آشنایی با Computer Code ها در HTML

آشنایی با computer code ها
آشنایی با computer code ها

منظور از computer code ها چیست؟ چگونه می‌توانیم کد‌هایی را در صفحات بدون خروجی گرفتن و در حالت متن منتشر کنیم تا بقیه از آنها استفاده کنند؟ چگونه می‌توانیم از کامپیوتر کد‌ها استفاده کنیم؟ منظور از تگ code چیست؟ منظور از تگ kbd چیست؟ منظور از تگ samp چیست؟ در این مقاله به تمامی این سوالات پاسخ میدیم. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

عناصر computer code

کامپیوتر کد در واقع یک فرمت یکتا و همچنین یک استایل نمایش متن برای متن های مرتبط با کد است.عموما تگ code برای نمایش کامپیوتر کد بر روی وبسایت مورد استفاده قرار می گیرد که در اینجا سایر کد های مرتبط با کامپیوتر کد ها شرح داده می شود.

تگ <kbd>

این تگ نمایانگر ورودی کاربر اعم از کیبورد و یا فرمان های صوتی است.

متن داخل این تگ با فونت پیشفرض mono-space نمایش داده می شود. برای نمایش بهتر متون داخل این تگ می توان از کد های css استفاده کرد.

<p>Save the document by pressing <kbd>Ctrl + S</kbd></p>
آشنایی با تگ kbd
آشنایی با تگ kbd

تگ <samp>

این تگ بیانگر خروجی یک برنامه یا سیستم محاسباتی است. مانند تگ قبل، متن داخل این تگ با فونت mono-space نمایش داده می شود.

<p>If you input wrong value, the program will return <samp>Error!</samp></p>
آشنایی با تگ Samp
آشنایی با تگ Samp

تگ <code>

یک تگ html که برای تعریف یک قاب برای نمایش کد های کامپیوتر استفاده می شود. به عنوان مثال اگر وبسایت برنامه نویسی دارید، با استفاده از این تگ می توانید کد های کامپیوتری را نمایش دهید.

راه حل های بسیاری برای نمایش کد های کامپیوتری وجود دارند، اما این تگ تمام متون را در یک اندازه، فونت و فاصله گذاری ثابت انجام می دهد. استفاده تنها از این تگ برای نمایش کد ها توصیه نمی شود چرا که فاصله های اضافه و خطوط جدید در کد ها پشتیبانی نمی شود. برای حل این مشکل باید از تگ pre که در ادامه شرح داده شده است استفاده شود.

<code>
x = 5;
y = 6;
z = x + y;
</code>
نمونه تگ با تگ Code
نمونه تگ با تگ Code

همانطور که در نمونه مشاهده می‌کنید با تمام اینکه ما خطوط جدید در کدهایمان ایجاد کرده‌ایم، تگ Code آن‌ها را کنار هم نمایش می‌دهد و از خطوط جدید پشتیبانی نمی‌کند.

تگ <pre>

این تگ برای فرمت دهی متون جهت حفظ فاصله متون، شکستن خطوط، تب ها و سایر فرمت دهی کاراکتر هایی که توسط مرورگر ها نادیده گرفته می شوند مورد استفاده قرار می گیرد.

<pre>
<code>Mizfa Teach Math in HTML :))
x = 5;
y = 6;
z = x + y;
</code>
</pre>
نمونه تگ با تگ Pre
نمونه تگ با تگ Pre

حالا در این مثال مشاهده می‌کنید که از فاصله ها و خطوط جدید با استفاده از تگ pre پشتیبانی شد.

در رابطه با این تگ در مقاله آشنایی با تگ Pre در HTML بیشتر بخوانید.

تگ <var>

همان طور که از نام آن پیداست، این تگ یک متغیر تعریف می کند. معمولا این تگ برای عبارات ریاضی و یا یک متغیر در عبارات کد نویسی استفاده می شود.

Einstein wrote: <var>E</var> = <var>mc</var><sup>2</sup>.
in Mizfa Post We learn you html with physics :))
تگ var در html
تگ var در html

در این نمونه نیز مشاهده می‌کنید که با استفاده از تگ var و استفاده از تگ sup تونستیم یک عبارت ریاضی را که نمایانگر فرمول فیزیکی انرژی هستش را در صفحه منتشر کنیم.

پایانترم

[box type=”info” class=”question-from-users” width=””]

سوال:

چند تگ مخصوص Computer Code ها نام ببرید و یک مثال از هرکدام که خودتان دوست دارید برایمان ارسال کنید.

به ایمیل کسانی که پاسخ درست و کامل رو در نظرات بگن ۱۰ هزارتومان در پنل کاربری آکادمی میزفا حسابشون شارژ میشه. (البته باید در آکادمی میزفا ثبت‌نام کنید تا بتونید از این امتیاز استفاده کنید.)

[/box]

نتیجه گیری

در این مقاله با استفاده از computer code ها یا کد های کامپیوتری در HTML آشنا شدیم. به عنوان یک طراح وب گاهی پیش می‌آید که بخواهید کد‌هایتان را به صورت زنده در صفحاتتان استفاده کنید، برای اینکار می‌توانید از تگ های معرفی شده در این مقاله استفاده کنید.

اگر سوال، پیشنهاد یا انتقادی داشتین حتما بپرسید و من حتما به آن‌ها پاسخ میدم. تا مقاله بعدی…

فیلم آموزشی asp.net core 2

علی اسماعیلی
درباره خودم گفتن یا نوشتن کار آسونی نیست. باید تو کم‌ترین حجم مهم‌ترین اطلاعات رو بنویسی. وقتی که اولین بار دستم به کیبورد خورد، ۶ سالم بود. حس جالبی بود؛ زندگیم شده بود ۴ تا کلید WASD روی کیبورد کامپیوتر برای کنترل ماشین. از ۱۰ سالگی که مادرم با فوتوشاپ کار می‌کرد کنارش نشستم و یاد گرفتم. ۱۳ سالم بود که اولین وب‌سایتم رو با پی اچ پی نیوک ایجاد کردم. تا الان وب سایت‌های زیادی رو شروع کردم و شاید به خاطر اینکه هدف تجربه کردن رو داشتم شکست خوردند. موفق‌ترین پروژه شکست خوردم رو می‌تونم اوکسو معرفی کنم که شاید اسمش رو شنیده باشید. الانم دارم کار‌هایی رو شروع می‌کنم چون با خودم عهد کرده بودم که تا بیست سالگی جاهای مختلفی کار کنم و تجربه کنم و بعد از تجربیاتم استفاده کنم. بعد از رسیدن به بیست سالگی خوشحالم که یکی از تجربیات خوبم همکاری با میزفاست و دارم ادامش میدم…
سرفصل های آموزش HTML
پایین سرفصل های HTML هست، روی منم کلیک کنی میتونی ببینی.
فصل ۸ – کار با جدول در HTML

روی فصل بالا کلیک کنید.

ازمون HTML شرکت کن

روی لینک بالا کلیک کن

فیلم آموزشی asp.net core 2

6 نظر

6 پاسخ

    1. سلام فرهان، چند تا از تگ ها رو هم نام ببر جز kdb.

    1. سلام محمد عزیز، درست نوشتی، هدیه‌ات را در میزفا آکادمی دریافت می‌کنی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حداکثر حجم فایل برای آپلود: 1 مگابایت. فایل‌های مجاز برای آپلود: عکس, ویس, ویدیو, ورد یا پی دی اف, فایل متنی, زیپ. شما می‌تونید برای بهتر پرسیدن سوالتون، عکس یا ویس یا حتی فیلم در بخش نظرات میزفا آپلود کنید. برای ضبط ویس می‌تونید از خود واتس آپ استفاده کنید و بعد اینجا آپلود کنید و برای ارسال عکس هم کافی هست اسکرین شات بگیرید. Drop file here

با موفقیت ثبت شد، میزفا از شما برای عضویت در خبرنامه هفتگی تشکر میکند.

عضویت در خبرنامه هفتگی برای دریافت:

  • فیلم و مقاله رایگان سئو
  • آموزش‌های UX ، GA و GTM
  • مقاله های تخصصی ASP.NET Core
  • اطلاع رسانی از محصولات
فیلم آموزشی asp.net core 2
ترک میزفا خوب نیست!
معرفی جامع‌ترین ابزار سئو در ایران
بالای ۱۰ هزار عضو
PHZpZGVvIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzUwIiBwb3N0ZXI9Imh0dHBzOi8vbWl6ZmEuY29tL2Jsb2cvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDUvcG9zdGVyLW1pemZhLXRvb2xzLXZpZGVvLW1pbi5wbmciIGNvbnRyb2xzIHByZWxvYWQ9Im5vbmUiPiANCiAgIDxzb3VyY2Ugc3JjPSJodHRwczovL21pemZhLmNvbS9ibG9nL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDIzLzA1L21pemZhX3Rvb2xzXzcyMHAubXA0IiB0eXBlPSJ2aWRlby9tcDQiPg0KPC92aWRlbz4=