اسپم موتور جستجو چیست؟

اسپم در سئو چیست؟

بهینه سازی وبسایت کار آسونی نیست. باید وقت زیادی برای بازنگری محتوا، تحقیق کلمات کلیدی و گرفتن بک لینک‌های طبیعی کنیم تا بتونیم برای این کلمات کلیدی یه رتبه خوب بگیریم. و خب، گاهی دقیقا تو این مرحله است که می‌فهمیم یه اشتباهی رخ داده و ما درگیر اسپم سئو شدیم. این یعنی همه‌ی زحمات ما قراره بی نتیجه بمونن.

بنابراین، اینجا یه سوال برامون پیش می‌آد: اسپم در سئو چیه و چه موقعی می‌تونیم بگیم سایتمون از طرف گوگل اسپم شده؟ با ما همراه باشید تا تو این مقاله از سری مقالات اصطلاحات در سئوی میزفا به سوالاتتون جواب بدیم.

معنای واژه‌ی اسپم چیست؟

اول با همین کلمه اسپم که در فارسی بهش هرزنامه می‌گن شروع کنیم. کلمه spam در زبان انگلیسی اشاره به نوعی خوراک کالباس داشته که هرچند مشتریان نمی‌خواستنش اما همیشه روی میز حاضر بوده. بنابراین می‌شه اینطوری گفت که اسپم اشاره به پاپ-آپ‌های ناخواسته، لینک ها و دیتاها و ایمیل‌های ناخواسته‌ای داره که ما هر روزه خروارها موردش رو در تعاملی که با فضای اینترنت داریم دریافت می‌کنیم. اما اسپم موتور جستجو چیه؟

انواع اسپم

معمولا انواع اسپم در سطح وب رو می‌شه به چهار مورد تقسیم کرد که عبارتند از:

  • اسپم موتور جستجو
  • اسپم ترافیک
  • اسپم لینک
  • اسپم ایمیل

از بین این سه تا اسپم، مهمترینش برای ما همون اسپم موتور جستجوئه یا اسپم در سئو محسوب می‌شه. ما توی این مقاله می‌خوایم با همین اسپم موتور جستجو پیش می‌ریم. پس بریم که با هم تعریف کوتاهی ازش داشتیم.

اسپم موتور جستجو چیست؟

اسپم سئو یا اسپم موتور جستجو به اتفاقات خاصی اشاره داره که روی موقعیتی که یه سایت در موتور جستجو دارد تأثیر می‌ذارن. یه مثال مثلا استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در محتوا و تگ Meta وبسایته. بنابراین در صورتی که گوگل این اسپم رو تشخیص بده، این محتوا رو از ایندکس پاک می‌کنه و دیگه محتوای شما در صفحه نتایج گوگل به نمایش در نمی‌آد.

اسپم موتور جستجو چیست؟

بنابراین می‌شه گفت که استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی یا همون Keyword stuffing در حال حاضر یه نمونه از اسپم موتور جستجوئه. البته این مورد خیلی وقته که دیگه منقضی شده و افرادی که به دنبال سئوی کلاه سیاه هستن نمی‌تونن ازش استفاده کنن. اما فرض کنیم که هنوز گوگل متوجه این اسپم نشده؛ چطور ازش بهره می‌گرفتن این دوستان زرنگ ما؟

مثلا اگر وبسایتی در حوزه لپ تاپ فعالیت می‌کرد، می‌اومد و تمام صفحات وبسایت رو پر از کلمه کلیدی «لپ تاپ» می‌کرد. گوگل هم از اونطرف تاکیدش روی تعداد و توزیع کلمات کلیدی بود و خب رتبه خوبی به اینا می‌داد. مفهوم اسپم در سئو همچی چیزیه و البته که الان گوگل متوجهش می‌شه (از طریق یه الگوریتم به نام الگوریتم اسپم برین که بعدتر مفصل راجع بهش براتون توضیح می‌دیم.

البته اینم اضافه کنیم که منظورمون اینه که کلمات کلیدی رو نه فقط توی صفحات، بلکه تو یه جاهایی که مخاطب نمی‌بینه ولی موتور جستجو می‌بینه به کار می‌بردن. یعنی یا الت اتریبیوت، توی متادیسکریپشن و متا کیورد و نو اسکریپت و غیره و غیره. از بین این تاکتیک‌ها، کلوکینگ کلمات کلیدی به نسبت رایج‌تر بوده همیشه.

به هر عنوان تخلفات و جریمه های اسپم از طرف گوگا اصلا سبک نیستن و این تاکتیک‌های بالا خیلی کاربردی نخواهند داشت نهایتاً. فاکتورهای شناسایی اسپم گوگل خیلی دقیقن و ما اکیدا توصیه می‌کنیم سراغ این بحثا نرید.

پیشنهاد مطالعه بیشتر: چگونه از کیورد استافینگ جلوگیری کنیم؟

کلوکینگ کلمات کلیدی چیست؟

کلوکینگ کلمات کلیدی یعنی وقتی متخصصین سئوی کلاه سیاه، بیان و کلمات کلیدی رو بذارن توی کدهای یه صفحه تا روی رتبه تاثیر بذاره. بنابراین رایج ترین راه‌های کلوکینگ عبارتند از:

  • مخفی کردن کلمات کلیدی توی کد CSS
  • مخفی کردن کلمات کلیدی با همرنگ کردنشون با پس زمینه
  • استفاده از فونت ریز برای کلمات کلیدی و معمولا گذاشتن اونا در انتهای صفحه یا کنار فوترها

موتور جستجو چه دیدگاهی نسبت به اسپم دارد؟

محتوای سایت نقش فوق‌العاده مهمی در رتبه شما داره و یه فاکتور مهم در سئو به شمار می‌آد. اگر شما در محتواهاتون از اسپم استفاده کنید (یعنی کیورد استافینگ یا کیورد کلوکینگ داشته باشد)، موتور جستجوی گوگل اینطوری در نظر می‌گیره که شما از محتوای اسپم یا سئوی اسپم (یه زیرشاخه از سئوی کلاه سیاه) استفاده کردید.

اما در حقیقت و همونطور که تو خیلی از مقالات آموزش تولید محتوا توضیح دادیم، برای موتور جستجو بیش از هر چیزی این مهمه که شما چی برای گفتن به مخاطب دارید. ارزشی که در محتوای شما هست برای مخاطب مهمه و موتور جستجویی مثل گوگل هم مبنای رتبه‌بندیش رو روی همین گذاشته. بنابراین اگر شما از تاکتیک‌های محتوای ماشینی یا مثلا دزدی و محتوای کپی استفاده کنید، گوگل به شدت باهاتون برخورد خواهد کرد.

نتیجه گیری

تو این مقاله از میزفا سعی کردیم خیلی خلاصه با مفهوم اسپم موتور جستجو و تعریفی که داره آشنا بشیم. توصیه متخصصین میزفا به شما اینه که همیشه سعی کنید به جای محتوای اسپم، محتوای باکیفیت و جذاب تولید کنید تا 1) از یه طرف بتونید مخاطبان واقعی جذب کنید و 2) از یه طرف دیگه گیر الگوریتم‌های تشخیص اسپم و فاکتورهای شناسایی اسپم گوگلن نیفتید. فراموش نکنید که اگر یه چیز وجود داشته باشه و گوگل ازش متنفر باشه، اون یه چیز اسپم یا هرزنامه است.

تا بعد!

تیم تحریریه میزفا
هدف تیم تحریریه میزفا تولید به‌روزترین و کاربردی‌ترین محتواها برای میزفایی‌هایی عزیز هست که به بلاگ ما سر می‌زنند و مشتاق یادگیری هستند. این مقالات اغلب حاصل تفکر چند نویسنده میزفاست. پوریا آریافر (استراتژیست سئو)، آرمین دارابی‌نژاد (سردبیر میزفا و متخصص محتوا) و محمد عرفان صدری (متخصص سئو و بازاریابی محتوایی) روی این مقالات هم‌فکری داشتند. سعی کردیم بهترین‌ها رو براتون مهیا کنیم؛ چون هدف اینه که تو میزفا بهترین خودت باشی.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حداکثر حجم فایل برای آپلود: 1 مگابایت. فایل‌های مجاز برای آپلود: عکس, ویس, ویدیو, ورد یا پی دی اف, فایل متنی, زیپ. شما می‌تونید برای بهتر پرسیدن سوالتون، عکس یا ویس یا حتی فیلم در بخش نظرات میزفا آپلود کنید. برای ضبط ویس می‌تونید از خود واتس آپ استفاده کنید و بعد اینجا آپلود کنید و برای ارسال عکس هم کافی هست اسکرین شات بگیرید. Drop file here

با موفقیت ثبت شد، میزفا از شما برای عضویت در خبرنامه هفتگی تشکر میکند.

عضویت در خبرنامه هفتگی برای دریافت:

  • فیلم و مقاله رایگان سئو
  • آموزش‌های UX ، GA و GTM
  • مقاله های تخصصی ASP.NET Core
  • اطلاع رسانی از محصولات
فیلم آموزشی asp.net core 2
ترک میزفا خوب نیست!
معرفی جامع‌ترین ابزار سئو در ایران
بالای ۱۰ هزار عضو
PHZpZGVvIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzUwIiBwb3N0ZXI9Imh0dHBzOi8vbWl6ZmEuY29tL2Jsb2cvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDUvcG9zdGVyLW1pemZhLXRvb2xzLXZpZGVvLW1pbi5wbmciIGNvbnRyb2xzIHByZWxvYWQ9Im5vbmUiPiANCiAgIDxzb3VyY2Ugc3JjPSJodHRwczovL21pemZhLmNvbS9ibG9nL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDIzLzA1L21pemZhX3Rvb2xzXzcyMHAubXA0IiB0eXBlPSJ2aWRlby9tcDQiPg0KPC92aWRlbz4=