آﺷﻨﺎﯾﯽ ﺑﺎ فایل های چند رسانه ای در HTML

فرمت های ویدیویی و صوتی پشتیبانی شده در HTML

فایل های چند رسانه ای در HTML
آموزش طراحی سایت

آموزش چگونگی قرار دادن رسانه در صفحات HTML ؟! منظور از رسانه در HTML چیست؟ به طور کلی محتوای چند رسانه ای در وب به صدا، موسیقی، ویدیو، فیلم و انیمیشن اطلاق می شود. این مقاله از فصل رسانه ها در HTML را دنبال کنید.

چند رسانه چیست؟

معمولا محتوای چند رسانه ای در فرمت های مختلفی وجود دارد. تقریبا می تواند هر چیزی که می‌بینید یا می‌شنوید باشد. تصاویر، موسیقی، صدا، فیلم، ویدیو، انیمیشن از جمله محتوای چند رسانه ای است.

صفحات وب اغلب حاوی عناصر چند رسانه ای با فرمت و انواع مختلف هستند. در این مقاله از سری آموزشی HTML می‌خواهیم در رابطه با فرمت ها و همچنین پشتیبانی مرورگر ها از رسانه‌ها و پلاگین‌های موجود در HTML صحبت کنیم.

پشتیبانی مرورگر ها

اولین مرورگر متن را پشتیبانی می کرد و فقط به یک فونت و رنگ محدود بود. مرورگر هایی که پس از آن آمدند تصاویر،رنگ ها و فونت های متنوعی را پشتیبانی می کردند.

صوت، ویدیو و انیمیشن به صورت جداگانه در مرورگر های بزرگ مورد پشتیبانی قرار گرفتند. فرمت هایی که نیاز به برنامه های کمکی بیشتر برای فعال شدن دارند توسط پلاگین ها مورد پشتیبانی قرار گرفتند.

خوشبختانه در نسخه html5 استفاده از محتوای چند رسانه ای آینده ای آسان تر را به شما قول می‌دهد. مقاله آموزش HTML5 میزفا را حتما بخوانید.

فرمت های چند رسانه ای

عناصر چند رسانه مانند صوت و ویدیو در فایل ها ذخیره می شوند. ساده ترین راه شناسایی فایل های چند رسانه ای نگاه کردن به پسوند فایل است. فایل های چند رسانه ای فرمت و پسوند متفاوتی دارند مانند: swf, wav, mp3, mp4, mpg, wmv  و avi از فرمت های موجود در HTML هستند.

فرمت های ویدیویی رایج

از بین فرمت های فیلم در HTML، رسانه های با فرمت mp4 توسط یوتیوب توصیه شده همچنین توسط فلش پلیر های موجود و html5 پشتیبانی می شود.

فرمت پسوند توضیحات
Mpeg .mpg
.mpeg
این فرمت توسط گروه mpeg توسعه داده شده است. mpeg اولین فرمت رایج در وب است. فرمت mpeg توسط همه مرورگر ها پشتیبانی می شود اما در html5 پشتیبانی نمی شود.
avi .avi این فرمت توسط مایکروسافت ایجاد شده است. فرمت avi به صورت گسترده در دوربین های فیلم برداری و تلویزیون استفاده می شود. این فرمت به خوبی روی سیستم عامل ویندوز اجرا می شود اما بر روی مرورگر ها پشتیبانی نمی شوند.
wmv .wmv این فرمت نیز مانند فرمت avi است.
quicktime .mov رسانه های این فرمت توسط اپل توسعه داده شده است. این فرمت نیز در دوربین های فیلم برداری و تلویزیون ها مورد استفاده است. فرمت mov برروی کامپیوتر های اپل به خوبی اجرا می شود اما در مرورگر ها پشتیبانی نمی شود.
realvideo .rm
.ram
این فرمت توسط real media برای استریم ویدیو با پهنای باند پایین ایجاد شده است. این فرمت همچنان برای ویدیو آنلاین در اینترنت و تلویزیون استفاده می شود اما در مرورگر پشتیبانی نمی شود.
flash .swf
.flv
فلش توسط macromedia توسعه داده شده است. این فرمت اغلب به پلاگین برای اجرا برروی وب نیاز دارد.
ogg .ogg این فرمت توسط xiph.org توسعه داده شده است که توسط html5 پشتیبانی می شود.
webm .webm این فرمت توسط غول های وب mozilla، opera، adobe و گوگل ایجاد شده است. که توسط html5 پشتیبانی می شود.
Mpeg-4
mp4
.mp4 این فرمت توسط mpeg برپایه quicktime توسعه یافته است. اغلب توسط دوربین های فیلم برداری و تلویزیون های جدید استفاده می شود. این فرمت توسط همه مرورگر های وب پشتیبانی می شود. همچنین توسط یوتیوب توصیه شده است.

فرمت های فایل صوتی در HTML

رسانه های فرمت mp3 جدید فرمت برای فشرده سازی موسیقی ضبط شده است. اگر وبسایت شما درباره موسیقی های ضبط شده است، فرمت mp3 بهترین انتخاب است.

فرمت پسوند  
midi .mid
.midi
فرمت اصلی برای همه دستگاه های موسیقی الکترونیکی و کارت صدا کامپیوتری است. فایل های midi دارای صدا نیستند بلکه دارای نوت های دیجیتال هستند که می تواند توسط دستگاه های الکترونیکی اجرا شود. این فرمت توسط مرورگر ها پشتیبانی نمی شود.
realaudio .rm
.ram
این فرمت اجازه استریم صوت با پهنای باند کم را می دهد. اما امکان اجرا در مرورگر های وب را ندارد.
wma .wma فرمت wma توسط مایکروسافت توسعه داده شده است. این فرمت در ویندوز به خوبی اجرا می شود اما در مرورگر پشتیبانی نمی شود.
aac .aac این فرمت توسط اپل به صورت فرمت پیش فرض برای itunes تعریف شده است. فرمت aac برروی کامپیوتر های اپل اجرا می شوند اما در مرورگر ها پشتیبانی نمی شوند.
wav .wav این فرمت توسط IBM و مایکروسافت توسعه یافته است. فرمت wav بر روی سیستم عامل های ویندوز، مک و لینوکس قابل اجرا است. همچنین توسط html5 پشتیبانی می شود.
ogg .ogg این فرمت توسط xiph.org توسعه یافته است که در html5 پشتیبانی می شود.
Mp3 .mp3 رسانه های mp3 در واقع بخش صدای فایل های mpeg هستند. Mp3 رایج ترین فرمت برای music player است.  این فرمت ترکیبی از فشرده سازی خوب و کیفیت بالا است. فرمت mp3 توسط همه مرورگر ها پشتیبانی می شود.
Mp4 .mp4 رسانه ها با فرمت Mp4 یک فرمت ویدیویی است اما می تواند برای صوت هم مورد استفاده قرار گیرد. Mp4 فرمت ویدیویی بعدی مورد پشتیبانی در اینترنت است. که این مسئله باعث پشتیبانی خودکار از نسخه صوتی این فرمت می شود.

فقط فرمت های صورتی mp3, wav و ogg در حال حاضر در نسخه استاندارد html5 پشتیبانی می شوند.

پایان ترم

[box type=”info” class=”question-from-users” width=””]

فرمت mp4 در چه مواردی استفاده می‌شود؟

به ایمیل کسانی که پاسخ درست و کامل رو در نظرات بگن ۱۰ هزارتومان در پنل کاربری آکادمی میزفا حسابشون شارژ میشه. (البته باید در آکادمی میزفا ثبت‌نام کنید تا بتونید از این امتیاز استفاده کنید.)

[/box]

نتیجه گیری

در این مقاله با فرمت و پشتیبانی رسانه ها در HTML آشنا شدیم. در ادامه با تگ‌ها ویا عناصر مورد استفاده برای نمایش رسانه‌های مختلف آشنا می‌شویم.

در این مقاله رسانه های صوتی و ویدئویی مورد بررسی قرار گرفتند، اگر به دنبال اطلاعات در رابطه با آموزش تصاویر در HTML هستید، می‌توانید آموزش تگ img و آموزش تگ picture را بخوانید.

این مقاله نیز به پایان رسید. امیدوارم از این مقاله استفاده لازم را برده باشید. اگر سوال ، پیشنهاد یا انتقادی داشتید، حتما آن را با من در میان بگذارید و منم در اولین فرصت به آن‌ها پاسخ خواهم داد.

تا مقاله بعدی…

فیلم آموزشی asp.net core 2

علی اسماعیلی
درباره خودم گفتن یا نوشتن کار آسونی نیست. باید تو کم‌ترین حجم مهم‌ترین اطلاعات رو بنویسی. وقتی که اولین بار دستم به کیبورد خورد، ۶ سالم بود. حس جالبی بود؛ زندگیم شده بود ۴ تا کلید WASD روی کیبورد کامپیوتر برای کنترل ماشین. از ۱۰ سالگی که مادرم با فوتوشاپ کار می‌کرد کنارش نشستم و یاد گرفتم. ۱۳ سالم بود که اولین وب‌سایتم رو با پی اچ پی نیوک ایجاد کردم. تا الان وب سایت‌های زیادی رو شروع کردم و شاید به خاطر اینکه هدف تجربه کردن رو داشتم شکست خوردند. موفق‌ترین پروژه شکست خوردم رو می‌تونم اوکسو معرفی کنم که شاید اسمش رو شنیده باشید. الانم دارم کار‌هایی رو شروع می‌کنم چون با خودم عهد کرده بودم که تا بیست سالگی جاهای مختلفی کار کنم و تجربه کنم و بعد از تجربیاتم استفاده کنم. بعد از رسیدن به بیست سالگی خوشحالم که یکی از تجربیات خوبم همکاری با میزفاست و دارم ادامش میدم…
سرفصل های آموزش HTML
پایین سرفصل های HTML هست، روی منم کلیک کنی میتونی ببینی.
فصل ۸ – کار با جدول در HTML

روی فصل بالا کلیک کنید.

ازمون HTML شرکت کن

روی لینک بالا کلیک کن

فیلم آموزشی asp.net core 2

7 نظر

7 پاسخ

  1. جواب سوال:
    فرمت mp4 هم برای فایل های ویدئویی و هم برای فایل های صوتی قابل استفاده است

  2. یک فرمت ویدیو هست که برای صوت هم قابل استفاده است

    1. سلام علی اکبر، دقیقا همین رو میخواستم اشاره کنید دقیقا ممنونم.

  3. پاسخ سوال :
    بدلیل اینکه توسط بیشتر مرورگرها پشتیبانی می‌شود در پخش فیلم از طریق اینترنت استفاده می شود.
    به دلیل فشرده‌سازی و حجم مناسب برای پخش از نرم‌افزار هایی مثل VLC مناسب است.
    تبدیل این فرمت به فرمت های رایج دیگه مثل Flash و Quicktime ساده تر است.

  4. سلام وقتتون بخیر من در پروژم از فرمت mp4برای نمایش ویدیوهام استفاده میکنم اما اون ویدیو رو به صوت تبدیل میکنه و تصویر نمیاد و فقط صدا پخش میشه اگه امکانش هست لطفا راهنماییم کنید که چیکار کنم
    این نکته رو هم بگم که برای فایل هایی با حجم کمتر این اتفاق نمی افته و ویدیو بدون مشکل پخش میشه

    1. سلام علی.
      ب نظر من که این مورد غیرممکنه مگر شما یک جای کار اشتباه کرده باشید و یا چون نت کند هست فیلم با حجم بالا لود نمیشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حداکثر حجم فایل برای آپلود: 1 مگابایت. فایل‌های مجاز برای آپلود: عکس, ویس, ویدیو, ورد یا پی دی اف, فایل متنی, زیپ. شما می‌تونید برای بهتر پرسیدن سوالتون، عکس یا ویس یا حتی فیلم در بخش نظرات میزفا آپلود کنید. برای ضبط ویس می‌تونید از خود واتس آپ استفاده کنید و بعد اینجا آپلود کنید و برای ارسال عکس هم کافی هست اسکرین شات بگیرید. Drop file here

با موفقیت ثبت شد، میزفا از شما برای عضویت در خبرنامه هفتگی تشکر میکند.

عضویت در خبرنامه هفتگی برای دریافت:

  • فیلم و مقاله رایگان سئو
  • آموزش‌های UX ، GA و GTM
  • مقاله های تخصصی ASP.NET Core
  • اطلاع رسانی از محصولات
فیلم آموزشی asp.net core 2
ترک میزفا خوب نیست!
معرفی جامع‌ترین ابزار سئو در ایران
بالای ۱۰ هزار عضو
PHZpZGVvIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzUwIiBwb3N0ZXI9Imh0dHBzOi8vbWl6ZmEuY29tL2Jsb2cvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDUvcG9zdGVyLW1pemZhLXRvb2xzLXZpZGVvLW1pbi5wbmciIGNvbnRyb2xzIHByZWxvYWQ9Im5vbmUiPiANCiAgIDxzb3VyY2Ugc3JjPSJodHRwczovL21pemZhLmNvbS9ibG9nL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDIzLzA1L21pemZhX3Rvb2xzXzcyMHAubXA0IiB0eXBlPSJ2aWRlby9tcDQiPg0KPC92aWRlbz4=