تاریخچه پیدایش HTML

HTML جان از گذشتت بگو برامون... اومدیم تحقیق :))

تاريخچه پيدايش اچ تی ام ال (HTML)
تاريخچه پيدايش اچ تی ام ال (HTML)

کی HTML رو ساخت؟ سازنده HTML کیه؟ HTML چه سالی ساخته شد؟ HTML چند تا نسخه داره؟ قبل از وارد بخش عملی بشیم، بهتره که کمی با تاریخچه زبانی که می‌خواهیم یاد بگیریم، آشنا بشیم.

تاریخچه HTML

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت تمامی دنبال کنندگان مباحث آموزشی طراحی سایت با HTML از سری آموزش های سایت میزفا ، با یکی دیگر از جلسات آموزشی زبان نشانه گذاری HTML در خدمت شما عزیزان هستیم در جلسه قبل توضیح دادیم که اچ تی ام ال (HTML) چیست و در این جلسه به بررسی تاریخچه‌ HTML ، این زبان محبوب می‌پردازیم.

پادکست های علی اسماعیلی در میزفا

 

انتشار اولین نسخه HTML یعنی HTML 1.0

شاید براتون جالب به نظر بیاد که بدونید این زبان در یک آزمایشگاه فوق انرژی فیزیک دانشگاه Switzerland Geneva به نام CERN متولد شد ، CERN مکانی بود که فیزیک دانان از اقصا نقاط جهان در آن جا جمع می‌شدند و به تبادل دیدگاه ها ، تفکرات و یافته های خود با یکدیگر می‌پرداختند ، در  این میان یکی از محققان این آزمایشگاه به نام Tim Berners-Lee زمانی که مشغول به کار در بخش کامپیوتری CERN بود ایده ای در ذهنش جرقه زد Tim Berners با خود گفت چه خوب می‌شد که فیزیکدانان سراسر دنیا می‌توانستند بدون حضور در CERN اطلاعات و یافته های خود را از مکان های مختلف با یکدیگر رد و بدل کنند او برای تحقق یافتن ایده‌ی نوظهورخود سه تکنولوژی اصلی که در حقیقت پایه وب امروزی است را ابداع کرد: HTML, URI, HTTP.

این ابداع در سال 1990 برای شاغلین در CERN این امکان را فراهم کرد تا اطلاعات خود را به اشتراک بگذارند . در اواخر سال 1990 اولین صفحه وب بر روی سرور قرار گرفت. و در سال 1991 مردم خارج از CERN نیز می‌توانستند به انجمن جدید وب بپیوندند، سپس در آوریل 1993، CERN اعلام کرد که تکنولوژی World Wide Web برای تمامی مردم به صورت رایگان در دسترس خواهد بود. Tim Berners در آن زمان فکرش را هم نمی‌کرد که این زبان روزی به سرعت سرسام آوری گسترش یابد و در سراسر دنیا این گونه سر و صدا به پا کند.

بروزرسانی HTML به HTML 2.0 و HTML 3.0

در نوامبر 1995 نسخه HTML 2.0 معرفی شد و سپس در همان سال نسخه ی HTML 3.0 منتشر شد، ولی متاسفانه این نسخه ها با استقبال چندانی مواجه نشدند.

در سال 1996 سازمان W3C مخفف World Wide Web Consortium به معنی کنسرسیوم شبکه جهانی وب که وظیفه استاندارسازی HTML , CSS را بر عهده دارد شروع به فعالیت بر روی نسخه ی این زبان کرد که حاصل کار آنها در 14 ژانویه 1997 انتشار HTML 3.02 بود. این نسخه به دلیل سازگاری با مرورگرهای مختلف در سیستمهای عامل متفاوت توانست رضایت اکثریت را به خود جلب نماید.

انتشار نسخه چهارم HTML

در 18 دسامبر 1997 نسخه HTML 4.0 در وب منتشر شد در همین بین شرکتهای تولید کننده مرورگر وب یکسری مشخصات منحصر بخود را به این نسخه اضافه کردند که قابلیت اجرا بر روی مرورگرهای دیگر را نداشت. بعضی از این تغییرات مورد تایید W3C  قرار گرفت اما بعضی دیگر نه. با تغییرات HTML مرورگرها مجبور به تغییر شدند تا خود را با تغییرات جدید HTML وفق دهند.

در تاریخ 24 آوریل 1998 در این نسخه تجدید نظر شد و حاصل آن پیدایش HTML 4.01 بود که با کمی تغییر و رفع یکسری مشکلات، در W3C به رسمیت شناخته شد و گام بزرگی به سمت بین المللی کردن اسناد که هدف واقعی شبکه جهانی وب بود برداشته شد .

آخرین نسخه HTML یعنی HTML 5.0

HTML5 پنجمین و آخرین نسخه زبان HTML است این نسخه در دسامبر 2012 توسط W3C معرفی گردید.

در رابطه با HTML 5 می‌توانید مقاله آشنایی با HTML 5 را بررسی کنید.

پایان‌ترم

در پایان این جلسه، یک سوال امتحانی جذاب داریم که ببینم متوجه شدین یا نه؟

[box type=”info” class=”question-from-users” width=””]

سوال:

نسخه HTML 4.0 در چه سالی منتشر شد و در حال حاضر آخرین نسخه HTML چیست؟

به ایمیل کسانی که پاسخ درست و کامل رو در نظرات بگن ۱۰ هزارتومان در پنل کاربری آکادمی میزفا حسابشون شارژ میشه. (البته باید در آکادمی میزفا ثبت‌نام کنید تا بتونید از این امتیاز استفاده کنید.)

[/box]

نتیجه گیری

خب در این جلسه آموزشی با تاریخچه پیدایش اچ تی ام ال (HTML) آشنا شدیم امیدوارم که این جلسه آموزشی برای شما عزیزان مفید واقع شود در جلسه آینده وارد مباحث عملی خواهیم شد منتظر دیدگاه های شما هستم .

فیلم آموزشی asp.net core 2

علی اسماعیلی
درباره خودم گفتن یا نوشتن کار آسونی نیست. باید تو کم‌ترین حجم مهم‌ترین اطلاعات رو بنویسی. وقتی که اولین بار دستم به کیبورد خورد، ۶ سالم بود. حس جالبی بود؛ زندگیم شده بود ۴ تا کلید WASD روی کیبورد کامپیوتر برای کنترل ماشین. از ۱۰ سالگی که مادرم با فوتوشاپ کار می‌کرد کنارش نشستم و یاد گرفتم. ۱۳ سالم بود که اولین وب‌سایتم رو با پی اچ پی نیوک ایجاد کردم. تا الان وب سایت‌های زیادی رو شروع کردم و شاید به خاطر اینکه هدف تجربه کردن رو داشتم شکست خوردند. موفق‌ترین پروژه شکست خوردم رو می‌تونم اوکسو معرفی کنم که شاید اسمش رو شنیده باشید. الانم دارم کار‌هایی رو شروع می‌کنم چون با خودم عهد کرده بودم که تا بیست سالگی جاهای مختلفی کار کنم و تجربه کنم و بعد از تجربیاتم استفاده کنم. بعد از رسیدن به بیست سالگی خوشحالم که یکی از تجربیات خوبم همکاری با میزفاست و دارم ادامش میدم…
سرفصل های آموزش HTML
پایین سرفصل های HTML هست، روی منم کلیک کنی میتونی ببینی.
فصل ۸ – کار با جدول در HTML

روی فصل بالا کلیک کنید.

ازمون HTML شرکت کن

روی لینک بالا کلیک کن

فیلم آموزشی asp.net core 2

31 نظر

31 پاسخ

  1. سلام وقت بخیر
    پاسخ سوالات: ۱۸ ماه دسامبر سال 1997
    نسخه ی HTML 5.0

  2. سلام
    1-html 4 در سال ۱۹۹۷ منتشر شد
    2-و آخرین نسخهhtml5 ، html هست

  3. 18 دسامبر 1997 نسخه اولیه html 4 منتشر شد و اخرین نسخه html 5

    1. سلام علی اکبر، درسته ممنون و جایزه‌ات را به زودی دریافت می‌کنی.

    1. سلام علی، درست گفتی درود بر تو. هدیه‌ات را به زودی میگیری.

          1. سلام محمد، ممنون درست گفتی.

  4. پاسخ سوال :
    نسخه 4 در سال 1997 منتشر شد. اخرین نسخه هم HTML5 می باشد.

    1. سلام محمد، درسته و به زودی هدیه‌ات را در میزفا آکادمی دریافت می‌کنی.

  5. سلام
    میخواستم ببینم شما آموزش کامل زبان HTMLرو یاد میدید یا فقط مقدمه
    همکه میخواستم ببینم رایگانه یا نه
    خیلی ممنون

  6. سلام
    خیلی وقته که میخوام طراحی سایت رو یاد بگیریم. از اینکه با سایت شما آشنا شدم خوشحالم، ممنون بابت آموزش های با ارزشتان

    1. سلام مرتضی جان، سال نوت مبارک.
      ما هم خوشحالیم که تونستیم نظرت رو جلب کنیم. امیدوارم از این دوره متن محور به صورت کامل استفاده کنی. هرجای این مقالات مشکلی داشتی بگو که راهنماییت کنیم.
      موفق باشی.

  7. سلام – یه سوالی داشتم در باب HTML5 – مطالب زیادی خوندم و سایتای زیادی رو دیدم – یکم گیج شدم حقیقتا – بحثم ساختار و اسکلت قالب بر مبنای HTML5 هستش – هر سایتی رو دیدم یه مدلی از نحوه استفاده از تگ های HEADER/FOOTER/SECTION و… ارائه داده بود – من تمام این موارد رو جمع کردم و بگم خلاصه همشون ( چیزی که من فهیمدم ) – این دو تا لینک رو ببینید – برا صفحه INDEX ( صفحه اول سایت ) و PAGE ( مطالب سایت ) – خواستم ببینم اسکلت و ساختار این دو کد نوشته شده بر مبنای hTML5 هستش دقیقا و مشکلی نداره؟
    برا صفحه INDEX ( صفحه اول سایت ) :

    برا صفحه PAGE ( مطالب سایت ) :

    سوال دیگه ای که دارم – تنها سایتی که من دیدم خیلی موارد HTML5 رو رعایت کرده بود سایت دیجی کالا بود – حتی سایت w3schools ( که خودش منبع آموزش تموم زبون های برنامه نویسی وب هستش 🙂 ) رو هم من بررسی کردم – از تگ های جدید و ابتدایی HTML5 نظیر FOOTER و HEADER هم استفاده نکرده بود – چه برسه به بقیه تگ های جدید ( حداقل من ندیدم ) – ممنون میشم در این مورد نظرتون رو بگید – چون HTML5 هم اگه اشتباه نکنم مال 2014 هستش ( فک کنم ) الان نسخه 5.3 اش هم اومده ( فک کنم 2017 بود ) – منظورم اینه که HTML5 چیز جدیدی نیست – پس چرا استقبال ازش کمه یا ….

    1. سلام مهدی جان. ممنونم برای سوال خوبی که پرسیدی. من البته سعی میکنم کمتر از
      استفاده کنم از طرفی وجود section های زیاد در سایدبار متوجه نشدم و همینطور وجود section در قسمت tag درحالی که اصولا tag ها مربوط به محتوا هستند.
      اینکه یک سایت مرجع استفاده نمیکنه برمیگرده به برنامه نویس بیشتر. اصولا سایت هایی که تیم برنامه نویسی با تیم سئو هماهنگ هستند و دارن این مشکلات ندارن. هر چند باید در نظر بگیری که حتی اگر سایت بزرگی مثل w3schools خیلی از موارد رو رعایت نکنه باز مشکلی نداره چون خیلی قدیمی هست و اعتبار سئو بسیار بالایی توی برخی فاکتورها داره.
      با این حال قبول ندارم استقبال نمیشه چون ما و خیلی های دیگه در طراحی های سایتشون استفاده میکنن و اهمین میدن.

      1. خب اون مورد برچسب ها رو برم تو فوتر مطالب – الان برچسب ها جزو فوتر سایت هستند – مثل سایت شما و چند تا سایت دیگه که الان چک کردم/ مشکلات دیگه اش رو بگید ممنون میشم. ( لینک مربوط به post که در دیدگاه اول گزاشتم – اصلاح شد )

  8. سلا متشکرم از سایتتون من در زمینه سئو سایت فعالیت دارم و میتونم بگم Html زبان بسیار کامل و خوبی هست.

    1. سلام، منظورتون از زبان، زبان نشانه‌گذاری هست دیگه، چون html زبان برنامه نویسی نیست و اصلا معنی نداره که بگیم کامل است یا نه. پیشنهاد میکنم برای لینک سازی از متن های بهتری استفاده کنید 😉

  9. سلام
    ممنون
    به نظر من با این سایت میشه طراحی سایت رو یاد گرفت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حداکثر حجم فایل برای آپلود: 1 مگابایت. فایل‌های مجاز برای آپلود: عکس, ویس, ویدیو, ورد یا پی دی اف, فایل متنی, زیپ. شما می‌تونید برای بهتر پرسیدن سوالتون، عکس یا ویس یا حتی فیلم در بخش نظرات میزفا آپلود کنید. برای ضبط ویس می‌تونید از خود واتس آپ استفاده کنید و بعد اینجا آپلود کنید و برای ارسال عکس هم کافی هست اسکرین شات بگیرید. Drop file here

با موفقیت ثبت شد، میزفا از شما برای عضویت در خبرنامه هفتگی تشکر میکند.

عضویت در خبرنامه هفتگی برای دریافت:

  • فیلم و مقاله رایگان سئو
  • آموزش‌های UX ، GA و GTM
  • مقاله های تخصصی ASP.NET Core
  • اطلاع رسانی از محصولات
فیلم آموزشی asp.net core 2
ترک میزفا خوب نیست!
معرفی جامع‌ترین ابزار سئو در ایران
بالای ۱۰ هزار عضو
PHZpZGVvIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzUwIiBwb3N0ZXI9Imh0dHBzOi8vbWl6ZmEuY29tL2Jsb2cvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDUvcG9zdGVyLW1pemZhLXRvb2xzLXZpZGVvLW1pbi5wbmciIGNvbnRyb2xzIHByZWxvYWQ9Im5vbmUiPiANCiAgIDxzb3VyY2Ugc3JjPSJodHRwczovL21pemZhLmNvbS9ibG9nL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDIzLzA1L21pemZhX3Rvb2xzXzcyMHAubXA0IiB0eXBlPSJ2aWRlby9tcDQiPg0KPC92aWRlbz4=