موفقیت ثبت شد، میزفا از شما برای عضویت در خبرنامه هفتگی تشکر میکند.

عضویت در خبرنامه هفتگی برای دریافت:

  • فیلم و مقاله رایگان سئو
  • آموزش‌های UX ، GA و GTM
  • مقاله های تخصصی ASP.NET Core
  • اطلاع رسانی از محصولات
فیلم آموزشی asp.net core 2
ترک میزفا خوب نیست!
معرفی جامع‌ترین ابزار سئو در ایران
بالای ۱۰ هزار عضو
PHZpZGVvIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzUwIiBwb3N0ZXI9Imh0dHBzOi8vbWl6ZmEuY29tL2Jsb2cvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDUvcG9zdGVyLW1pemZhLXRvb2xzLXZpZGVvLW1pbi5wbmciIGNvbnRyb2xzIHByZWxvYWQ9Im5vbmUiPiANCiAgIDxzb3VyY2Ugc3JjPSJodHRwczovL21pemZhLmNvbS9ibG9nL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDIzLzA1L21pemZhX3Rvb2xzXzcyMHAubXA0IiB0eXBlPSJ2aWRlby9tcDQiPg0KPC92aWRlbz4=