آموزش نوشتن محتوای همیشه سبز در ۵ مرحله

چطور محتوای همیشه سبز بنویسیم

در مقاله قبلی توضیح دادیم که محتوای همیشه سبز یا Evergreen content محتواییه که در طول گذر زمان همچنان اثربخشی خودش رو داره و کهنه و منقضی نمی‌شه. تو این مقاله می‌خوایم یاد بگیریم چطور تحقیق موضوع کنیم و برای این نوع محتوا، موضوع پیدا کنیم و مهم‌تر از اون، چطور محتوای همیشه سبز بنویسیم. با ما همراه باشید.

راهنمای نوشتن محتوای همیشه سبز در ۵ قدم

هر چی شما محتوای ارزشمندتری بسازید، مخاطبان بیشتری هم جذب می‌کنید. اگرچه این محتوای شما گاهی نیاز داره تا به روز و ترند باشه (به هر حال مخاطبان دوست دارند ببینند شما به روزید و چهارچشمی حواستون به اوضاع بازار هست )، خیلی اوقات هم نیازه تا محتوای همیشه سبز بنویسید و خودتون رو از بین رقبا بکشید بالا. ما توی این مقاله میزفا می‌خوایم بهتون یاد بدیم چطور در ۵ مرحله این کار رو انجام بدید.

قدم اول: تعیین موضوع

پیدا کرن یه موضوع درست، قبل از هر چیزی مهم‌ترین نکته‌ایه که شما باید مد نظر داشته باشید. موضوعاتی که ظرفیت تبدیل شدن به محتوای سبز دارند رو شما می‌تونید با کمک تحقیق فردی، با تکنیک طوفان فکری برای تولید محتوا یا با کمک ابزارهایی مثل سرچ کنسول و میزفا تولز پیدا کنید.

یه نکته که باید در انتخاب موضوع برای محتوای همیشه سبز در نظر بگیرید اینه که به یاد داشته باشید که این نوع محتوا، محتواییه که در ابتدا ترافیک زیادی برای شما می‌آره. بعد از یه مدتی هر چند این ترافیک مقداری کم‌تر می‌شه، اما همچنان یه سطح خیلی قابل توجه و پایداری از مخاطبان و مشتریان احتمالی رو همیشه برای شما با خودش می‌آره.

چطور محتوای همیشه سبز بنویسیم؟

بنابراین خوبه که اول به موضوعاتی که از قبل دارید و این خصوصیت رو دارند نگاه کنید و بعد ببینید تو موضوعاتی که پیدا کردید، کدومشون با مقالات قبلی مرتبطه. این یه راه خیلی ساده برای پیدا کردن موضوع برای مقالات همیشه سبزه.

قدم دوم: انتخاب کلمات کلیدی

کلمات کلیدی، کلمات پربسامد و پرتکراری هستند که مفهوم اساسی و بنیادی محتوای یه صفحه رو بیان می‌کنند. برای نوشتن محتوای همیشه سبز شما نیاز به کلمات کلیدی درستی دارید. در ابتدا باید بتونید کلمات کلیدی مناسب و مرتبط با مقاله رو پیدا کنید. سپس به طور طبیعی این کلمات کلیدی رو طبق اصول و قواعدِ سئو و اصول تجربه کاربری توی محتواتون به کار ببرید. در این زمینه توصیه می‌کنیم مقاله انواع کلمات کلیدی رو مطالعه کنید.

قدم سوم: محدود نشدن به زمان فعلی یا وقایع روز

فرض کنید شما الان دنبال یه مطلب راجع به منابع کنکور ارشد می‌گردید. آیا روی عنوانی که تاریخش برای دو سال پیش بوده کلیک می‌کنید؟ یا اگه دنبال یه مقاله با موضوع تناسب اندام باشید، چقدر امکانش هست تا روی یه عنوان شبیه «تناسب اندام در زمان کرونا» کلیک کنید؟

نوشتن راجع به وقایع روز باعث می‌شه که دیگه محتوای شما همیشه سبز نباشه و بعد از یه مدت که تاریخ اون واقعه طی شد (مثل همین بحث بیماری همه گیر کرونا) مخاطبان دیگه علاقه‌ای به خوندنش نداشته باشند. البته، همیشه امکانش هست که بتونید برگردید به این محتواها و آپدیتشون کنید.

پیشنهاد میزفا برای یادگیری بیشتر: ۹تا از ویژگی‌های محتوانویسان خیلی موفق

قدم چهارم: نوشتن راهنما و محتوای آموزشی

تجربه ما توی میزفا نشون می‌ده که مقالات آموزشی اغلب پرخواننده‌ترین مقالاتند. مخاطبان وقتی به مشورت و کمک برای حل مشکلاتشون نیاز دارند، میان سمت محتواهای آموزشی و راهنماها. چرا؟ چون هدف این محتواها دقیقا همینه: به مخاطبان کمک کنند، به سوالتشون پاسخ بدن و نیازشون رو برطرف کنند. گذشته از اون، این محتواها نقش کلیدی‌ای هم در افزایش اقتدار شما و اعتماد مخاطبان دارند و این، همون مفهوم EAT در سئو هست.

برای مثال اگه شما توی گوگل سرچ کنید: «طوفان فکری برای تولید محتوا» تو همون صفحه اول می‌تونید یکی از مقالات ما در میزفا رو ببینید. این مقاله یه راهنماست که قراره به شما یاد بده چطور با یه روش موثر بتونید برای تولید محتوا، موضوعات مرتبط و به درد بخور پیدا کنید.

قدم پنجم: آپدیت همیشگی محتواها

هر چقدر هم که نوشتن محتوای همیشه سبز براتون سخت بوده یا پاش وقت گذاشتید، باز هم باید هر از چندگاهی اون رو به‌روز رسانی کنید. هم الگوریتم‌های گوگل دائم در حال تغییر کردن هستند و هم نیاز مخاطبان. محتوای تولیدی شما هر چقدر هم که سبز باشه، بعد از یه مدت دیگه اون تازگی سابق رو نداره و نیازه حتما به‌روز رسانی‌اش کنید. اما چطور اینکار رو انجام بدیم؟

آقای نیل پتل اینجا چند تا توصیه خوب برای ما داره:

  • یه خرده اطلاعات جدیدتر اضافه کنید یا موارد قبلی رو یه خرده تغییر بدید
  • تصاویر رو به‌روز کنید
  • اطلاعاتی که نشون می‌دن محتوا تاریخ گذشته ست رو تغییر بدید (مثلا کنکور ۱۴۰۱ رو تغییر بدید به کنکور ۱۴۰۲)
  • املا و اصول نگارش محتوا رو چک کنید. آیا این امکان هست که بعضی از موارد رو بتونید بهتر جمله بندی کنید؟

خلاصه اینکه نیازه یه دستی به سر و روی مقاله بکشید.

پیشنهاد میزفا برای یادگیری بیشتر: بهبود کیفیت محتوا در ۳ مرحله

دو راه سبز نگه داشتن محتوای همیشه سبز

تا اینجا بررسی کردیم که چگونه محتوای همیشه سبز بنویسیم؟ حالا ۲ راه برای منقضی نشدن محتوای سبز بهتون پیشنهاد می‌دیم. راه اول پروموت کردن محتوا از طریق ایمیل مارکتینگ یا سوشال مدیاست که به شما کمک می‌کنه مخاطبان جدیدی پیدا کنید و مقاله‌تون بیشتر دیده بشه.

راه دوم هم لینک سازی داخلی و فرستادن مخاطبان از سرتاسر نقاط سایت به سمت محتواهای همیشه سبز هست. دقیقا همین کاری که ما الان توی همین پاراگراف انجام دادیم: شما رو لینک کردیم به یکی از مقالات همیشه سبزمون به اسم آموزش لینک سازی داخلی. این محتوا یکی از پربازدیدترین محتواهای سایت ماست و بیشتر از ۲۰۰ تا کامنت داره. و خب، می‌تونید حدس بزنید کی نوشتیم؟ ۵ سال پیش!

نتیجه‌گیری

محتوای همیشه سبز، یعنی محتوایی که سال‌های سال خونده می‌شه و به این زودی‌ها کهنه نمی‌شه. طبق تجربیات متخصصین سئوی ما محتوای سبز می‌تونه به شدت روی سئوی سایت شما تأثیر بذاره و شما رو بیاره صفحه اول گوگل. برای همین، سعی کردیم توی این مقال خیلی خلاصه و در قالب ۵ قدم، بهتون یاد بدیم چطور محتوای همیشه سبز تولید کنید. امیدواریم که تلاشمون مفید واقع شده باشه! تا بعد!

تیم تحریریه میزفا
هدف تیم تحریریه میزفا تولید به‌روزترین و کاربردی‌ترین محتواها برای میزفایی‌هایی عزیز هست که به بلاگ ما سر می‌زنند و مشتاق یادگیری هستند. این مقالات اغلب حاصل تفکر چند نویسنده میزفاست. پوریا آریافر (استراتژیست سئو)، آرمین دارابی‌نژاد (سردبیر میزفا و متخصص محتوا) و محمد عرفان صدری (متخصص سئو و بازاریابی محتوایی) روی این مقالات هم‌فکری داشتند. سعی کردیم بهترین‌ها رو براتون مهیا کنیم؛ چون هدف اینه که تو میزفا بهترین خودت باشی.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حداکثر حجم فایل برای آپلود: 1 مگابایت. فایل‌های مجاز برای آپلود: عکس, ویس, ویدیو, ورد یا پی دی اف, فایل متنی, زیپ. شما می‌تونید برای بهتر پرسیدن سوالتون، عکس یا ویس یا حتی فیلم در بخش نظرات میزفا آپلود کنید. برای ضبط ویس می‌تونید از خود واتس آپ استفاده کنید و بعد اینجا آپلود کنید و برای ارسال عکس هم کافی هست اسکرین شات بگیرید. Drop file here

با موفقیت ثبت شد، میزفا از شما برای عضویت در خبرنامه هفتگی تشکر میکند.

عضویت در خبرنامه هفتگی برای دریافت:

  • فیلم و مقاله رایگان سئو
  • آموزش‌های UX ، GA و GTM
  • مقاله های تخصصی ASP.NET Core
  • اطلاع رسانی از محصولات
فیلم آموزشی asp.net core 2
ترک میزفا خوب نیست!
معرفی جامع‌ترین ابزار سئو در ایران
بالای ۱۰ هزار عضو
PHZpZGVvIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzUwIiBwb3N0ZXI9Imh0dHBzOi8vbWl6ZmEuY29tL2Jsb2cvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDUvcG9zdGVyLW1pemZhLXRvb2xzLXZpZGVvLW1pbi5wbmciIGNvbnRyb2xzIHByZWxvYWQ9Im5vbmUiPiANCiAgIDxzb3VyY2Ugc3JjPSJodHRwczovL21pemZhLmNvbS9ibG9nL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDIzLzA1L21pemZhX3Rvb2xzXzcyMHAubXA0IiB0eXBlPSJ2aWRlby9tcDQiPg0KPC92aWRlbz4=