تحریم GTmetrix علیه کاربران ایرانی و معرفی ابزار جایگزین

جایگزین GTmetrix برای تست سرعت

حدود یک هفته پیش بود که یه ایمیل عجیب و خیلی غیرمنتظره از GTmetrix دریافت کردم. خبر کوتاه بود و غم‌انگیز!! سایت جی تی متریکس قراره از ۱۹ می ۲۰۲۲ کاربران ایرانی رو تحریم کنه و دیگه اجازه تست سرعت سایت رو به ما نخواهد داد. از اونجایی که GTmetrix یکی از محبوب‌ترین ابزارهای تست سرعت سایت برای ایرانی‌هاست (البته به نظر من رتبه اول رو در محبوبیت داره)، از ۱۹ می خیلی از هموطنان‌مون با مشکل مواجه میشن و به دنبال ابزار جایگزین GTmetrix برای آنالیز سرعت سایت خواهند بود.

تحریم ایران توسط جی تی متریکس
ایمیل تحریم کاربران ایرانی توسط GTmetrix

اگه از دنبال کنندگان مقالات سئو میزفا باشید می‌دونید که میزفا از ۵-۶ سال پیش در آموزش سایت جی تی متریکس همیشه پیشگام بوده و سعی کردیم با ارائه آموزش‌های رایگان به شما عزیزان کمک کنیم سرعت سایتتون رو افزایش بدیم. به همین علت الآن که به احتمال خیلی زیاد سایت GTmetrix دیگه در دسترس ما و شما نیست، تو این مقاله یکی از بهترین جایگزین‌ها رو معرفی می‌کنیم و البته یه خبر خوب هم برای شما همراهان عزیز میزفا داریم که در ادامه خواهم گفت. 😉

ابزار ایرانی “میزفا تولز” برای سنجش سرعت سایت – Mizfa.tools

خوشبختانه مدتی قبل از اینکه سایت جی تی متریکس حرفی از تحریم و عدم اجازه دسترسی کاربران ایرانی بزنه، ما یه ابزار آنلاین سئو ساخته بودیم به اسم میزفا تولز. میزفا تولز امکانات زیادی داره که اینجا محل بحثش نیست (برای اطلاعات بیشتر می‌تونید لینک بالا رو ببینید). یکی از امکانات این ابزار ایرانی سئو که ما اینجا باهاش کار داریم، ابزار واکاوی صفحه هست. این ابزار قدرتمند نمونه مشابه و بهترین جایگزین جی تی متریکس هست و تمام فاکتورهای مربوط به سرعت سایت که GTmetrix اون‌ها رو آنالیز می‌کرد، تحلیل می‌کنه.

پنل کاربری ابزار سرعت میزفا تولز
پنل کاربری ابزار سرعت میزفا تولز

مشکل اصلی بیشتر ابزارهای سنجش سرعت سایت (از جمله GTmetrix) اینه که لوکیشن ایران رو برای تست سرعت وب‌سایت ندارند؛ اما میزفا تولز امکان سنجش سرعت سایت از ایران و خارج از ایران رو برای شما در ۲ حالت موبایل یا دسکتاپ فراهم می‌کنه:

تست سرعت سایت درلوکیشن ایران از طریق موبایل یا دسکتاپ
تست سرعت سایت در لوکیشن امریکا از طریق موبایل یا دسکتاپ

به کمک این ابزار سنجش سرعت، می‌تونید آمار دقیق‌تری (در مقایسه با GTmetrix) بگیرید. به این خاطر که وقتی هاست شما داخل ایران باشه و یک ابزاری مثل میزفا تولز سرعت وب‌سایت شما رو از داخل ایران چک کنه، می‌تونه نحوه لود شدن و بررسی صفحه رو دقیق‌تر بهتون بگه و خطای کمتری خواهد داشت. چرا؟ چون سرور تست سرعت داخل ایرانه، هاست شما هم داخل ایرانه و از همه مهم‌تر، کاربرهای شما هم داخل ایران هستند.

میزفا تولز جایگزین جی تی متریکس
ابزار واکاوی میزفا با سرور داخل ایران گزارش دقیق‌تری داره

در ضمن به این نکته توجه داشته باشید که در نسخه رایگان ابزار جی تی متریکس امکان آنالیز سرعت نسخه موبایل صفحات وجود نداره.

البته جی تی متریکس ابزار خیلی قدرتمندی هست (یا بهتره بگیم بود 🙄 ) و ما تو ۵ سال گذشته در پروژه های افزایش سرعت سایت ازش کمک می‌گرفتیم؛ اما حالا که داره برای ما غیرقابل دسترس میشه، بهتره از ابزار مشابه و فارسی کمک بگیریم که کار رو برامون ساده کنه و گزارش‌هاش در عین دقیق و تخصصی بودن، به سادگی برای همه قابل درک باشه.
ابزار واکاوی میزفا برای متخصصین سئو و توسعه دهندگان وب نیز قابل استفاده ست. چون معیارهای مهم در عملکرد (Performance) و لود شدن صفحه رو خیلی دقیق آنالیز می‌کنه و گزارش‌های کاربردی مثل معیار FCP و معیار LCP و سایر معیارهای مهم در سرعت رو ارائه میده.

علاوه بر اون، گزارش‌های این ابزار کار شما رو راحت‌تر کرده و با فارسی سازی و ساده سازی به شما کمک می‌کنه بتونید فاکتورهای سرعت رو بهتر متوجه بشید.

در تصویر زیر نمایی از نتیجه واکاوی صفحه رو می‌بینید که کاربرد خلاصه هر قسمت رو پایین تصویر براتون می‌نویسم.

بررسی آنلاین سرعت وبسایت از داخل ایران
بررسی آنلاین سرعت وبسایت از داخل ایران
  • گزارش بارگذاری بصری، مشابه نمودار Speed Visualization در جی تی متریکس هست که وضعیت لود شدن صفحه از نگاه کاربر رو به شما گزارش میده.
  • تو قسمت بعدی، ۶ معیار کلیدی سرعت و زمان مربوط به هر کدوم نمایش داده میشه. این بخش مشابه گزارش Performance در جی تی متریکس هست که برای افزایش سرعت سایت باید بهش توجه ویژه داشت.
  • در گزارش خلاصه منابع، مشخص شده در صفحه مورد نظر هر نوع فایل (مثلا تصاویر، CSSها، جاوا اسکریپت‌ها، فونت‌ها و…) هر کدوم چه مقدار از حجم کل صفحه رو تشکیل دادند و هر کدوم چندتا درخواست به سمت سرور ارسال می‌کنند.
  • سپس برای درک بهتر این اطلاعات (حجم منابع و تعداد درخواست‌هاشون)، اون‌ها رو به‌صورت نموداری هم نمایش دادیم.

و این فقط خلاصه‌ای از آمار و اطلاعاتیه که از ابزار واکاوی به‌دست میاد.

ابزار واکاوی میزفا با امکاناتی بیشتر از GTmetrix

ابزار GTmetrix صرفا برای آنالیز سرعت سایت استفاده میشه. اما ابزار واکاوی میزفا علاوه بر ارائه گزارش دقیق از وضعیت سرعت صفحه، فاکتورهای مهم سئو داخلی صفحه رو آنالیز می‌کنه و به صفحه‌تون امتیاز SEO میده (مشابه ابزار Google Lighthouse). اینجوری شما از مشکلات سئو صفحه‌تون آگاه می‌شید و می‌تونید برای برطرف کردن خطاهای سئو اقدام کنید تا در آینده رتبه‌های برتر گوگل رو مال خودتون کنید.

با کلیک روی هر خطا، توضیحات تخصصی مربوط بهش باز میشه تا اطلاعات بیشتری درباره مشکل به‌دست بیارید و بتونید به سادگی خطا رو برطرف کنید.

گزارش سئو ابزار واکاوی
گزارش سئو ابزار واکاوی میزفا

خبر خوب برای همراهان میزفا: استفاده رایگان از ابزار واکاوی

اما بالاخره رسیدیم به خبر خوبی که وعده‌اش رو داده بودم. شما همراهان عزیز میزفا می‌تونید از ابزار واکاوی صفحه به‌صورت رایگان استفاده کنید. البته این ابزار قبلا جزو یکی از امکانات ویژه میزفا تولز بود و برای استفاده ازش باید حتما اکانت ماهانه تهیه می‌کردید (لازم به ذکره که کاربران در صورت تهیه اکانت می‌تونند از تمام امکانات میزفا تولز استفاده کنند). اما با توجه به تحریم جی تی متریکس در ایران و عدم امکان استفاده از این ابزار، ما تصمیم گرفتیم ابزار واکاوی رو به رایگان در اختیار شما قرار بدیم تا نگرانی نداشته باشید و همچنان بتونید تمام گزارش‌هایی که GTmetrix ارائه می‌داد رو در دسترس داشته باشید. یه امتیاز ویژه هم اینه که میزفا تولز صفحات شما رو از سرور داخل ایران بررسی می‌کنه و این باعث دقیق‌تر شدن گزارش نهایی میشه.

برای استفاده از ابزار واکاوی، می‌تونید به این صفحه مراجعه کنید و پس از ثبت نام در میزفا تولز از ابزار واکاوی استفاده کنید.

امیدوارم این مقاله آموزش سئو و بهینه سازی سرعت سایت مورد استفاده شما قرار گرفته باشه. اگه سوال یا نظری دارید، در انتهای صفحه مطرح کنید تا پاسخگوی شما عزیزان باشیم.

می‌تونید این مقاله رو از طریق دکمه‌های اشتراک گذاری برای عزیزانتون که از GTmetrix استفاده می‌کردند ارسال کنید تا به جایگزین جی تی متریکس برای تست سرعت سایت دسترسی داشته باشند.

محمدعرفان صدری
از ۱۶-۱۷ سالگی تا الان (که ۲۶ سالمه) شغل‌های متنوعی رو تجربه کردم؛ از پخش کردن تراکت تا کار تو کارگاه ماست بندی؛ از منشی آموزشگاه زبان تا تدریس زبان انگلیسی؛ مشاوره تحصیلی و یه سری کارهای اجرایی؛ و در نهایت هم SEO و بازاریابی آنلاین. چیزی که تو همه این مشاغل توجهم رو جلب کرده، اینه که موسسات و سازمان‌های ایرانی چقدر جا برای رشد و پیشرفت حرفه‌ای دارند و چقدر از این موضوع غافلند. از طرف دیگه متوجه شدم علاقه شدید و پتانسیل عجیبی دارم برای کمک به رشد و توسعه کسب‌وکارها. و اینطوری شد که الان در حیطه SEO و بازاریابی محتوایی، پروژه انجام می‌دم، تدریس می‌کنم و مقاله می‌نویسم تا در حد خودم کمکی کرده باشم به رشد شما عزیزان.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حداکثر حجم فایل برای آپلود: 1 مگابایت. فایل‌های مجاز برای آپلود: عکس, ویس, ویدیو, ورد یا پی دی اف, فایل متنی, زیپ. شما می‌تونید برای بهتر پرسیدن سوالتون، عکس یا ویس یا حتی فیلم در بخش نظرات میزفا آپلود کنید. برای ضبط ویس می‌تونید از خود واتس آپ استفاده کنید و بعد اینجا آپلود کنید و برای ارسال عکس هم کافی هست اسکرین شات بگیرید. Drop file here

با موفقیت ثبت شد، میزفا از شما برای عضویت در خبرنامه هفتگی تشکر میکند.

عضویت در خبرنامه هفتگی برای دریافت:

  • فیلم و مقاله رایگان سئو
  • آموزش‌های UX ، GA و GTM
  • مقاله های تخصصی ASP.NET Core
  • اطلاع رسانی از محصولات
فیلم آموزشی asp.net core 2
ترک میزفا خوب نیست!
معرفی جامع‌ترین ابزار سئو در ایران
بالای ۱۰ هزار عضو
PHZpZGVvIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzUwIiBwb3N0ZXI9Imh0dHBzOi8vbWl6ZmEuY29tL2Jsb2cvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDUvcG9zdGVyLW1pemZhLXRvb2xzLXZpZGVvLW1pbi5wbmciIGNvbnRyb2xzIHByZWxvYWQ9Im5vbmUiPiANCiAgIDxzb3VyY2Ugc3JjPSJodHRwczovL21pemZhLmNvbS9ibG9nL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDIzLzA1L21pemZhX3Rvb2xzXzcyMHAubXA0IiB0eXBlPSJ2aWRlby9tcDQiPg0KPC92aWRlbz4=