مفهوم الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چیست و چطور ازش استفاده کنیم؟

الگوریتم مرغ مگس خوار چیست

الگوریتم مرغ مگس خوار یا Hummingbird یه الگوریتم جستجوی گوگل هست که اولین بار تو آگوست سال ۲۰۱۳ معرفی شد و جایگزین الگوریتم کافئین شد. جالبه که بدونید این الگوریتم با اینکه یه چیزهایی از الگوریتم‌های قدیمی به ارث برد، اما یه سری بخش‌های جدید داشت که دنیای سئو رو متحول کردند و حدود ۹۰ درصد بر جستجوی گوگل تأثیر گذاشتند.

این تأثیرات چی بودند؟ اگه شما هم کنجکاوید این تأثیرات رو بدونید، تو این مقاله از میزفا همراه ما باشید. ما با یه توضیح کلی از الگوریتم‌ها شروع می‌کنیم و بعد می‌رسیم سر وقت نحوه عملکرد الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل.

الگوریم‌های گوگل

الگوریتم‌های گوگل رو می‌تونیم یه سری برنامه بدونیم که بر اساس یه سری پارامترهای مشخص و البته خیلی متنوع، صفحات وب رو رتبه بندی می‌کنند. به این معنی، درواقع کار الگوریتم‌های گوگل اینه که نتایج غیرمرتبط و با کیفیت پایین رو به مخاطبان نشون ندند. می‌شه این الگوریتم‌‌ها رو اساساً به دو دسته‌ الگوریتم‌های اصلی (که جزو هسته اصلی گوگل هستند) و الگوریتم‌هایی که به صورت جانبی برای شناسایی سایت‌های اسپم و یا بهبود نتایج جستجو و بهینه سازی جستجوی کاربران استفاده می‌شن، تقسیم کرد.

برخی از مهم‌ترین الگوریتم‌های گوگل

الگوریتم پاندا: کار این الگوریتم شناسایی و کاهش رتبه سایت‌هایی هست که محتواشون کپی شده، کم ارزش و بی کیفیته و اصول تولید محتوا رو رعایت نمی‌کنند.

الگوریتم پنگوئن: کار این الگوریتم شناسایی و کاهش رتبه سایت‌هایی هست که از تکنیک‌های سئوی کلاه سیاه مثل خرید بک لینک، لینک سازی اسپم و کلمات کلیدی بی‌ربط و یا کیورد استافینگ استفاده می‌کنند.

الگوریتم ایندکس موبایل: کار این الگوریتم اولویت دادن به نسخه موبایل سایت‌ها در رتبه بندی و نمایش نتایج بهتر برای کاربران موبایله (که امروزه بیشتر کاربران رو تشکیل می‌دن).

الگوریتم رنک برین: همونطور که تو مقاله «الگوریتم RankBrain چیست» مفصل توضیح دادیم، کار این الگوریتم تحلیل کوئری‌های جدیدی که توسط کاربران جستجو می‌شن و نمایش نتایج مرتبط‌تر با نیاز اون‌ها توسط هوش مصنوعی هست.

الگوریتم برت: کار این الگوریتم بهبود درک زبان طبیعی و تفسیر کوئری‌های پیچیده و چند معنایی کاربرانه.

حالا که یه درک جامع‌تر و یه تصویر کلی از مفهوم الگوریتم و الگوریتم‌های مختلف داریم، شاید بتونیم بریم سر وقت اینکه الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چیه.

الگوریتم مرغ مگس خوار چیست؟

الگوریتم مرغ مگس خوار چیست؟

ویژگی الگوریتم مرغ مگس خوار اینه که توانایی درک مفهوم‌های نوشته شده توسط کاربران رو به شکلی بسیار پیشرفته داره و مرتبط‌ترین نتایج رو به اون‌ها نمایش می‌ده. الگوریتم Hummingbird گوگل در آگوست ۲۰۱۳ معرفی شد و از الگوریتم‌های قدیمی مثل پاندا و پنگوئن هم استفاده می‌کنه. نکته کلیدی درمورد این الگوریتم اینه که بیشتر به انسان‌ها اعتماد داره تا ربات‌های گوگل.

تفاوت الگوریتم مرغ مگس‌ خوار با الگوریتم‌های دیگر گوگل

تفاوت اصلی بین الگوریتم مرغ مگس خوار و الگوریتم‌های دیگه اینه که مرغ مگس خوار یه الگوریتم کاملاً جدید و جزو الگوریتم‌های اصلیه؛ اما الگوریتم های دیگه مثل پاندا و پنگوئن، افزونه‌های آنتی اسپم هستند.

همونطور که بالاتر توضیح دادیم، مرغ مگس خوار روی بهینه سازی کوئری‌های کاربران تأکید داره و تلاش می‌کنه تا منظور واقعی اون‌ها رو درک کنه. این الگوریتم به ربات گوگل امکان می‌ده تا نتایج جستجو رو بر اساس مفهوم‌ها و رابطه‌های بین اون‌ها نمایش بده، نه فقط بر اساس کلمات کلیدی.

الگوریتم Hummingbird چه نوع کوئری‌هایی رو بهتر می‌فهمه؟

الگوریتم Hummingbird گوگل، کوئری‌هایی از کاربران که بیشتر به گفتگوی طبیعی انسان‌ها شبیه باشند رو بهتر می‌فهمه. در واقع این الگوریتم می‌تونه سوالات پیچیده، طولانی و مبهمِ کاربران رو تحلیل کنه و به جای تمرکز بر کلمات کلیدی، به معنی کلی کوئری دقت کنه.

بذارید با یه مثال توضیح بدیم. اگه شما از گوگل بپرسید «کجا می‌تونم گوشی موبایل خوب با قیمت زیر ۲۰ میلیون بخرم؟»، الگوریتم مرغ مگس خوار می‌تونه از عوامل مختلفی مثل موقعیت جغرافیایی شما، نوع گوشی مورد نظرتون، بودجه‌ای که مد نظرتونه و نظرات کاربران دیگه در مورد گوشی‌های مختلف استفاده کنه و نتایج خیلی مرتبط‌تری به شما نشون بده.

الگوریتم مرغ مگس خوار

آیا الگوریتم مرغ مگس خوار روی زبان فارسی هم عمل می‌کنه؟

بله، مگه فارسی چشه؟ در حقیقت الگوریتم مرغ مگس خوار برای کوئری‌های همه زبان‌ها کار می‌کنه و ربات گوگل ازش برای ارائه نتایج جستجوی بهتر و دقیق‌تر به کاربران خودش در سراسر جهان استفاده می‌کنه؛ از استانبول و تهران گرفته تا واشینگتن و توکیو و بونوس آیرس.

پیشنهاد میزفا برای مطالعه بیشتر: آموزش مقاله نویسی برای سایت

چطور سایتمون رو برای الگوریتم مرغ مگس خوار بهینه کنیم؟

برای بهینه سازی سایتتون به شکلی که با الگوریتم مرغ مگس خوار سازگار باشه، باید به چند نکته توجه کنید:

  • سعی کنید محتوای سایت رو بر اساس نیاز و سوالات کاربران تنظیم کنید و به جای استفاده از کلمات کلیدی تکی، از کلمات کلیدی طولانی و مرتبط با موضوع استفاده کنید. تو بخش بعدی مقاله بیشتر این مورد رو توضیح می‌دیم.
  • سعی کنید محتوای سایت خودتون رو مرتب به روز نگه دارید و از ارائه اطلاعات منسوخ شده و نادرست خودداری کنید. در این زمینه هم توصیه می‌کنیم حتما مقاله الگوریتم Freshness گوگل رو مطالعه کنید.
  • سعی کنید سایت خودتون رو برای موبایل بهینه سازی کنید و از استفاده از عناصری که بارگذاری سایت رو کند می‌کنند، (مثل جاوا اسکریپت) خودداری کنید.
  • سعی کنید محتوای سایت خودتون رو با زبان طبیعی بنویسید و از استفاده از جملات پیچیده خودداری کنید.
  • سعی کنید از ابزارهایی مثل مانند گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول و ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی (مثل میزفا تولز) برای بررسی عملکرد سایتتون و رفع مشکلاتش استفاده کنید.

چه نوع کلمات کلیدی برای الگوریتم مرغ مگس خوار استفاده کنیم؟

برای استفاده از کلمات کلیدی مناسب این الگوریتم، بهتره به چند نکته توجه کنید:

  • سعی کنید کلمات کلیدی رو بر اساس کوئری‌ها و نیازهای کاربران انتخاب کنید و از کلمات کلیدی تکی و کوتاه خودداری کنید.
  • سعی کنید کلمات کلیدی رو به صورت عبارات کلیدی طولانی استفاده کنید که شامل چند کلمه مرتبط با موضوع سایت شما باشند. پس در اینجا لازمه که انواع کلمه کلیدی در سئو رو بشناسید تا بتونید ازشون استفاده کنید.
  • سعی کنید کلمات کلیدی رو به صورت معنامحور انتخاب کنید و از کلمات کلیدی بی‌معنا یا غیرمرتبط با محتوای شما که صرفا حجم جستجوی بیشتری دارند، خودداری کنید.

شاید اینجا براتون سوال شده که آیا ابزاری هست که بتونه مبتنی بر این الگوریتم بهتون کمات کلیدی مناسب پیشنهاد کنه؟ جواب ما قطعاً اینه که بله؛ ما تو مقاله بهترین ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی ۲۱ نمونه از این ابزارها رو بهتون معرفی و مزایا و معایب هر کدوم رو تحلیل کردیم. اما به طور خلاصه پیشنهادمون از بین تمامی این موارد، قطعا ابزار ایرانی تحقیق کلمات کلیدی میزفا تولز هست که در دسته بندی‌های مختلف و متنوعی از جمله کلمات مرتبط، کلمات انبوه، جستجوی کلمات، کلمات کار نشده، کلمات رقیب، کلمات طولانی و ترکیب کلمات بهتون بهترین کیوردها رو ارائه می‌ده.

نتیجه گیری

همونطور که گفتیم الگوریتم‌های گوگل یه سری برنامه هستند که بر اساس پارامترهایی، سایت‌ها رو رتبه بندی می‌کنند. یکی از این الگوریتم‌ها، الگوریتم Hummingbird یا مرغ مگس خواره که سال ۲۰۱۳ معرفی شد. این الگوریتم توانایی درک مفهوم‌های نوشته شده توسط کاربران رو به شکلی بسیار پیشرفته داره و مرتبط‌ترین نتایج رو به اون‌ها نمایش می‌ده.

اگه بر مبنای این الگوریتم، خیلی ساده بخوایم مقاله‌مون رو جمع بندی کنیم، می‌گیم محتوای سایتتون رو با زبان طبیعی بنویسید و دیگه مثل قدیم به کلمات کلیدی به عنوان «طعمه برای جذب کاربران» استفاده نکنید.

امیدواریم که از خوندن این مقاله لذت برده باشید. با میزفا همراه باشید.

تیم تحریریه میزفا
هدف تیم تحریریه میزفا تولید به‌روزترین و کاربردی‌ترین محتواها برای میزفایی‌هایی عزیز هست که به بلاگ ما سر می‌زنند و مشتاق یادگیری هستند. این مقالات اغلب حاصل تفکر چند نویسنده میزفاست. پوریا آریافر (استراتژیست سئو)، آرمین دارابی‌نژاد (سردبیر میزفا و متخصص محتوا) و محمد عرفان صدری (متخصص سئو و بازاریابی محتوایی) روی این مقالات هم‌فکری داشتند. سعی کردیم بهترین‌ها رو براتون مهیا کنیم؛ چون هدف اینه که تو میزفا بهترین خودت باشی.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حداکثر حجم فایل برای آپلود: 1 مگابایت. فایل‌های مجاز برای آپلود: عکس, ویس, ویدیو, ورد یا پی دی اف, فایل متنی, زیپ. شما می‌تونید برای بهتر پرسیدن سوالتون، عکس یا ویس یا حتی فیلم در بخش نظرات میزفا آپلود کنید. برای ضبط ویس می‌تونید از خود واتس آپ استفاده کنید و بعد اینجا آپلود کنید و برای ارسال عکس هم کافی هست اسکرین شات بگیرید. Drop file here

با موفقیت ثبت شد، میزفا از شما برای عضویت در خبرنامه هفتگی تشکر میکند.

عضویت در خبرنامه هفتگی برای دریافت:

  • فیلم و مقاله رایگان سئو
  • آموزش‌های UX ، GA و GTM
  • مقاله های تخصصی ASP.NET Core
  • اطلاع رسانی از محصولات
فیلم آموزشی asp.net core 2
ترک میزفا خوب نیست!
معرفی جامع‌ترین ابزار سئو در ایران
بالای ۱۰ هزار عضو
PHZpZGVvIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzUwIiBwb3N0ZXI9Imh0dHBzOi8vbWl6ZmEuY29tL2Jsb2cvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDUvcG9zdGVyLW1pemZhLXRvb2xzLXZpZGVvLW1pbi5wbmciIGNvbnRyb2xzIHByZWxvYWQ9Im5vbmUiPiANCiAgIDxzb3VyY2Ugc3JjPSJodHRwczovL21pemZhLmNvbS9ibG9nL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDIzLzA1L21pemZhX3Rvb2xzXzcyMHAubXA0IiB0eXBlPSJ2aWRlby9tcDQiPg0KPC92aWRlbz4=