چگونه برای سایت فروشگاه اینترنتی مقاله بنویسیم؟

تولید محتوا برای فروشگاه اینترنتی

یه مورد خیلی آشکاری که ما توی بسیاری از تحلیل‌هایی که برای سایت‌های فروشگاهی انجام دادیم بهش برخوردیم، اشتباهات محتوا است. این اشتباهات گستره متفاوتی از اشتباهات ساختاری گرفته تا معنایی و نگارشی و مارکتینگ رو در بر می‌گیرند و معمولاً از چشم مدیران این کسب‌وکارها هم دور می‌مونند.
برای همین منظور تصمیم گرفتیم مقاله‌ای با این موضوع بنویسیم و به آموزش تولید محتوا برای فروشگاه اینترنتی بپردازیم.

در ادامه می‌خوایم به ۷ اشتباه رایج مهلک در تولید محتوا برای سایت فروشگاهی بپردازیم. این موارد رو از این نظر مهلک می‌گیم که هم برای بازاریابی محتوایی و تجربه کاربری پیامدهای بدی دارن و هم از نظر سئوی محتوا بسیار آسیب زننده‌ هستن؛ در نتیجه شاخص عملکرد محتوا (KPI) رو تحت تأثیر قرار می‌دن.

البته باید دقت کنید که این مقاله صرفاً به اشتباهات مهلکی که ما توی مقالات و تولید محتوای سایت‌های فروشگاهی مشاهده کردیم می‌پردازه و چنانچه می‌خواید به طیف وسیع‌تری از این موارد دسترسی پیدا کنید، پیشنهاد می‌کنیم به مقاله «اشتباهات رایج محتوانویسی» رجوع کنید.

در پایان این مقاله یاد می‌گیرید چگونه برای فروشگاه اینترنتی مقاله بنویسید. بریم سراغ اولین اشتباه.

۱. مقدمه ناکار آمد

اولین اشتباه مهلک نوشتن یه مقدمۀ ناکارآمده. بیایید برای مثال، نمونۀ زیر رو بررسی کنیم: [اسم وبسایت محفوظه]

اشتباهات تولید محتوا در سایت فروشگاهی

ایراد این مقدمه در کسالت‌بار بودن و بدیهیات گفتنشه. اولین جمله، بدیهی‌ترین جمله‌ ممکنیه که می‌شه راجع به این موضوع گفت و جملات دوم و سوم، هیچ نکته جالبی برای مخاطب این مقاله ندارن؛ چرا؟ چون مخاطب این مقاله اومده که یه لپ تاپ برای انیمیشن سازی و موشن گرافی بگیره و ما نیازی نیست راجع به این حوزه، فی‌النفسه اطلاعات عمومیِ بدیهی و تکراری و لاینفع بدیم.

گذشته از اون، مطرح کردن «ساخت انیمیشن به عنوان یکی از هنرهای زیبا» هیچ ارتباطی با موضوع این مقاله نداره و جمله «جالب است بدانید از دیدگاه مخاطبین، انیمیشن سازی هنر بسیار جذابی نیز می‌باشد!» خیلی رندوم وسط متن رها شده. جمله بعدی، یکباره ما رو می‌بره سمت نیاز مخاطب و بحث لپ تاپ مناسب انمیشین سازی و موشن گرافی مطرح می‌شه. آیا هیچ انسجامی بین این مطالب هست؟

اولین اشتباه مهلک نویسنده این مقاله این بوده که هدف مقاله رو با موضوعش که «لپ تاپ مناسب انیمیشن سازی و موشن گرافیه» اشتباه گرفته. هدف مقاله مشخص نیست و بنابراین مقدمه ما رو هیچ جایی نمی‌بره.
دومین اشتباه مهلک اینه که طرح کلی مباحث این مقاله در مقدمه نیومده و مخاطب نمی‌دونه قراره چه مباحثی ذیل این موضوع مطرح بشه.
سوم اینکه هیچ عنصر انگیزه بخشی این تو نیست که منِ مخاطب عقل سلیم رو قانع کنه باید این مقاله رو بخونم. درواقع این چند سطر به مخاطب نمی‌گن که «چه نتیجه، ارزش یا vlaueای قراره از خوندن این مقاله عایدش بشه». بنابراین، این مقدمه ناکار آمده.

اما اگه این مقدمه مناسب نیست، پس چه مقدمه­‌ای مناسبه؟ برای مثال در مورد همین مقاله، بهتره شما تو مقدمه به موشن گرافیست­‌ها توضیح بدید که در صورت داشتن لپ تاپ مناسب، چقدر سرعت کار، کیفیت تصویر و کیفیت کار نهایی‌شون می‌تونه افزایش پیدا کنه.

۲. شلختگی در نوشتن (عدم توجه به ساختار جمله فارسی و قواعد نگارشی)

دومین اشتباه در تولید محتوا برای سایت فروشگاهی که خیلی زیاد هم رایجه، عدم دقت به بحث نگارش و شلختگی در نوشتنه؛ جایی که ساختار جمله فارسی و قواعد نگارشی همگی کنار گذاشته می‌شن. به مثال زیر توجه کنید:

اشتباه تولید محتوا

همینطور که می‌بینید، فعل‌ها سر جاشون نیستن؛ ترتیب ساختمان جملات درست نیست؛ اشتباه املایی داریم، تا چهار خط، نقطه نداریم و شلختگی متن حوصله مخاطب رو سر می‌بره. انگار که نویسنده به جای نویسندگی، صرفاً ادای تکلیف کرده. اما اگه این موارد رو رعایت کنیم چی؟ ما در بخش زیر، پاراگراف بالا رو براساس مواردی که الان مطرح کردیم بازنویسی کردیم تا بتونید مقایسه کنید:

اولین و اقتصادی‎‌ترین لپ تاپ دارای پردازنده Ryzen7 که می‌خواهیم به شما معرفی کنیم، لپ تاپ AN515 از برند محبوب ایسر است. حافظه رم این لپ تاپ ۱۶ گیگابایت است و قابلیت ارتقا تا ۳۲ گیگابایت را نیز دارد. همین ویژگی باعث می‌شود این لپ تاپ تا سال‌ها همراه شما بماند و نیازهای مختلف شما را برآورده کند. همچنین این لپ تاپ از ۱ ترابایت حافظه داخلی SSD برخوردار است که به پردازش دستورات شما سرعت می‌بخشد. لپ تاپ  AN515 ایسر از کارت گرافیک مجزای ۴ گیگابایتی GeForce RTX 3050 بهره می‌برد و نرم افزارهای مهندسی و گرافیکی و نیز بازی‌های مختلف شما را با کیفیت خوبی اجرا می‌کند. ویندوز اورجینال نیز دیگر ویژگی چشم‌گیر این لپ تاپ به شمار می‌رود و مطئمناً نیاز بسیاری کاربران را حل می‌کند.

برای اینکه بتونید بهتر قواعد نگارشی رو بشناسید و رعایت کنید، یه مقاله خیلی ساده و مختصر و مفید درباره‌اش نوشتیم. مقاله اصول نگارش برای تولید محتوای سایت راهنمای خوبی برای کار شما نویسندگان عزیز هست.

۳. عدم توجه به اصول نوشتن انکر تکست

سومین اشتباه مهلک عدم توجه به اصول نوشتن انکر تکست و اساساً لینک سازی داخلی بی‌فایده‌ هست. انکر تکست یعنی متنی که ما روی لینک می‌ذاریم تا مخاطب رو ترغیب کنه روش کلیک کنه و همزمان هم بهش بگه قراره وارد چه صفحه‌ای بشه. تو این انکر تکستی که اینجا هست، شما هیچ المان معنایی از جنس «کلمه» کلیدی رو نمی‌بینید.

به مثال زیر دقت کنید:

اشتباه در لینک سازی داخلی

اینجا علاوه بر اینکه رو کلمه قهوه ۱۰ بار لینک داده شده (که خودش یه اشتباه بزرگ در سئو محسوب می‌شه)، انکر تکست (قهوه) اینقدر کلی هست که معنا و مفهوم خاصی نداره. منِ کاربر نمی‌دونم با کلیک روی این لینک، آیا به صفحه خرید قهوه هدایت می‌شم یا مقاله‌ای که درباره خواص قهوه ست یا… و طنز ماجرا اینجاست که مقصد این لینک صفحه اصلی سایته. یعنی جایی که اصلا برای کاربری که روی این لینک کلیک کنه مفید نیست.

شما باید در لینک دادن به صفحه یک محصول، همیشه دو اصل رو در نوشتن انکر تکست مد نظر قرار بدید: هم اشاره به محصول کنید و هم یک کلمه توصیفی از جنس Keyword یا اطلاعات بافتاری و کانتکس رو درش جا بدید. در غیر این صورت و استفاده از انکر تکست‌هایی مثل مورد بالا، شما هیچ حسی به کاربر منتقل نمی‌کنید و البته فیلترهای اسپم گوگل رو هم فعال می‌کنید. 🙂 در این زمینه پیشنهاد می‌کنیم مقاله اصول لینک سازی داخلی در سئو رو مطالعه کنید. در این مقاله ۱۰تا ترفند رو آموزش دادیم و بیشتر از ۲۰۰ کامنت از سوالات متداول کاربران به همراه پاسخ ما داره.

۴. استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی

چهارمین اشتباه مهلک در تولید محتوا برای فروشگاه آنلاین استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی هست؛ همون چیزی که گوگل بهش می‌گه Keyword Stuffing. این کار از دو جهت به سایت شما ضربه می‌زنه:

۱. مخاطب احساس می‌کنه که در حال طی کردن یه مسیر صد در صد از پیش تعیین شده است که هدفش نه کمک به اون برای برطرف کردن نیازش، بلکه فقط و فقط دیده شدن اون وب‌سایته. طبیعیه که تجربه کاربری خوبی هم به مخاطب نخواهید داد! زیادی غیرطبیعی نوشته شده همه چی. یا درواقع، بذارید اینطور بگیم که مخاطب اینطور فکر می‌کنه که شما این سایت رو برای مخاطبان زیر هوش متوسط ساختید که متوجه نمی‌شن توش خبری از محتوا نیست و فقط از کلمات کلیدی پر شده.

۲. از نظر گوگل و سئوی موتور جستجو هم خیلی وقته که این کار به شدت از نظر گوگل محکوم می‌شه و الگوریتم پنگوئن گوگل دقیقاً برای بررسی همچین قضیه‌ای تعبیه شده و اجازه نخواهد داد که شما خیلی نتیجه خوبی از نظر سئو از این صفحه بگیرید. درواقع، حتی اگه شما استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی نداشته باشید اما همچنان زیادی روی سئو اهمیت بذارید و اصطلاحاً overoptimized کنید محتوا رو، باز هم شما رتبه خوبی نمی‌گیرید. چرا؟ چون تأکید روی طبیعی نوشتن و ارزشمند نوشتنه.

پیشنهاد میزفا برای شما: ۹ عادت نویسندگان موفق

۵. کال تو اکشنِ بی هدف

کال تو اکشن یا همون CTA در‌واقع یک اصطلاح تو حوزه دیجیتال مارکتینگه و به این معنیه که: «بازاریاب می‌خواد مخاطب در راستای هدفش اقدامی انجام بده». باز اگه بخوایم مشخص‌تر از حتی همین هم بگیم، اقدام برای عمل یا همون کال تو اکشن یعنی اینکه اگه شمای مشتری الان، همین لحظه، اقدام نکنید دارید یک چیزی رو از دست می‌دید!

حالا نکته اینجاست که یکی از مهم‌ترین اشتباهات مهلک در مقاله نویسی برای فروشگاهی اینترنتی، استفاده نادرست از همین کاربرد کال تو اکشنه. به مورد زیر نگاه کنید:

اشتباه در مقاله نویسی فروشگاه اینترنتی

نویسنده در سطر اول و دوم، به مخاطب می‌گه نیازی به خرید لپ تاپ گیمینگ ایسوس نداره. نکته اول اینه که چرا اصلا باید اینجا اشاره‌ای به لپ تاپ گیمینگ کنه؟ آیا از قبل خرید لپ تاپ گیمینگ برای ترید رو طرح مسئله کرده و الان می‌خواد حل مسئله کنه؟ خیر. این اتفاق تو سرتاسر این مقاله که محفوظ هم هست نمی‌افته.

اما باز هم مورد مهم‌تری هست. نویسنده همزمان که داره به مخاطب می‌گه نیازی به خرید لپ تاپ گیمینگ نداره، داره براش لینک خرید می‌ذاره. اینجاست که مخاطب از خودش می‌پرسه بالاخره هدف نویسنده اینه که لپ تاپ گیمینگ بخرم یا نه؟ تکلیفم چیه و آیا به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه این کار شما من رو گیج نمی‌کنه؟ هدفی پشت این کارتون بوده؟

این کاریه که محتوانویس‌های وبسایت‌های فروشگاهی معمولا تو بسیاری از مقالات به وفور انجامش می‌دن و معمولا هم علت از درک متفاوتی می‌آد که ممکنه از بحث بازاریابی داشته باشند.

البته ما متوجهیم که هدف نویسنده از این کار تو مثال بالا، لینک ­سازی داخلی بوده؛ اما لازمه توجه داشته باشید که برای کال تو اکشن مناسب، یا باید بتونید متن رو به شکل منطقی به لپتاپ گیمینگ ربط بدید و یا اگه امکان این کار وجود نداشت، لابه­‌لای مطلب و ترجیحاً بالا و پایین عکس‌ها، یه چیزی شبیه این بنویسید که «از دسته بندی لپتاپ گیمینگ دیدن کنید». یه همچین چیزی حالا به مراتب می‌تونه CTA موفق‌تری محسوب بشه.

۶. پایان بندی ناموفق

ششمین اشتباه مهلک که باید از انجامش خودداری کنید، نوشتن یه پایان‌بندی ناموفقه. بیایید با هم یه نگاهی به پایان بندی این مقاله داشته باشیم:

تولید محتوای سایت فروشگاهی

این پایان بندی زیادی کوتاهه و حق مطلب رو از دو جنبه رعایت نمی‌کنه: ۱) مواردی که شما تو سرتاسر این مقاله توضیح دادید رو مرور یا review نمی‌کنه و در نتیجه مخاطبی که این همه راه اومده تا آخر مقاله، آخرش یه جمع بندی مشخص نداره از طرح مباحث شما و ۲) پایان مقاله CTA مشخص نداره؛ با انکر تکست «فروشگاه اینترنتی ….» یه لینک به صفحه اصلی داده شده که بهتر بود مقصدش صفحه تماس با ما باشه. همچنین گفته شده از طریق راه‌های زیر در تماس باشید. اما راهی مشخص نشده. 😐

اما به جای این کار بهتره چی کار کنیم؟ بهتره اول یه مروری کنیم از چیزهایی که تا به این لحظه توی مقاله گذشته و بعد سعی کنیم همون شکلی که مخاطب رو در مقدمه متقاعد کردیم مقاله رو بخونه، حالا اینجا یه کاری کنیم که مقاله رو بدونه باید تموم کنه. این کار می‌تونه یه جمله پایانی، دعوت به تعامل، یه کال تو اکشن به محصولات یا یه مقاله مرتبط یا هر چیز این شکلی دیگه‌ای باشه.

پیشنهاد میزفا برای شما: طول محتوای سایت برای سئو چقدر باشد؟

۷. جملات طولانی

آخرین اشتباهی که مانع تولید محتوای مناسب برای فروشگاه اینترنتی می‌شه، نوشتن جملات طولانی و پیچده ست. این مشکل وقتی پیش میاد که نویسنده تصمیم می‌گیره بدون مکث، صحبتش رو طولانی کنه و کوتاه نویسی رو به کار نگیره. در نتیجه مخاطب یادش نمی‌آد چی خونده و باید دوباره برگرده از اول متن رو بخونه.

این درحالیه که جملات کوتاه‌‌تر، راحت‌‌تر خونده می‌­شن. این راحت‌­‌تر خونده شدن برای سئو مهمه چون  گوگل دوست داره به کاربرانش محتوای با کیفیت نشون بده؛ محتوایی که اطلاعات می‌ده، راحت خونده و راحت هم فهمیده می­‌شه. پردازشِ جملات پیچیده، کار آسونی نیست. حالا اگه یه جمله پیچیده و طولانی پشت سر یه جمله پیچیده و طولانی دیگه بیاد، دیگه فهم معنای متن خیلی سخت می‌شه. این اون تجربه‌‌ای نیست که گوگل می‌‌خواد شما به کاربران بدید. چون تجربه کاربری اشاره به احساس کاربر داره و اینکه کاربر با چه درجه‌ای از سهولت می‌تونه نیازش رو برطرف کنه.

متنی با جملات کوتاه، به کاربر این اجازه رو می‌ده تا به آسون‌ترین شکل ممکن نیازش رو برطرف کنه. اگه نمی‌دونید چطور می‌شه جملات ساده‌تری نوشت، پیشنهاد می‌کنیم یه سر به مقاله «چطور برای سئو جملات کوتاه‌تری بنویسیم» ما در بلاگ میزفا بزنید.

سخن پایانی

قدم اول برای نوشتن یه محتوای با کیفیت، داشتن ایده ست. شما به دو شکل می‌تونید این ایده رو پیدا کنید: ۱) استفاده از روش طوفان فکری برای تولید محتوا و ۲) استفاده از یه ابزار دیجیتال مارکتینگ و سئو مثل میزفا تولز هست که تو یه سرچ ساده، صدها ایده نوشتن محتوا به شما می‌ده. قدم بعدی داشتن یه دستورالعمل نوشتن محتوای با کیفیت هست و قدم آخر ویرایش و اصلاح کردن اشتباهات.

 تو این مقاله ما سعی کردیم تمرکزمون رو بذاریم رو این قست آخر و ۷ تا از خطرناک‌ترین اشتباهاتی که حین نوشتن مقاله برای سایت فروشگاهی پیش می‌آد رو براتون توضیح بدیم و بهتون راهکار هم بدیم.

امیدواریم که این مطلب بتونه به شما عزیزان محتوانویس کمک کنه.

تا بعد!

تیم تحریریه میزفا
هدف تیم تحریریه میزفا تولید به‌روزترین و کاربردی‌ترین محتواها برای میزفایی‌هایی عزیز هست که به بلاگ ما سر می‌زنند و مشتاق یادگیری هستند. این مقالات اغلب حاصل تفکر چند نویسنده میزفاست. پوریا آریافر (استراتژیست سئو)، آرمین دارابی‌نژاد (سردبیر میزفا و متخصص محتوا) و محمد عرفان صدری (متخصص سئو و بازاریابی محتوایی) روی این مقالات هم‌فکری داشتند. سعی کردیم بهترین‌ها رو براتون مهیا کنیم؛ چون هدف اینه که تو میزفا بهترین خودت باشی.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حداکثر حجم فایل برای آپلود: 1 مگابایت. فایل‌های مجاز برای آپلود: عکس, ویس, ویدیو, ورد یا پی دی اف, فایل متنی, زیپ. شما می‌تونید برای بهتر پرسیدن سوالتون، عکس یا ویس یا حتی فیلم در بخش نظرات میزفا آپلود کنید. برای ضبط ویس می‌تونید از خود واتس آپ استفاده کنید و بعد اینجا آپلود کنید و برای ارسال عکس هم کافی هست اسکرین شات بگیرید. Drop file here

با موفقیت ثبت شد، میزفا از شما برای عضویت در خبرنامه هفتگی تشکر میکند.

عضویت در خبرنامه هفتگی برای دریافت:

  • فیلم و مقاله رایگان سئو
  • آموزش‌های UX ، GA و GTM
  • مقاله های تخصصی ASP.NET Core
  • اطلاع رسانی از محصولات
فیلم آموزشی asp.net core 2
ترک میزفا خوب نیست!
معرفی جامع‌ترین ابزار سئو در ایران
بالای ۱۰ هزار عضو
PHZpZGVvIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzUwIiBwb3N0ZXI9Imh0dHBzOi8vbWl6ZmEuY29tL2Jsb2cvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDUvcG9zdGVyLW1pemZhLXRvb2xzLXZpZGVvLW1pbi5wbmciIGNvbnRyb2xzIHByZWxvYWQ9Im5vbmUiPiANCiAgIDxzb3VyY2Ugc3JjPSJodHRwczovL21pemZhLmNvbS9ibG9nL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDIzLzA1L21pemZhX3Rvb2xzXzcyMHAubXA0IiB0eXBlPSJ2aWRlby9tcDQiPg0KPC92aWRlbz4=