تاریخچه سئو (بهینه سازی) و موتورهای جستجو

history-of-SEO

قبل از اینکه بخواهیم درباره موضوعی اطلاعات خوبی کسب کنیم همیشه بهتر است تاریخچه آن موضوع را هم به خوبی بدانیم. تاریخچه سئو و گذشته سئو قدیمی به شما کمک می‌کند تا بدانید فردای سئو چه چیزی امکان دارد بشود و مثلا حضور هوش مصنوعی‌هایی مثل چت جی بی تی چه تأثیری می‌تواند بر سئو داشته باشد. بنابراین، در ادامه با میزفا همراه باشید تا از دهه نود میلادی و پیدایش سئو تا بعد از 2020 و حال حاضر را با هم دیگر مروری کنیم.

تاریخچه سئو (بهینه سازی) و موتورهای جستجو

سری آموزش سئو در سایت میزفا خدمت شما دوستان عزیز هستیم. شاید شما با بعضی از اصطلاحاتی که در این صفحه گفته می‌شود آشنایی نداشته باشید ولی نگران نباشید اگر مقالات سئو را به خوبی ادامه دهید دیگر همه چی در سئو برای شما راحت خواهد بود.

همچنین می‌توانید به پست اصطلاحات در سئو مراجعه نمایید و از اصطلاحات موجود و به روز شده در سئو یک دید خوب و کلی کسب کنید.

تاریخچه اولیه موتور جستجو

اینترنت  و فضای آنلاین منحصر به یک فرد نیست و در یک زمان خاص توسط یک شخص یا شرکتی به وجود نیامده بلکه از مجموعه تلاش‌ها و ایده‌های بی‌شمار تشکیل‌شده که توسط افراد متخصص کامپیوتر در چند دهه گذشته به وجود آمده است.
به‌هرحال شروع تاریخچه سئو (SEO) به اوایل دهه 1990 میلادی بازمی‌گردد، جایی که موتورهای جستجو گام‌های اولیه خودشان را در جهت توسعه برای کمک به سازمان‌دهی سایت‌هایی که در اینترنت فهرست شده بودند برداشتند.

در سال 1995، بهینه سازی توسط موتور جستجو یاهو در اولین مرحله شروع شد. در آن زمان گوگل به این قدرت امروزی وجود ندارد. برای کاربران اینترنتی باید راهی فراهم می‌شد تا بتوانند از سایت‌هایی که ثبت می‌شدند استفاده کنند.

بهینه سازی اولیه سایت‌ها به ترتیب حروف الفبا شکل گرفت و در قالب‌های مانند دفترچه تلفن قرار می‌گرفتند. هرچند این روش در اوایل بسیار کارساز می‌آمد ولی بعدها به‌مرور زمان با افزایش شدید تعداد سایت ها و بالا رفتن کاربرها دیگر مرتب‌سازی سایت‌ها بر اساس حروف الفبا کارساز نبود و به‌سختی کاربران می‌توانستند سایتی متناسب با نیازهای خود را در لیست توماری شکل پیدا کنند.
از دیگر مشکلات این نوع بهینه سازی این بود که نام سایت‌هایی که با حرف اول A شروع می‌‌شدند به دلیل بودن در اوایل فهرست و کسب بازدید بیشتر نسبت به بقیه حروف، طرفدار بیشتری داشتند. بر همین اساس اکثر افراد و شرکت‌ها قصد ثبت دامنه ای داشتند که با حرف A شروع می‌شدند و این موضوع زمینه سئو سیاه ها (سئو مخرب و اسپم) با شکل میداد.

سئو از ۱۹۹۶ به بعد

سال بعد در 1996، موتورهای جستجو تصمیم به بهینه سازی سایت‌ها براساس کلمات کلیدی نیز کردند. به این معنی که اگر کلمه خاصی در یک صفحه‌ای یا در سایتی با تکرار زیاد باشد موتورهای جستجو آن سایت را در آن کلمه در رتبه‌های بالاتر قرار می‌دادند
گوگل در سال ۱۹۹۸ تأسیس گردید. گوگل با سیاست‌های نو درمیان کاربران اینترنت، هواداران بسیاری را به خود جذب کرد. عوامل خارج از صفحه یا همان سئو خارجی (مانند رتبه صفحه و تجزیه تحلیل لینک و لینک سازی) نیز همانند عوامل داخل صفحه یا همان سئو داخلی (فراوانی واژه‌های کلیدی، متاتگ‌ها، عنوان‌ها، ساختار لینک داخلی) مورد توجه قرار گرفتند، گوگل تا آن زمان تنها موتور جستجویی بود که فقط به عوامل داخل صفحه توجه نمی‌کرد بلکه عوامل بیرونی را هم در نظر داشت. بر همین اساس کسب رتبه‌های برتر سخت‌تر از قبل شده بود، بسیاری از وب سایت‌ها رو به تبادل، خرید و فروش لینک در حجم زیاد متمرکز کرده بود. بعضی از ربات‌های ساخته شده باعث ایجاد سایت‌هایی با مزارع لینک شده بودند.
در سال ۲۰۰۵، گوگل شروع به شخصی‌سازی نتایج جستجو برای هر کاربر نمود. بر اساس تاریخچه جستجوهایی قبلی آن‌ها، گوگل اقدام به ایجاد نتایج برای کاربرانی نمود که وارد حساب کاربری خود شده‌اند. در سال ۲۰۰۸، یکی از مقامات گوگل گفت که «رتبه‌بندی مرده است».
در سال ۲۰۰۷، گوگل کمپینی به راه انداخت علیه لینک‌هایی که در ازای پرداخت پول، رتبه صفحه را منتقل می‌کنند.. در ۱۵ ژوئن ۲۰۰۹، گوگل فاش کرد که اقداماتی در پیش گرفته تا با استفاده از ویژگی‌های نوفالو در لینک‌ها، اثر مدل‌سازی رتبه صفحه را کاهش دهد

history-google

سئو از ۲۰۱۰ به بعد

در ۸ ژوئن ۲۰۱۰ از یک سیستم ایندکس گذاری جدید موسوم به گوگل کافئین رونمایی شد. گوگل کافئین تغییری بود در روش به روز شدن ایندکس گوگل به منظور نمایش سریع‌تر نتایج گوگل نسبت به گذشته. این سیستم طراحی شد تا به کاربرها اجازه یافتن سریع‌تر از قبل نتایج جدید، پست‌های فورم‌ها و سایر مطالب را بلافاصله پس از انتشار آنها بدهد
در فوریه ۲۰۱۱، از آپدیت پاندا خبر داد که وب سایت‌هایی را که حاوی محتوای تکثیرشده از وب سایت‌ها و منابع دیگر باشند، جریمه می‌کند. به‌طور تاریخی، وب سایت‌ها محتوا را از یکدیگر کپی کرده و از آن در رتبه‌بندی موتورهای جستجو بهره‌مند شده‌اند. با این حال، گوگل یک سیستم جدید پیاده‌سازی کرد که سایت‌هایی را که حاوی محتوای منحصر به فرد نیستند، جریمه می‌کند.
در آوریل ۲۰۱۲، گوگل از آپدیت گوگل پنگوئن رونمایی کرد که هدف آن، جریمه کردن وب سایت‌هایی بود که از روش‌های دست‌کاری جهت بهبود رتبه خود در موتورهای جستجو استفاده می‌کردند.
در سپتامبر ۲۰۱۳، کمپانی گوگل از آپدیت الگوریتم مرغ مگس خوار رونمایی کرد؛ یک الگوریتم که جهت بهبود پردازشش زبان طبیعی گوگل و درک معنایی صفحات وب طراحی شد. این روند معرفی الگوریتم‌ها تا 2018 ادامه داشت.

سئو از 2020 به بعد

سئوی جدید، سئویی بسیار پویا و دینامیک است. هرچند هنوز بسیاری از موارد یکسان مانده‌اند مثل اهمیت استفاده از انواع کلمات کلیدی مرتبط، موبایل پسند سایت و غیره. اما با این همه، خیلی از موارد نیز دستخوش تغییرات بزرگی شده اند. درواقع از 2020 گوگل تصمیم گرفت که «پایان مسیرِ کاربران باشد» یا درواقع به زبان خودمان، هیچ کاربری را دست خالی رد نکند. شاید این مهمترین خصلتی باشد که می‌توان برای سئو از سال 2020 به بعد تعیین کرد که اساس الگوریتم‌هایی مثل رنک برین و BERT نیز هست.

همینطور در سئوی جدید، تأکید بیشتری روی سئوی محلی داریم و تغییرات عمده‌ای در آن رخ داده است. درواقع گوگل اهمیت بیش از اندازه‌ای برای سئوی محلی قائل شده است. همچنین و نه خیلی بی ارتباط به بحث سئوی محلی، تأکید روی ریچ اسنیپت نیز بیشتر شده است. اما می‌توان به طور کلی چند ترند مشخص را در سئوی بعد از 2020 در نظر گرفت:

ما تقریبا راجع به تمامی این موارد در میزفا مقاله نوشته‌ایم و شما عزیزان می‌توانید با اختصاص بخشی از وقت روزانه خودف در تمامی این زمینه به روز شوید. همینطور امکان اینکه در خبرنامه ایمیل میزفا نیز عضور شوید وجود دارد. در صورت عضویت با ایمیل، ما هر هفته برایتان از مهم ترین و جدیدترین تغییرات حوزه سئو مقالاتی ارسال خواهیم کرد.

نتیجه گیری

سئوی فرایندی زنده و پویا است. فرایندی که از امسال، یعنی از 2023 و معرفی هوش‌های مصنوعی جدید به بعد نیز دچار تغییرات گسترده‌ای خواهد شد. ما در این مقاله سعی کردیم تاریخچه سئو را طی سی سال گذشته بررسی کنیم و به صورت سرفصلی، دید تاریخی ای از آن به دست بدهیم. بدیهی است که هر کدام از این دوره‌ها را می‌توان جدا بررسی کرد و موارد یادگیری کم نیستند. اما ما تأکیدمان همواره روی بخش آخر، یعنی از 2020 به بعد است. این بخش، بخش مهمتری است و آشنایی با آن، برای پیشبرد کسب و کار آنلاین در دنیای امروز و پیشرفت در دیجیتال مارکتینگ ضروری است.

ممنونم از اینکه با ما همراه بودید.

پوریا آریافر
اولین کسب و کار آنلاین خودم رو در فیسبوک راه‌اندازی کردم، سال ۲۰۱۱ یکی از پرتعامل‌ترین صفحات فارسی با ۸۰ هزار فالور فعال رو داشتم. بعد اینکه فیسبوک خالی از کاربر ایرانی شد وارد دنیای شبکه شدم و در انتهای سال ۲۰۱۲ مدرک MCSE مایکروسافت رو دریافت کردم، در حالی که نمره بالا گرفتم ولی کسی به دلیل به خطر افتادن موقعیت شغلی خودش به عنوان کارآموز منو قبول نمی‌کرد، بعدش با شروع دوران خدمت سربازی، مسئول بهینه سازی یک سایت خبری معتبر شدم و سئو یاد گرفتم. در ابتدای سال ۲۰۱۴ تونستم از رتبه ۱۵۰۰۰ به ۴۰۰ الکسا نزدیک کنم، اون زمان الکسا خیلی مهم بود. وارد دانشگاه شدم، به دلیل عدم علاقه به دانشگاه سعی کردم زودتر تمومش کنم و سه ساله در مقطع کارشناسی IT فارغ التحصیل شدم، توی دانشگاه هر کسی منو میدید یاد سئو میوفتاد، در همون سال آخر دانشگاه بزرگ‌ترین کانال تلگرامی IT با ۴۰ هزار عضو رو داشتم، که به مجتمع فنی فروختم تا بتونم تمرکز رو فقط بر روی عشق خودم یعنی سئو بذارم، وقتی کانال تلگرام فروختم حس پرواز بهم دست داد، هرچند درآمد چندین میلیون ماهانه رو از دست دادم ولی دوباره باید مثل گذشته با پوستی نو یک فصلی نو رو میساختم. در این چندین سال فعالیت‌های سئو به شکل تخصصی بنده در قالب پروژه‌های مختلف و آموزش‌های حضوری و غیرحضوری در دفتر میزفا و دانشگاه علامه طباطبایی تهران صورت ‌گرفته، تجربه بهینه سازی موفقی در بهبود UX و CRO پروژه‌های سئو کسب کردم. در اکثر ابزارهای کاربردی گوگل تسلط کاملی دارم. عاشق کسب تجربه های جدید هستم. راز پیشرفت در هر کاری رو یادگیری و یاددادن می‌دونم و میزفا که در اواخر ۲۰۱۶ راه‌اندازی شد تونست چنین بستر مناسبی رو برام فراهم کنه. همینطور در حال حاضر مدیریت یک تیم ۱۰ نفری از جوانان فعال و پرانگیزه رو در میزفا به عهده دارم. نقد و بازخوردهای سازنده شما، جوهر تلاش‌های مستمر ماست تا یک قدم خودمون بهبود بدیم. منتظریم …

2 نظر

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حداکثر حجم فایل برای آپلود: 1 مگابایت. فایل‌های مجاز برای آپلود: عکس, ویس, ویدیو, ورد یا پی دی اف, فایل متنی, زیپ. شما می‌تونید برای بهتر پرسیدن سوالتون، عکس یا ویس یا حتی فیلم در بخش نظرات میزفا آپلود کنید. برای ضبط ویس می‌تونید از خود واتس آپ استفاده کنید و بعد اینجا آپلود کنید و برای ارسال عکس هم کافی هست اسکرین شات بگیرید. Drop file here

با موفقیت ثبت شد، میزفا از شما برای عضویت در خبرنامه هفتگی تشکر میکند.

عضویت در خبرنامه هفتگی برای دریافت:

  • فیلم و مقاله رایگان سئو
  • آموزش‌های UX ، GA و GTM
  • مقاله های تخصصی ASP.NET Core
  • اطلاع رسانی از محصولات
فیلم آموزشی asp.net core 2
ترک میزفا خوب نیست!
معرفی جامع‌ترین ابزار سئو در ایران
بالای ۱۰ هزار عضو
PHZpZGVvIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzUwIiBwb3N0ZXI9Imh0dHBzOi8vbWl6ZmEuY29tL2Jsb2cvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDUvcG9zdGVyLW1pemZhLXRvb2xzLXZpZGVvLW1pbi5wbmciIGNvbnRyb2xzIHByZWxvYWQ9Im5vbmUiPiANCiAgIDxzb3VyY2Ugc3JjPSJodHRwczovL21pemZhLmNvbS9ibG9nL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDIzLzA1L21pemZhX3Rvb2xzXzcyMHAubXA0IiB0eXBlPSJ2aWRlby9tcDQiPg0KPC92aWRlbz4=