تفاوت‌های تولید محتوا و کپی رایتینگ چیست؟

فرق تولید محتوا و کپی رایتینگ

تولید محتوا و کپی رایتینگ هر دو نقش خیلی مهمی توی دیجیتال مارکتینگ ایفا می‌کنند. اما اگه بخوایم دقیق‌تر نگاه کنیم، با اینکه این دو شباهت‌های زیادی به هم دارند اما همچنان استراتژی‌ها و اهداف خودشون رو دارند و از این نظر با هم متفاوتند.

بنابراین تو این مقاله از میزفا اول می‌خوایم یه تعریف خلاصه از هردوتاشون داشته باشیم. بعد از تعاریف اولیه، به تفاوت‌های تولید محتوا و کپی رایتینگ خواهیم پرداخت.

آیا تولید محتوا با کپی رایتینگ تفاوت دارد؟

تولید محتوا (Content Creation) یعنی خلق محتوای نوشتاری، صوتی یا تصویری در جهت اطلاعات دادن یا تعامل برقرار کردن با مخاطب. بنابراین می‌شه مقالات بلاگ، ویدئوها، پادکست‌ها، پست‌هایی که توی فضای مجازی به اشتراک گذاشته می‌شه و… رو تولید محتوا قلمداد کرد. هدف و تمرکز تولید محتوا مهیا کردن یه ارزش برای مخاطبه. به این طریق، محتوا کارش اینه که برای برند اقتدار به همراه بیاره.

در مقابل، کپی رایتینگ (Copywriting) تمرکزش روی نوعی نوشتنِ ترغیب‌کننده است در جهت تشویق کردن مشتری برای یه اقدام خاص (مثلا اقدام به خرید یا ثبت نام کردن برای یه خدمات). کپی رایتینگ رو ما معمولاً زیرمجموعه تبلیغات قلمداد می‌کنیم و خیلی وقت‌ها بخشی از صفحات فرود. بنابراین هدف کپی رایتینگ تولید یه نوع احساس ضرورت توی مخاطب برای اقدام کردنه. کپی رایتینگ کارش ترغیب کردن مخاطبه.

دستگاه تایپ

پس اگه بخوایم تو همین بخش اول مقاله خلاصه کنیم، گرچه بین تولید محتوا و کپی رایتینگ یه سری شباهت‌ها هست، اما این ۲تا از نظر روش انجام و هدف، کاملاً با هم تفاوت دارند. تولید محتوا کارش ارزش دادن به مشتری (برطرف کردن نیاز مشتری یا حل مسئله) هست؛ در حالیکه کپی رایتینگ کارش ترغیب مشتری برای اقدام کردنه.

به یه معنای دیگه کپی رایتر یا نویسنده کپی، همون محتوانویس نیست. این دو نفر، ۲ تخصص کاملاً جدا هستند. البته درباره اینکه محتوانویس کیه، توی مقاله چگونه نویسنده محتوا شویم بیشتر توضیح دادیم.

دیگر تفاوت‌های کپی رایتینگ و تولید محتوا

اصلی‌ترین فرق کپی رایتینگ و تولید محتوا رو توی تعریفی که بالا کردیم می‌تونیم متوجه بشیم. با این همه همچنان می‌شه ۴ مورد از دیگر تفاوت‌های تولید محتوا و کپی رایتینگ رو پیدا کرد:

  • مخاطب: تولید محتوا برای مخاطبان بیشتری انجام می‌گیره. کپی رایتینگ اما معمولا مخاطب هدف خیلی کمتری داره یا یه گروه خاصی رو هدف می‌گیره.
  • لحن: لحن تولید محتوا می‌تونه غیررسمی و حتی محاوره باشه. لحن کپی رایتینگ معمولاً رسمی و ترغیب کننده‌تره. البته تو سال‌های اخیر این قاعده تغییر کرده و کپی رایتنیگ‌ها خیلی غیررسمی‌تر شده‌اند.
  • هدف: در اغلب موارد، تولید محتوا می‌خواد اعتماد مخاطب رو جذب کنه، کپی رایتینگ می‌خواد فروش رو بالا ببره.
  • طول: تولید محتوا می‌تونه بسته به اینکه چه فرمتی داره یا برای چه پلتفرمی داره نوشته می‌شه کوتاه یا بلند باشه. در مقابل، کپی رایتینگ همیشه کوتاهه و می‌خواد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن پیام رو به مخاطب برسونه.

بنابراین می‌شه خلاصه این ۴ تفاوت کپی رایتینگ و تولید محتوا رو در تمرکز تولید محتوا برای ساختن ارتباط با مشتری و تمرکز کپی رایتینگ روی تبدیل اون مشتری دونست.

پیشنهاد میزفا برای یادگیری بیشتر: چرا تولید محتوا نتیجه نمی‌دهد؟

آیا باز هم تفاوت دیگری بین تولید محتوا و کپی رایتینگ وجود دارد؟

بله. قطعاً و مطمئناً یه چندتایی رو هم شما بتونید توی کامنت‌ها برامون بنویسید. منتهی الآن اگه بخوایم باز از فرق تولید محتوا و کپی رایتینگ حرف بزنیم، یه مورد دیگه فرمت و استایل محتواست. تولید محتوا می‌تونه اشکال و فرمت‌های مختلفی داشته باشه. اینفوگرافیک، کتاب الکترونیکی، پادکست، مقاله و… کپی رایتینگ اما فرمت‌های محدودتر و مشخصی داره؛ مثل کمپین ایمیل یا صفحه فرود.

از نظر فرایند هم این دو با هم خیلی تفاوت دارند. ما توی تولید محتوا باید تحقیق و تفحص بیشتری کنیم و معمولا برنامه ریزی زیادی لازم داریم. محتوانویس باید موضوع رو تعیین کنه، انواع مخاطب و مهم‌تر از اون، پرسونای مخاطب هدف رو از قبل شناسایی کنه و فرمت رو هم بچینه. از طرف دیگه، کپی رایتینگ اغلب با خلاقیت و آزمون بیشتری درگیره و کپی رایتر باید بهترین راه برای ترغیب کردن رو پیدا کنه.

از نظر جزئیات هم تولید محتوا و کپی رایتینگ با هم تفاوت دارند. در تولید محتوا ما باید جزئیات بیشتر و بینش‌های جدی‌تری راجع به یه موضوع خاص در اختیار مخاطب قرار بدیم. گاهی اوقات حتی آمار و مثال و نظرات متخصصین و تحلیل و توضیح و غیره و غیره. همین مقاله‌ای که الان دارید می‌خونید خودش یه مثال خوبه که چقدر ما داریم توضیح می‌دیم. در کپی رایتینگ اما ما نیاز به این همه جزئیات نداریم و حتی یه جایی باید توضیحات و اطلاعات پیچیده رو حذف کنیم تا پیام رو راحت‌تر و سریع‌تر به مخاطب برسونیم.

پیشنهاد میزفا برای مطالعه: چگونه در ۷ مرحله استراتژی محتوا بنویسیم؟

چند نمونه کپی رایتینگ معروف دنیای دیجیتال مارکتینگ

تو بخش پایین چند نمونه معروف از بهترین کپی رایتینگ‌های صد سال اخیر رو براتون آوردیم. این نمونه‌ها قدرت فوق‌العاده زیاد کپی رایتینگ در حک کردن یه پیام ماندگار در حافظه مخاطب رو نشون می‌دن. می‌بینید که با اینکه هیچکدوم ایرانی نیستند، اما چطور همچنان بدون توجه به مرز جغرافیایی تا اینجا اومده‌اند و چقدر با زندگی ما عجین شده‌اند:

  • “Just Do It” – Nike
  • “Think Different” – Apple
  • “The Quicker Picker Upper” – Bounty
  • “Got Milk?” – Milk Processor Education Program
  • “Finger Lickin’ Good” – KFC
  • “The Happiest Place on Earth” – Disneyland
  • “The Ultimate Driving Machine” – BMW
  • “Believe” – Chipotle Mexican Grill
  • “The Real Thing” – Coca-Cola

نتیجه گیری

تو این مقاله ما سعی داشتیم به ساده‌ترین زبان اما در عین حال دقیق و منسجم، تفاوت تولید محتوا و کپی رایتینگ رو براتون توضیح بدیم. همونطور که گفتیم این ۲تا از نظر روش انجام و هدف با هم خیلی تفاوت دارند. تولید محتوا کارش برطرف کردن نیاز مخاطب یا دادن اطلاعات به اونه؛ در حالیکه کپی رایتینگ کارش ترغیب مخاطب برای اقدام به انجام کاری و تبدیلش به یه مشتریه.

تیم تحریریه میزفا
هدف تیم تحریریه میزفا تولید به‌روزترین و کاربردی‌ترین محتواها برای میزفایی‌هایی عزیز هست که به بلاگ ما سر می‌زنند و مشتاق یادگیری هستند. این مقالات اغلب حاصل تفکر چند نویسنده میزفاست. پوریا آریافر (استراتژیست سئو)، آرمین دارابی‌نژاد (سردبیر میزفا و متخصص محتوا) و محمد عرفان صدری (متخصص سئو و بازاریابی محتوایی) روی این مقالات هم‌فکری داشتند. سعی کردیم بهترین‌ها رو براتون مهیا کنیم؛ چون هدف اینه که تو میزفا بهترین خودت باشی.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حداکثر حجم فایل برای آپلود: 1 مگابایت. فایل‌های مجاز برای آپلود: عکس, ویس, ویدیو, ورد یا پی دی اف, فایل متنی, زیپ. شما می‌تونید برای بهتر پرسیدن سوالتون، عکس یا ویس یا حتی فیلم در بخش نظرات میزفا آپلود کنید. برای ضبط ویس می‌تونید از خود واتس آپ استفاده کنید و بعد اینجا آپلود کنید و برای ارسال عکس هم کافی هست اسکرین شات بگیرید. Drop file here

با موفقیت ثبت شد، میزفا از شما برای عضویت در خبرنامه هفتگی تشکر میکند.

عضویت در خبرنامه هفتگی برای دریافت:

  • فیلم و مقاله رایگان سئو
  • آموزش‌های UX ، GA و GTM
  • مقاله های تخصصی ASP.NET Core
  • اطلاع رسانی از محصولات
فیلم آموزشی asp.net core 2
ترک میزفا خوب نیست!
معرفی جامع‌ترین ابزار سئو در ایران
بالای ۱۰ هزار عضو
PHZpZGVvIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzUwIiBwb3N0ZXI9Imh0dHBzOi8vbWl6ZmEuY29tL2Jsb2cvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDUvcG9zdGVyLW1pemZhLXRvb2xzLXZpZGVvLW1pbi5wbmciIGNvbnRyb2xzIHByZWxvYWQ9Im5vbmUiPiANCiAgIDxzb3VyY2Ugc3JjPSJodHRwczovL21pemZhLmNvbS9ibG9nL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDIzLzA1L21pemZhX3Rvb2xzXzcyMHAubXA0IiB0eXBlPSJ2aWRlby9tcDQiPg0KPC92aWRlbz4=