هاست ایران یا هاست خارج + مقایسه قیمت و فنی

هاست ایرانی بهتره یا هاست خارجی؟ اروپا امریکا ایران؟ کدوم بهتر هست؟

هاست ایران یا هاست خارج
هاست ایران یا هاست خارج

مدتیست که تعرفه سرویس های هاست داخلی کمتر از هاست خارج شده و عده زیادی از مردم به دلیل پینگ پایین هاست ایران، احتمال برقراری اینترنت داخلی و دلایل دیگر ترجیح داده‌اند که هاست ایران را به هاست خارج (اروپا یا امریکا) ترجیح دهند. اما سوال اینجاست، به طور کلی هاست ایران بهتر است یا خارج؟ تفاوت هاست ایران و خارج چیست؟

پاسخ به این سوال به اولویت‌های شما بستگی دارد، آیا سئو سایت اولویت شماست یا آپتایم بودن؟ بالا بردن سرعت سایت اهمیت دارد یا هزینه‌های خرید هاست؟

با این مطلب از میزفا همراه باشید، قرار است که از تمام زوایای ممکن و با زبانی ساده به تفاوت هاست ایران و خارج و نقاط قوت و ضعف هریک بپردازیم تا با چشمی باز هاست ایران یا هاست خارج را انتخاب کنید.

البته اگر قصد دارید بدانید انتخاب میزفا بین هاست خارجی و هاست ایرانی کدام هست در انتها به آن اشاره کردیم.

هاست، سرور و دیتا سنتر چیست؟

قبل از هرچیز بهتر است تصور درستی از هاست، دیتا سنتر و سرور داشته باشید.

[tie_list type=”checklist”]
  • سرور یک سیستم همیشه روشن و متصل به اینترنت است که با وجود تجهیزاتی مثل رم، CPU، فضای ذخیره سازی و غیره به درخواست های مختلف پاسخ می‌دهد. برای نمونه اطلاعاتی که در هر شبانه‌روز در فضای اینترنت جستجو می‌شوند باید توسط سرور پاسخ داده شوند. در صورتی که سرور بنا به هردلیلی Down یا قطع شود مسلماً سایت و اپلیکیشن‌های میزبانی شده توسط این سرور به طور موقت از دسترس خارج می‌شوند.
  • هاست یا میزبان فضایی از سرور است که اطلاعات موردنظر سایت یا اپلیکیشن شما روی آن قرار می‌گیرد. به شرکت‌هایی که امکان استفاده از بخشی از سرور را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند، شرکت‌های میزبانی یا هاستینگ گفته می‌شود.
  • دیتا سنتر (Data Center) یا مرکز داده مفهوم گسترده‌تری نسبت به سرور دارد؛ در واقع اگر سرور، یک سیستم یا کامپیوتر همیشه روشن است، دیتا سنتر مجموعه‌ای از سرورها، سیستم کابل کشی، سوئیچ، دیوار آتش، زیر ساخت و سایر سیستم‌ها و تأسیسات می‌باشد.
[/tie_list]

راهنمای انتخاب هاست ایران یا هاست خارج از دیدگاه غیرفنی

قیمت هاست ایران VS قیمت هاست خارج

هاست ایران بهتر است یا خارج؟ اگر بخواهیم پاسخ به این سوال را از منظر قیمت و تعرفه بررسی کنیم می‌گوییم هاست ایران.
سرورهای هاست خارجی در کشور فرانسه، آلمان، کانادا یا آمریکا مستقر شده‌اند و طبیعتاً تعرفه‌های آنان نیز با دلار محاسبه می‌شوند، بنابراین شرکت‌های ایرانی که اجاره سروهای خارجی را پرداخت می‌کنند ناگزیرند که با نوسان قیمت دلار، تعرفه خود را نیز تغییر دهند. اما از آنجایی که تعرفه خدمات هاست داخلی ریال محاسبه می‌شود بنابراین شاهد نوسان قیمت نخواهید بود. برای نمونه همین الآن که در حال نوشتن این مطلب هستم با مبلغ 2 میلیون تومان می‌توانید یک هاست دانلود با فضای 150 گیگ و پهنای باند 10 ترابایت خریداری کنید، درحالی که با همین مبلغ امکان خرید هاست ایرانی با فضای 500 گیگ و پهنای باند نامحدود وجود دارد!

اثرات تحریم علیه ایران و با بلاک بودن آیپی‌های کلودفلر

بسیاری از سایت‌های ایرانی پس از شنیدن خبر تحریم‌های همه جانبه، به سرعت هاست سایت را از خارج به ایران منتقل کردند. دلیلشان این بود که قطعا پس از تحریم، هاست‌های خارجی نیز به سایت‌های ایرانی خدمات ارائه نمی‌دهند و قرارداد خود را با شرکت‌های هاستینگ ایرانی فسخ می‌کنند. راستش را بخواهید این هاست‌های خارجی با مشخصات یک شخص حقیقی در خارج از کشور اجاره یا خریداری می‌شوند و اطلاعات شما در امان است. البته کنترل پنل هاست ‌و سیستم عامل‌ها مشمول این تحریم‌ها شده‌اند بنابراین برخی شرکت‌های ارائه دهنده میزبانی وب با دور زدن تحریم‌ها یا طراحی کنترل پنل داخلی این مشکل را برطرف کرد‌ند.

همچنین در مواقعی گزارش شده که برخی آیپی‌های CDN کلودفلر توسط برخی ISPهای داخلی بلاک شده‌اند و  درنتیجه سایت موردنظر برای کاربران همان ISP غیرقابل دسترس شده‌است. (CDN چیست)

در نتیجه برای جلوگیری از مشکلات احتمالی مرتبط با تحریم یا فیلترینگ به شما توصیه می‌کنیم که نسبت به خرید هاست داخلی اقدام کنید.

 ترافیک نیم بها در هاست های ایران

این را همه می‌دانند که مصرف اینترنت داخلی دقیقا نصف مصرف اینترنت خارجی است. برای نمونه اگر از یک سایت با هاست داخلی یک فیلم با حجم 2گیگ دانلود کنید تنها 1گیگ از ترافیک اینترنت کسر خواهد شد. هیچکس بدش نمی‌آید که هزینه کمتری برای اینترنت پرداخت کند 🙂

از آنجایی که با خرید هاست داخلی امکان استفاده از اینترنت داخلی را برای بازدیدکنندگان و کاربران سایت فراهم می‌کنید، در نتیجه انتخاب هاست ایران برای شما و سایر بازدیدکنندگان سایت جذاب و به صرفه خواهد بود!

سئو و موقعیت هاست

ارتباط سئو با هاست چیست؟ خودتان بهتر می‌دانید که تجربه کاربری چه تأثیر مهمی روی بهبود سئو سایت دارد. همانطور که در آموزش سئو هم گفته شده اگر سرعت لود سایت بیشتر از 3 یا 4 ثانیه شود کاربر ترجیح می‌دهد که از وب سایت خارج شود و سراغ سایت دیگر برود. همین موضوع روی افزایش نرخ پرش نیز مؤثر است.

خوشبختانه هاست های داخلی و ایرانی مشکلی از بابت افت سرعت ندارند و تنها عیبی که وجود دارد عدم پایداری و دسترسی بالا نسبت به هاست خارجی است. برای نمونه در مواقعی امکان دارد که تعداد بازدیدکنندگان سایت از ظرفیت هاست سرریز شود و سرعت پاسخگویی افت کند و در نتیجه اثر منفی (اما جزئی) روی بهینه سازی سایت بگذارد. همچنین روبات‌های موتورهای جستجو به دلیل موقعیت جغرافیایی یک سایت با هاست خارجی را با سرعت بهتری Crawl می‌کنند. (همه چی درباره متاتگ robots)

در هر صورت اگر بخواهیم از زوایه دیگر به ارتباط سئو با هاست نگاه کنیم، انتخاب هاست ایران برای بهینه سازی سایت مزیت دارد:

پینگ هاست ایران در اغلب موراد به دلیل نزدیکی سرورها و کم شدن تعداد روترها پایین‌‌تر است. همچنین گوگل اخیراً اعلام کرده که عملکرد سایت را براساس اطلاعات کاربران واقعی و توسط معیارهای Core Web Vitals گوگل و CrUx اندازه می‌گیرد. پس اگر هاست سایت و همچنین بازدیدکنندگان سایت ایرانی باشند، در نتیجه این معیارها توسط گوگل مثبت ارزیابی می‌شوند.

نکته: دوستان، معیارهای سایت Gtmetrix توسط سرورهای کانادا بررسی می‌شوند و طبیعتاً کمیتی مثل time to first byte از سرورهای کانادا تست می‌شود، اما بازدیدکنندگان سایت شما هم کانادایی هستند؟ احتمالاً خیر، پس اطلاعات کاربران واقعی مدنظر است.

راهنمای انتخاب هاست ایران یا هاست خارج از لحاظ فنی

بخش بزرگی از تفاوت هاست ایران و آلمان به مسائل فنی و سخت‌افزاری مرتبط می‌شود. در این بخش به مقایسه هاست ایران و خارج از لحاظ امنیت، پینگ تایم، سخت افزار، پهنای باند، آپتایم و تجهیزات سرورهای اختصاصی می‌پردازیم.

امنیت سرور داخلی VS امنیت سرور خارجی

هاست ایران یا هاست خارج

امنیت سرور و نگهداری اطلاعات یکی از پرجنجال‌ترین قضایایی است که انتخاب میان هاست ایران یا هاست خارج را دشوار می‌کند. در رابطه با امنیت هاست ایران یا هاست خارج به موارد زیر توجه کنید:

  • معمولا دیتاسنترهای مشهور ایرانی از امکانات ضدحریق، برق اضطراری، تجهیزات ضدرطوبتی برخوردارند و اطلاعات کاربران در شرایط محیطی امنی قرار دارد.
  • نه‌تنها در دیتاسنترهای خارجی، بلکه در دیتاسنترهای داخلی نیز از فایروال های نرم افزاری و سخت افزاری روز دنیا استفاده می‌شود  و نظارت سرورها با استفاده از به روزترین نرم افزارهای مانیتورینگ انجام می‌گیرد.
  • در رابطه با دسترسی فیزیکی به دیتاسنترهای خارج از ایران قوانین بسیار سخت و محکمی وجود دارد و این موضوع در رابطه با دیتاسنترهای داخلی نیز برقرار است.
  • سایت‌های دولتی و دانشگاهی به دلیل اطلاعات حساس مملکتی و جلوگیری از احتمال درز اطلاعات به خارج، حتما باید از هاست داخلی استفاده کنند.

نزدیکی دیتا سنتر و کاهش پینگ تایم

فرض کنید کاربر برای باز کردن سایت شما درخواست فراخوانی اطلاعات سایت را به هاست ارسال می‌کند، این بسته اطلاعاتی از روترهای مختلفی می‌گذرد و نهایتاً در کسری از زمان به سرور رسیده و سرور به این درخواست پاسخ می‌دهد. اما با انتخاب هاست خارجی چه اتفاقی می‌افتد؟ بسته اطلاعاتی باید از روترهای بیشتری بگذرد. همانطور که می‌دانید به مدت زمان رفت و برگشت بسته های اطلاعاتی پینگ (Ping) می گویند. اگر پینگ پایین یکی از اولویت‌ها شماست، باید بگویم که بنا به تجربه بسیاری از افراد به دلیل نزدیکی لوکیشن هاست داخلی به لوکیشن کاربر داخلی، پینک هاست داخلی پایین‌تر است.

بنابراین اگر با تحلیل ابزارهای سئو متوجه شدید که اکثر بازدیدکنندگان سایت داخل ایران هستند، ترجیحاً هاست ایران را خریداری کنید. درحقیقت اصلی ترین تفاوت هاست ایران و خارج پینگ تایم پایین هاست‌های داخلی است. 

البته این نکته را عرض کنم که Ping فقط به تعداد روترهای مسیر بستگی ندارد، بلکه سرعت انتقال بسته های اطلاعاتی و هوشمند بودن روترها و مسیریابی صحیح نیز روی پینگ تایم مؤثر است!

سخت افزار دیتا سنترهای ایرانی

مقایسه هاست ایرانی و خارجی

به دلیل نوسانات ارزی و تحریم‌های موجود به صرفه نیست که در تجهیزات دیتا سنتر و سروهای داخلی از بهترین برندهای سخت افزاری دنیا مثل Cisco و Intel استفاده شود. از این گذشته اگر قطعه‌ای معیوب شود، به راحتی امکان تعویض وجود ندارد. در نتیجه قطعات گران و برند معمولاً در دیتا سنتر و هاست ایران استفاده نمی‌شود، در غیراینصورت متحمل سرمایه زیادی خواهند شد.

مقایسه پهنای باند دیتا سنترهای ایرانی و خارجی

پهنای باند هاست چیست؟ پهنای باند هاست کل اطلاعاتی است که در یک دوره زمانی مشخص در هاست شما رد و بدل می‌شود؛ بارگیری کدهای HTML و جاوا اسکریپت سایت، درخواست باز شدن تصویر، لود سایت و خزش سایت توسط موتورهای جستجو نمونه‌ای از استفاده از پهنای باند هاست می‌باشند. پهنای باند سایت مثل حجم اینترنت است که در صورت اتمام، سایت نیز از دسترس خارج می شود (البته ابتدای هرماه پهنای باند هاست ریست می‌شود).

در سال‌های اخیر با بهبود زیرساخت و افزایش ظرفیت اینترنت داخلی، پهنای باند هاست های داخلی نیز تغییرات مثبت قابل توجه‌ای داشته اند اما نمی‌توان این موضوع را کتمان کرد که در هرصورت ظرفیت اینترنت داخلی محدود است و عبارت “پهنای باند نامحدود” برای هاست داخلی چندان واقعی نیست. بنابراین از رویکرد پهنای باند، هاست ایران بهتر است یا خارج؟ اگر یک سایت پربازدید را مدیریت می‌کنید مسلما پهنای باند هاست برای شما اهمیت خاصی دارد، بنابراین هاست خارج را خریداری کنید.

راستی قصد دارید هاست سایت خود را مانیتورینگ کنید؟ مقاله بهترین ابزارهای مانیتورینگ را مطالعه کنید.

آپ تایم سرور ایران و خارج

برای مقایسه هاست ایرانی و خارجی از رویکرد آپتایم بهتر است یک توضیح کوتاهی در مورد آپتایم بخوانید:

منظور از آپتایم سرور این است که سرور همیشه آنلاین باشد و به تمام درخواست‌های ارسالی پاسخ دهد. برای نمونه اگر برای سرویس هاست آلمان درصد آپتایم 99.99٪ درج شده باشد، یعنی سایت شما در 99.99٪ اوقات از یک سال در دسترس و آنلاین خواهد بود.

سرور باید این توانایی را داشته باشد که همیشه سایت را آنلاین و در دسترس نگه‌دارد؛ البته اکثر هاست های ایران ادعا می‌کنند که دارای آپ تایم تقریبی  99درصد در سال هستند، اما تضمینی نیست. به هرحال کیفیت دسترسی به شبکه اینترنت توسط هاست‌های خارجی مثل کانادا، فرانسه و آلمان در وضعیت بهتری قرار دارد و آپ تایم هاست خارجی نزدیک به 100٪ است. با این اوصاف هاست ایران یا هاست خارج؟ حتی اگر با چند ثانیه از دسترس خارج شدن سایت متضرر می‌شوید، در نتیجه بهتر است سراغ هاست خارجی بروید.

سرور اختصاصی ایران یا سرور اختصاصی خارج

سرورهای اختصاصی محدودیت سرورهای اشتراکی را ندارند و به دلیل اختصاصی بودن از توان پردازشی بالا، ظرفیت زیاد و امنیت بهتری برخوردار هستند. پس ارگان‌ها، سازمان‌ها و موسسات بزرگ به این دلایل از شرکت‌های هاستینگ معتبر یا دیتاسنترها درخواست می‌کنند که طی قراردادی معتبر یک هاست با سرور اختصاصی در اختیار سازمان قرار دهد.

از لحاظ سخت افزاری از میان سروهای اختصاصی ایران به ندرت می‌توانید یک سرور با رم بیشتر از 256 گیگ و پردازنده 32 هسته‌ای پیدا کنید، در حالی که در سروهای اختصاصی خارجی این رقم به 500 گیگ رم و پردازنده‌های 128 هسته‌ای می‌رسد.

نتیجه گیری نهایی | هاست ایرانی بهتره یا خارجی

بالاخره هاست ایرانی بهتره یا خارجی؟ اول اولویت‌های خودتان را مشخص کنید، درست؟ حالا به جدول زیر نگاه کنید، فکر می‌کنم به شما کمک می کند:

هاست خارج هاست ایران  
پینگ تایم پایین
کاهش ترافیک مصرفی برای کاربر
قیمت کمتر
جلوگیری از خروج ارز از کشور
بهبود سئو
امنیت
کیفیت سخت افزار دیتاسنتر
آپتایم نزدیک به 100
پهنای باند مطلوب

البته برخی افراد آنقدر غرق انتخاب هاست ایران یا هاست خارج می‌شوند که فراموش می‌کنند خرید از یک شرکت هاستینگ معتبر بیشتر از موقعیت هاست اهمیت دارد. شرکت‌های هاستینگ مسئولیت‌های متعددی مثل بک آپ گیری از هاست، پشتیبانی، انتخاب دیتا سنتر، قیمت‌گذاری نهایی و غیره را برعهده دارند.

نظر میزفا:

طبیعتا میزفا هاست ایران را انتخاب می‌کند، ما در ایران زندگی می‌کنیم و نسبت به آنچه که در اطراف ما می‌گذرد مسئول هستیم، به عبارت دیگر اگر ما از خدمات و کالای ایرانی حمایت نکنیم طبیعتا رشدی نخواهند کرد، خداروشکر ما در زمینه آی تی و فناوری اطلاعات حرف‌های بسیاری حتی در سطح دنیا داریم و متخصصین بسیار خوبی هم داریم، اکثر سایت‌های بزرگ ایرانی هم (تقریبا بالای ۷۰ درصد) هاست ایرانی انتخاب کردن و این نشان دهنده درک بالای این سایت‌ها در انتخاب صحیح هست.
ما در میزفا هم هاست ایرانی از شرکت‌های ایرانی انتخاب کردیم و به جرئت می‌توانیم بگوییم بسیار هم راضی هستیم، با این حال کیفیت هاست ایرانی به گونه‌ای هست که شما نمی‌توانید بگویید هاست خارج بسیار بهتر از هاست ایران هست. کیفیت‌ها و زیرساخت‌های ایران در زمینه فضای اینترنت بسیار قوی‌تر شده و هر روز بزرگ‌تر می‌شود، جدا از انکه رقابت هم بیشتر می‌شود. به امید ایرانی بهتر.

این مقاله براساس اطلاعات تخصصی در دسترس و با چاشنی نظرات شخصی نوشته شده است، اگر شما عزیزان نیز نظر موافق یا مخالفی داشتید حتما در بخش کامنت بیان کنید. ?

[box type=”success” align=”” class=”” width=””]دانش شما از سئو داخلی و بهینه سازی داخلی سایت با نصب یک افزونه همه‌کاره کامل می‌شود. معرفی بهترین افزونه سئو برای وردپرس که عصای دست شما خواهد بود.[/box]

 

 

نویسنده مقاله: پرستو علیرضازاده / کارشناس تولید محتوا
سئوی مقاله: پوریا آریافر / متخصص و مشاور سئو

پرستو علیرضازاده
مشغول شدن به علایق فردی خودش یک امتیاز مثبت در زندگی است. از کودکی مشغول انجام و یادگیری هرآنچه که دوست داشتم شدم؛ چندسالی است که هنر و دنیای رنگارنگ IT بخشی از علایق و کار من بوده است. اما اکنون اینجا هستم تا هم خود یادبگیرم و هم برای شما بنویسم.

4 نظر

4 پاسخ

    1. سلام امین جان
      باعث افتخاره که تو میزفا پذیرای مخاطبان خوبی چون شما هستیم.
      لینک درسته و باز میشه. با این حال ممنون که وقت گذاشتی و این موضوع رو مطرح کردی.
      برات آرزوی موفقیت داریم

  1. چقدر تعریف و تمجید از هاست ایرانی
    می خواین هاست های ایرانی رو بفروشین
    اما دریغ از آپتایم بودن که حیثیت سایت رو میده به باد
    متاسفانه باز هم خارجی بهتر از ایرانی
    یک متضرر واقعی از خرید هاست ایرانی

    1. سلام سعید
      ما که اینجا هاست نمیفروشیم که بخوایم هاست ایران به کسی بدیم. تازه کسی که بخواد هاست بفروشه قطعا سعی میکنه خارج و ایران داشته باشه پس براش زیاد فرق نداره مشتری کدوم انتخاب کنه.
      بهتره وقتی چیزی یا موردی رو بررسی میکنیم از جنبه های مختلف و به دور از تعصب باشه.
      در گذشته آپتایم هاست‌های ایرانی خوب نبود و درسته ولی الان خیلی بهتر شده و من فقط برخی از سایت‌هایی که داریم برات اسکرین شات میگیرم ببینی، سایت خودمون و چندین سایت آپتایم یک ماه اخیرشون ۱۰۰ درصد بوده، اگر نگاه شما درست باشه پس چرا این همه سایت های بزرگ ایرانی داخل هاست ایران هستن و مشکلی ندارن؟ مثل دیجی‌کالا، دیوار و ۱۰ ها سایت خبری.
      با این حال هر هاست یک سری مزیت‌ها داره که داخل مقاله اشاره کردیم ولی در کل هاست ایرانی گزینه بهتری میتونه باشه.
      عکس از آپتایم بودن هاست ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حداکثر حجم فایل برای آپلود: 1 مگابایت. فایل‌های مجاز برای آپلود: عکس, ویس, ویدیو, ورد یا پی دی اف, فایل متنی, زیپ. شما می‌تونید برای بهتر پرسیدن سوالتون، عکس یا ویس یا حتی فیلم در بخش نظرات میزفا آپلود کنید. برای ضبط ویس می‌تونید از خود واتس آپ استفاده کنید و بعد اینجا آپلود کنید و برای ارسال عکس هم کافی هست اسکرین شات بگیرید. Drop file here

با موفقیت ثبت شد، میزفا از شما برای عضویت در خبرنامه هفتگی تشکر میکند.

عضویت در خبرنامه هفتگی برای دریافت:

  • فیلم و مقاله رایگان سئو
  • آموزش‌های UX ، GA و GTM
  • مقاله های تخصصی ASP.NET Core
  • اطلاع رسانی از محصولات
فیلم آموزشی asp.net core 2
ترک میزفا خوب نیست!
معرفی جامع‌ترین ابزار سئو در ایران
بالای ۱۰ هزار عضو
PHZpZGVvIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzUwIiBwb3N0ZXI9Imh0dHBzOi8vbWl6ZmEuY29tL2Jsb2cvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDUvcG9zdGVyLW1pemZhLXRvb2xzLXZpZGVvLW1pbi5wbmciIGNvbnRyb2xzIHByZWxvYWQ9Im5vbmUiPiANCiAgIDxzb3VyY2Ugc3JjPSJodHRwczovL21pemZhLmNvbS9ibG9nL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDIzLzA1L21pemZhX3Rvb2xzXzcyMHAubXA0IiB0eXBlPSJ2aWRlby9tcDQiPg0KPC92aWRlbz4=