بهترین افزونه کش وردپرس چی هست؟ ۹ پلاگین برتر کش

معرفی ۹ تا از بهترین افزونه های کش وردپرس

بهترین افزونه کش وردپرس چی هست
بهترین افزونه کش وردپرس چی هست

راهکار کش کردن سایت یکی از راهکارهای مؤثری هست که افزونه های افزایش سرعت از اون استفاده می‌کنند، اما بعضی از افزونه ها به طور تخصصی این خدمات رو ارائه می‌دند. ولی اگر نمی دونید بهترین افزونه کش وردپرس  چی هست، این مطلب برای شما نوشته شده.

یک سایت در حالت ایده‌آل باید در کمتر از 5 ثانیه بارگذاری بشه، ولی بدون شک سرعت بارگذاری خیلی از سایت‌ها اونقدرها هم خوب نیست (متوسط زمان بارگذاری سایت‌ها  8.66 ثانیه هست). در لحظه چندین درخواست به سرور فرستاده می‌شه تا یک سایت معمولی برای کاربر باز بشه، درحالی که درک این موضوع بصری نیست و  پارامتری که می‌تونه کیفیت رد و بدل اطلاعات رو مشخص کنه، سرعت سایت هست. اما با سرعت پایین چه باید کرد؟ بله، نصب افزونه های افزایش سرعت سایت وردپرس یکی از چندین راهکار بهبود سرعت بارگذاری وبسایت هست و در مطلبی جداگانه به طور مفصل به این موضوع پرداخته شده.

کش سایت چیست

هدف کلی از کش سایت، کاهش درخواست های سمت سرور و در نتیجه افزایش سرعت سایت هست. اما دو مفهوم در رابطه با کش وجود داره: کش سرور و کش مرورگر.

کش مرورگر

فرض کنید وارد بلاگ سایت میزفا می‌شید و از یک مقاله بازدید می‌کنید. قبل از باز شدن این صفحه درخواست‌هایی به سمت سرور میزفا فرستاد شده تا سایت به نمایش دربیاد. برای دیدن محتوای یک سایت نیازه تا فایل‌هایی مثل کدهای HTML ،CSS و JS بارگذاری بشه. این فایل‌ها شکل کلی صفحه رو به وجود میارند. حالا فرض کنید بعد از تموم کردن اون مقاله، یک مقاله دیگه از بلاگ میزفا رو باز می‌کنید. چه چیزی تغییر کرد؟ بدون شک محتوای مقاله مشهودترین تغییریه که مشاهده می‌کنید. اما قالب کلی سایت و المان‌هایی مثل لوگو، هدر و فوتر سایت ثابت هستند!

از این مثال نتیجه می‌گیریم که در هر بار لود، نیازی نیست که یکسری المان‌ها همیشه بارگذاری بشند، چرا که تغییر در اون‌ها به ندرت پیش میاد. در واقع کش مرورگر تخصصش همینه و میاد المان‌هایی که  ثابت و ایستا هستند رو در کش مرورگر کاربر ذخیره می‌کنه تا با هربار درخواست کاربر برای باز شدن سایت یا بخش دیگری از سایت، اون فایل‌ها از کش مرورگر کاربر بازخونی بشن.

کش سرور

برای توضیح کش سرور بهتره با این مثال شروع کنم. سایتی رو در نظر بگیرید که در هر ساعت بیش از 200 بازدیدکننده داره. 200 کاربری که برای باز شدن سایت درخواست می‌دن و سرور باید به درخواست اون‌ها جواب بده. چطور می‌شه سر سرور سایت رو خلوت نگهداشت؟ بهترین راه ذخیره کردن نتیجه درخواست‌ها هست. چجوری؟ یعنی نتیجه درخواست‌هایی که کاربر برای سایت ارسال می‌کنه در کش ذخیره می‌شه و اگر کاربر دیگه‌ای همون درخواست رو تقاضا کرد، نتیجه از کش خونده می‌شه.

اگر هنوز در مورد کش سایت ابهامی دارید حتما به مطلب رفع خطای کش در سایت میزفا رجوع کنید. در این مطلب هم به نحوه فعال سازی کش در سرور پرداخته شده و هم مبحث کش به صورت جامع و کامل توضیح داده شده.

آیا نیاز به دانلود افزونه کش وردپرس دارم

حالا بعد این توضیحات شاید براتون سوال پیش بیاد که اصلاً نیازی به نصب افزونه کش دارم؟ بهتره پاسخ این سوال رو با سوال شروع کنیم. نحوه عملکرد کش در وردپرس چجوریه؟

عملکرد افزونه کش برای وردپرس اینجوریه که با کش کردن صفحات سایت و ذخیره سازی اون‌ها در یک فایل ایستا، دیگه نیازی نیست تا هر مرتبه کدهای PHP از پایگاه داده بارگیری و کامپایل بشه.  افزونه کش اجازه می‌ده یک صفحه صدها بار در ثانیه ارائه بشه و زمان پاسخ دهی رو از چند دهم ثانیه به کمتر از یک میلی ثانیه کاهش بده.

اگر فکر می‌کنید سرعت سایت شما بخاطر درگیر کردن منابع سرور کاهش پیدا کرده، بهتره به دانلود افزونه کش فکر کنید. با نصب بهترین افزونه کش وردپرس ، سرعت سایت افزایش می‌کنه و منابع سرور دچار درگیری کمتری می‌شن؛ در نتیجه تجربه کاربر از بودن در سایت شما بهبود پیدا می‌کنه و با افزایش سرعت سایت و بازدید صفحات، رتبه بهتری در موتورهای جستجو و سئو کسب می‌کنید.

البته عوامل دیگه‌ای در بهبود سئو سایت مؤثر هستند که شاید تابحال ازون‌ها بی‌خبر بودید. برای استفاده از دوره جامـع سئو از آموزش سئو وردپرس در سایت میرفا غافل نشید، یک دوره رایگان باکیفیت به صورت صوتی هست که میتونید ازمون هم بدید و همینطور امکان گرفتن مدرک هم داره، تا این تاریخ نزدیک به ۷ هزار نفر ثبتنام کردن. هر چند عجله کار شیطونه ولی اینجا باید عجله کرد 😉

بهترین افزونه کش وردپرس

از کش سایت و مزایا استفاده از افزونه های کش وردپرس صحبت کردیم و حالا نوبت می‌رسه به معرفی بهترین افزونه هایی که می‌تونن با به اصولی‌ترین شکل این کار رو برای سایت شما انجام بدند. در این لیست 9 تا از باکیفیت‌ترین و بهترین افزونه های کش وردپرس رو لیست کردیم که تعدادی از اون‌ها رایگان و تعدادی تنها در نسخه پرمیوم خدمات رو ارائه می‌دند.

w3 total cache (رایگان – پرمیوم)

افزونه های کش وردپرس

یکی از پیشرفته ترین افزونه های کش سایت w3 total cache هست که بخاطر عملکرد فوق‌العادش تابحال بیش از یک میلیون نصب فعال داشه. اگر مبتدی هستید شاید تنظیمات این افزونه کمی شما رو گیج کنه؛ اما این رو بذارید به حساب پیشرفته بودن w3 total cache !

اگر سایتتون ریسپانسیو هست و  از پروتکل SSL استفاده می‌کنه، بعد از نصب این افزونه منتظر مشاهده تأثیرات مثبت روی سئو سایتتون باشید. فشرده سازی کدها یکی از مواردی هست که توتال کش به خوبی از پسش برمیاد و شما رو ناامید نمی‌کنه.

لود تنبل یا Lazy Load یکی از قابلیت‌های جالبی هست که w3 total cache به کاربرهاش ارائه میده تا یک گام مثبت دیگه در جهت افزایش سرعت بارگذاری سایت برداشته بشه. ویژگی لود تنبل خیلی کاربردیه و با فعال کردن اون تمام عکس و ویديوهای صفحه به محض باز شدن صفحه لود نمی‌‌شه و لود اون‌ها به زمانی موکول می‌شه که کاربر با اسکرول صفحه، به اون محتوا نزدیک می‌شه. اگر این موضوع خیلی به نظرتون جالب اومد می‌تونید راجع به لیزی لودینگ در میزفا بخونید.

به هر حال اگه دنبال دانلود رایگان یک افزونه خوب برای کش سایت وردپرسی هستید، w3 total cache رو بذارید تو اولویت ولی کانفیک و تنظیمات این افزونه بیچاره میکنه چون به راحتی نیست? .

محیط افزونه W3 Total Cache
محیط افزونه W3 Total Cache

ویژگی‌های کلیدی این افزونه:

  • گزینه های نامحدود برای شخصی سازی
  • بارگذاری تنبل تصاویر یا  Lazy Loading
  • کش بخش های مختلف سایت روی مموری، دیسک و یا CDN
  • Minify یا کوچک سازی بخش های مختلف سایت (از جمله کدها)
  • دارای قابلیت کش مرورگر
  • پشتیبانی از CDN، کوچک سازی و فشرده سازی GZIP
  • import مستقیم ضمیمه‌های پست ها به کتابخانه رسانه وردپرس
  • امکان export تنظیمات برای استفاده های آینده
  • پشتیبانی از AMP و SSL
  • ویژگی‌های امنیتی چندگانه

برای دانلود افزونه w3 total cache اینجا کلیک کنید.

WP Rocket (پرمیوم)

بهترین افزونه کش وردپرس

بر خلاف افزونه قبلی، افزونه معروف WP Rocket یا موشک وردپرس، رابط کاربری خیلی آسونی داره و تنها قسمت پیچیده‌ی تنظیمات این افزونه در همون تب Advanced گنجونده شده. اگر بخوام در حد یک لیست سه تایی چند تا افزونه عالی برای کش وردپرس بهتون معرفی کنم بدون شک از WP Rocket اسم می‌برم. به محض نصب این افزونه، کش سایت شما فعال می‌شه. پلاگین کش وردپرس WP Rocket امکانات متنوعی داره اما تنها نقطه منفی اون، نبود نسخه رایگان هست؛ ولی با وجود اینکه یک افزونه رایگان نیست، تابحال بیش از یک میلیون کاربر اون رو نصب و فعال کردند.

افزونه WP Rocket به خوبی با سرویس CloudFlare ادغام می‌شه و از CDN پشتیبانی می‌کنه. سرویس CloudFlare یا همون کلودفلر یکی از بهترین CDNهای دنیا هست و به قوی ترین شکل ممکن روی امنیت و سرعت سایت و جلوگیری از حملات DDOS تأثیر مثبت داره؛ در مطلب آموزش کلودفلر به طور کامل این CDN رو بررسی کردیم.

اگر سایت تجارت الکترونیکی دارید باید بدونید که افزونه “موشک وردپرس” برای شما بهترین انتخابه؛ این افزونه به خوبی با این نوع سایت‌ها کنار میاد و بدون مشکل کار می‌کنه.

WP Rocket کدهای سایت شما رو مثل یک متخصص تمام عیار minify یا کوچک سازی می‌کنه و درنهایت سرعت سایت مثل موشک بالا میره. خلاصه دلیل نامگذاری “موشک وردپرس” روی این افزونه بی دلیل هم نبوده!

محیط افزونه موشک وردپرس
محیط افزونه موشک وردپرس

ویژگی‌های کلیدی این افزونه:

  • فعال شدن کش سایت به محض نصب افزونه
  • امکان پیش بارگذاری کش یا cache preloading
  • ادغام و Minify کردن کدهای HTML، CSS و JavaScript
  • بارگذاری تنبل تصاویر یا  Lazy Loading
  • قابلیت فشرده سازی به روش GZIP
  • قابلیت ادغام با سرویس CloudFlare
  • پشتیبانی از CDN
  • بهینه سازی فونت‌های گوگل

ما در فیلم های آموزش مجازی برای کسب و کارها در آکادمی میزفا قبلا این افزونه رو میفروختیم ولی به دلیل حفظ قوانین کپی‌رایت و رعایت حق ناشر دیگه نمیفروشیم ولی اموزشش رو قرار دادیم، همینطور توی پکیج های سئو با سایر افزونه های سرعت سایت که رایگان هستند دانشجوها رو اشنا کردیم.

WP Super Cache (رایگان)

WP Super Cache بهترین افزونه کش وردپرس

فقط نیاز به کش داری؟ همینو فقط نصب کن.

افزونه WP Super Cache قطعاً شایسته‌ی قرارگیری در لیست بهترین افزونه کش وردپرس هست. این افزونه هیچ نسخه پرمیومی نداره و در عین حال امکانات بسیار خوبی ارائه میده. بعد از نصب این افزونه بجای اینکه هربار اسکریپت‌های نسبتاً سنگین PHP سایت اجرا بشند، یک فایل HTML استاتیک از سایت شما به 99درصد بازدیدکننده‌ها نمایش داده می‌شه. البته  اگر سایت همیشه در حال بروزرسانی نیست و هر روز کلی مطلب و محتوای جدید آپدیت نمی‌کنید، می‌تونید از ویژگی پیش بارگذاری کش یا preload استفاده کنید.

یکی از مزایای اصلی پلاگین WP Super Cache اینه که از سه روش برای ارائه فایل های کش استفاده می‌کنه. عملکرد هر کدوم از این روش های ارائه کش ، به صورت زیر هست:

  • روش خلاصه یا پیشرفته: از متد mod_rewrite در سرور آپاچی استفاده می‌کنه و فوق‌‌العاده پرسرعت هست. پس اگر سایت شما تحت تأثیر ترافیک بالایی هست از این متد استفاده کنید. ولی نیازه که یکسری اصلاحات در فایل .htaccess به وجود بیارید که به نوبه خودش می‌تونه  کار حساسی باشه.
  • روش ساده: افزونه در این روش ، برای تحویل کش از PHP استفاده می‌کنه و اگر به اندازه روش پیشرفته پرسرعت نباشه،  اما سرعت خوبی داره. پس به طور پیشفرض این متد رو انتخاب کنید. یکی از مزایای کش کردن به روش ساده اینه که می‌تونه قسمت‌هایی از سایت رو داینامیک نگه داره تا همیشه یک فایل HTML استاتیک به کاربرها تحویل داده نشه.
  • روش WP-Cache: این روش همیشه فعاله و به منظور کش سایت برای کاربرهای شناخته شده (مثل اون‌هایی که لاگین کردند)، فید وبسایت و URLهای دارای پارامتر کاربرد داره.
WP Super Cache محیط افزونه
WP Super Cache محیط افزونه

پس اگر دنبال یک افزونه کش برای وردپرس فارسی با قابلیت‌های خوب و رایگان هستید، WP Super Cache با بیش از 2میلیون نصب فعال رو فراموش نکنید.

ویژگی‌های کلیدی این افزونه:

  • پاک کردن کش وردپرس طبق زمانبندی و وقفه موردنظر
  • پشتیبانی از CDN
  • قابلیت کش داینامیک
  • امکان فشرده سازی صفحات سایت
  • سرویس API آزاد برای دسترسی به تنظیمات
  • کش ساده
  • امکان عدم کش برای کاربرهای شناخته شده
  • کش سایت برای کاربران موبایل
  • آپدیت‌های مکرر
  • امکان پیش بارگذاری کش یا cache preloading

برای دانلود افزونه کش WP Super Cache اینجا کلیک کنید.

WP Fastest Cache (رایگان – پرمیوم)

WP Fastest Cache افزونه کش
WP Fastest Cache افزونه کش

WP Fastest Cache یک افزونه کش وردپرسی هست که هرجور امکانات که کاربر انتظارشو داره در خودش جا داده. تابحال بیش از یک میلیون کاربر این افزونه رو نصب و فعال کردند و از قابلیت‌های کش کردن و کوچک سازی کدهای سایت در این افزونه استفاه می‌کنند. افزونه WP Fastest Cache در دو نسخه رایگان و پرمیوم قابل استفاده هست. امکانات خوبی در نسخه راگان این پلاگین در اختیار شما خواهد بود، مثلاً اگر در ابزارهای آنلاین تست سرعت مثل جی تی متریکس به احتمال خیلی زیاد خطای minify کردن کدهای سایت مثل js رو مشاهده کردید. کوچک سازی یا minify کردن کد و ترکیب اون‌ها یکی از امکاناتی هست که در نسخه رایگان WP Fastest Cache ارائه می‌شه.

* خطاهای سایت‌هایی مثل gtmetrix شاید سخت و پیچیده به نظر بیان در حالی که نجات سایت شما در پس رفع اون مشکلات نهفته هست. اگر در مورد خطاهای gtmetrix سوالی دارید و نمی‌دونید چطور سرعت سایتتون رو با رفع این خطاها نجات بدید، در مطلب آموزش کامل gtmetrix آموزش کامل رفع 50 خطای آموزش دادیم تا خودتون براحتی بتونید از پس این مشکل بر بیاید.

WP Fastest Cache محیط افزونه
WP Fastest Cache محیط افزونه

ویژگی‌های کلیدی این افزونه:

  • استفاده از متد Mod_Rewrite به عنوان سریع‌ترین متد تحویل کش
  • پاک کردن کش در صورت انتظار برگه یا نوشته
  • پشتیبانی از CDN و SSL
  • قابلیت فعالسازی یا غیرفعالسازی گزینه کش برای کاربران لاگین شده یا موبایل
  • زمان بندی کش برای صفحات مشخص
  • امکان پیش بارگذاری کش یا cache preloading
  • minify کردن کدهای JS، HTML و CSS
  • minify کردن قوی کدهای JS، HTML و CSS (پرمیوم)
  • بهینه سازی تصویر (پرمیوم)
  • لود تنبل صفحات وبسایت (پرمیوم)
  • Combine یا ترکیب کدهای JS و CSS (پرمیوم)

البته افزونه WP Fastest Cache پشتیبانی از CND نداره.

برای دانلود افزونه کش WP fastest Cache اینجا کلیک کنید.

Hyper Cache (رایگان)

hyper cache

اگر سایت فروشگاهی دارید یا سایتتون پر از محتوای تصویری و ویدئویی هست، احتمالا با مشکل افت سرعت روبرو هستید. می‌دونستید 79٪ کاربرها با دیدن سرعت بارگذاری پایین سایت از ادامه گشت و گذار و خرید محصول از وبسایت شما دست می‌کشن؟ افزونه Hyper Cache شاید بهترین افزونه کش وردپرس نباشه اما امکانات قابل قبولی داره. این افزونه کاملاً با PHP نوشته شده و به هیچ وجه تنظیمات پیچیده‌ای نداره. با نصب این افزونه، کش سایت شما به تمام کاربران از جمله کاربران موبایل و تبلت هم ارائه می‌شه و این یعنی در تمام دیوایس‌ها افزایش سرعت خواهید داشت.

افزونه ایجاد کش Hyper Cache یک افزونه تقریباً محبوبی هست و تابحال بیش از 30,000 نصب فعال داشته. در آخر اگر به هر دلیلی تصمیم گرفتید که این پلاگین رو غیرفعال کنید خیالتون راحت باشه که با پاک شدنش هیچ چیز از خودش بجا نمی‌ذاره.

 محیط افزونه hyper cache
محیط افزونه hyper cache

ویژگی‌های کلیدی این افزونه:

  • کش در تمام دیوایس‌ها
  • پشتیبانی از CDN
  • پشتیبانی از HTTPS
  • سازگاری با  bbPress برای ساخت فروم
  • کوچک سازی و ترکیب  HTML ، CSS و JS
  • کش اختصاصی سایت در نسخه دسکتاپ
  • امکان انتقال پوشه کش به خارج از سایت
  • فشرده سازی صفحات کش نشده

برای دانلود افزونه کش Hyper Cache اینجا کلیک کنید.

LiteSpeed Cache (رایگان)

بهترین افزونه های کش وردپرس

افزونه بعدی که قصد داریم به عنوان یکی از بهترین افزونه های کش وردپرس بهتون معرفی کنیم، LiteSpeed Cache هست. دلیل معرفی این افزونه بعد از افزونه های قبلی، امکانات کمتر اونه. در هر صورت میون چندین و چند افزونه کش وردپرس ، LiteSpeed Cache لیاقتشو داره که در لیست بهترین‌ها باشه. رابط کاربری این افزونه خیلی خوبه و سرجمع 4تا تب داره. در یک تب می‌تونید مواردی که قصد دارید کش بشن رو انتخاب کنید درحالی که در یک تب دیگه برای کش شدن استثنا قائل بشید. مثلاً می‌تونید با وارد کردن URLیک دسته بندی ، اجازه کش اون دسته بندی رو به افزونه ندید!

LiteSpeed Cache یک افزونه کاملاً رایگان هست و امکانات خوبی هم داره ولی برای استفاده از یکسری امکانات خاص مثل پشتیبانی از ووکامرس یا کش جداگانه در نسخه موبایل و دسکتاپ، باید از سرور مخصوص LiteSpeed استفاده کنید.

یکی از نقاط مثبت افزونه LiteSpeed Cache اینه که به صورت پیشفرض عکس های صفحه رو با فرمت WebP بهینه سازی می‌کنه و تعداد نصب فعال اون تابجال بیش از 800,000 کاربر بوده. روی سئو عکس تنظیمات خوبی داره.

 محیط افزونه LiteSpeed Cache
محیط افزونه LiteSpeed Cache

ویژگی‌های کلیدی این افزونه:

  • زمانبندی پاک کردن کش
  • قابلیت کش آبجکت
  • لود تنبل عکس و آی فریم
  • بهینه سازی و پاکسازی دیتابیس
  • بارگذاری غیرهمزمان CSS/JS
  • کش مرورگر
  • پشتیبانی از وردپرس تک سایته و چندسایته
  • قابلیت Import و Export  تنظیمات
  • پشتیبانی از CDN چندگانه
  • بهینه سازی تصویر (با افت کیفیت و بدون افت کیفیت)

برای دانلود افزونه کش LiteSpeed Cache اینجا کلیک کنید.

breeze (رایگان)

breeze

اگر میون افزونه های کش وردپرس دنبال یک افزونه رایگان و قدرتمند می‌گردید، افزونه Breeze جز‌ افزونه های خوب کش سایت هست. این افزونه تنظیمات متنوعی رو برای بهبود کارایی سایت ارائه می‌ده و به خوبی با ووکامرس و وردپرس شبکه کار می‌کنه. اونچه که باعث می‌شه Breeze یک افزونه عالی به حساب بیاد، اینه که از تکنولوژی وارنیش varnish پشتیبانی می‌کنه؛ چنانچه این تکنولوژی رو سرور سایت نصب نباشه، افزونه Breeze از مکانیزم کش خودش برای تقویت سرعت سایت وردپرسی استفاده می‌کنه.

[box type=”shadow” align=”” class=”” width=””]varnish یا وارنیش چیست؟ بهتره بدونید وارنیش یک شتاب دهنده وب سرور هست که سرعت سایت رو تا 80٪ افزایش می‌ده و باعث کاهش بار اضافی برنامه های روی سرور می‌شه.[/box]

یکی از امکانات خوب افزنه breeze برای افزایش سرعت سایت استفاده از روش فشرده سازی gzip هست. همونطور که می‌دونید زیپ کردن فایل‌ها در سیستم دو مزیته اصلی داره: یکی کاهش حجم و دیگری انتقال آسون فایل ها. دقیقاً همین مکانیسم در سرور سایت هم وجود داره. خیلی از افزونه های کش که در این مطلب بهتون معرفی می‌کنیم از قابلیت gzip compression برخوردار هستند؛ اگر دلتون می‌خواد با دنیای جالب این عملکرد و فعالسازی اون آشنا بشید به مطلب فشرده سازی gzip سایت میزفا سر بزنید.

رابط کاربری افزونه Breeze بسیار آسونه و روی بهینه سازی سایت و منابع سرور تأثیر به سزایی داره. این افزونه تابحال بیش از 90,000 نصب فعال داشته و به ادعای شرکت توسعه دهنده قادره تا به 99درصد بازدیدکننده‌های سایت، فایل استاتیک کش شده رو اختصاص بده.

 محیط افزونه breeze
محیط افزونه breeze

ویژگی‌های کلیدی این افزونه:

  • امکان پاکسازی دیتابیس
  • minify کردن کدهای HTML، CSS و JS
  • امکان ادغام با CDN
  • پشتیبانی از وارنیش
  • فشرده سازی GZIP
  • امکان فعالسازی کش مرورگر
  • سازگاری با آخرین نسخه PHP
  • سازگاری با ووکامرس و وردپرس شبکه
  • گروه بندی فایل های CSS و JS برای ترکیب با یکدیگر

برای دانلود افزونه کش breeze اینجا کلیک کنید.

Comet Cache (رایگان – پرمیوم)

Comet Cache

پلاگین خوب دیگه‌ای که باید بهتون معرفی بشه، کامت کش هست. این پلاگین تابحال بیش از 60,000 نصب  فعال داشته و در دو نسخه رایگان و پرمیوم ارائه می‌شه. در مورد تنظیمات و رابط کاربریش باید بگم که به هیچ وجه گزینه و تنظیمات پیچیده‌ای نداره. یک مزیت این افزونه اینه که تمام توضیحات اصلی و تکمیلی در هر تب نوشته شده و قبل فعال یا غیرفعال کردن آپشن، می‌تونید اطلاعات خوبی رو با مطالعه توضیحات بدست بیارید. البته این پرانتز رو باز کنم که توضیحات به زبان انگلیسیه و به زبان فارسی ارائه نشده.

افزونه Comet Cache کش سایت شما رو برای کاربرهای لاگین شده یا اونایی که اخیراً کامنت گذاشتند اختصاص نمی‌ده. بعد از نصب این افزونه باید به تنظیمات برید و کش رو فعال کنید.

محیط افزونه comet cache
محیط افزونه comet cache

برای آشنایی بیشتر با comet chache ویژگی‌های بارز این افزونه رو لیست‌بندی شده. ازونجایی که نسخه رایگان و امکانات اضافی نسخه پرو خیلی تفاوت دارند، ویژگی‌ها رو در دو لیست جداگانه اختصاص دادیم.

ویژگی‌های کلیدی این افزونه در نسخه رایگان:

  • تنظیمات آسان به همراه توضیحات
  • قابلیت انتخاب کش برای صفحات خانه و پست‌ها، دسته بندی، برچسب، فید، سایت مپ
  • کش صفحات 404
  • امکان کش URL هایی که از کوئری استفاده می‌کنند
  • امکان انتخاب تاریخ انقضا برای فایل کش
  • انتخاب کش مرورگر در سمت کاربر
  • بهینه سازی وب سرور Apache و فشرده سازی به روش GZIP

ویژگی‌های کلیدی این افزونه درنسخه پرو:

  • کش سایت حتی برای کاربران لاگین شده
  • امکان پاک کردن کش مبتنی بر AJAX
  • فشرده سازی HTML
  • پیش بارگذاری کش یا Cache Preloading
  • پشتیبانی از وردپرس چند سایته یا شبکه
  • دریافت آپدیت اتوماتیک
  • امکان ادغام با CDN برای اختصاص منابع استاتیگ به کاربران لاگین شده
  • آنالیز و ارائه نمودار از کش سایت، فشرده سازی و وضعیت سلامت سایت
  • ادغام و minify کردن CSS
  • ادغام و minify کردن javascript

برای دانلود افزونه کش Comet Cache اینجا کلیک کنید.

Cache Enabler (رایگان)

Cache Enabler

آخرین افزونه کش وردپرس که قراره بهتون معرفی کنم Cache Enabler هست. افزونه Cache Enabler، یک افزونه رایگان و مبتدی هست که برای افرادی که توقع تنظیمات پیچیده ندارند پیشنهاد خوبیه. موتور کش سازی این افزونه بسیار سریع هست و می‌تونه دو نوع فایل کش ایجاد کنه؛ یکیش HTML ساده و نوع دیگه gzip سطح 9.

از مزایای افزونه Cache Enabler پشتیبانی از وردپرس شبکه یا چندسایته هست. کمپانی سازنده افزونه ادعا می‌کنه که Cache Enabler اولین افزونه وردپرسی هست که بدون نیاز به جاوا اسکریپت، می‌تونه تصاویر WebP (فرمت بیشتر تصاویر وب) رو ارائه بده. به هرحال زبان جاوا اسکریپت با وجود اینکه یکی از بهترین زبان های کدنویسی دنیا شناخته می‌شه اما در مواردی تأثیر نه چندان مثبتی روی سرعت داره.

محیط افزونه Cache Enabler
محیط افزونه Cache Enabler

ویژگی‌های کلیدی این افزونه:

  • امکان پاک کردن کش به صورت دستی یا اتوماتیک
  • قابلیت نمایش اندازه کش
  • minify یا کوچک سازی HTML و inline JavaScript
  • پشتیبانی از وردپرس چندسایته
  • پشتیبانی از فرمت تصویری WebP
  • پشتیبانی از عکس های ریسپانسیو
  • انتقال CSS به head صفحه به دلیل اذغام این افزونه با افزونه Autoptimize
  • پشتیبانی از حالت 304Not Modified درصورتی عدم تغییر صفحه از آخرین زمان کش

برای دانلود افزونه کش Cache Enabler اینجا کلیک کنید.

در آخر و مقایسه افزونه ها از نظر میزفا

افزونه w3 total cache به شدت الکی پیچیده هست، امکانات زیادی داره ولی ما پیشنهاد نمیکنیم. وقتی اینو نصب میکنی افزونه مشابه دیگه نصب نکن.
افزونه WP Rocket رایگان اصلا نداره، ساده هست، امکانات خوبی داره کم نیست ولی زیادم نیست. وقتی اینو نصب میکنی افزونه مشابه دیگه نصب نکن.
افزونه WP Super Cache فقط به درد کش میخوره البته تو این زمینه حرفه ای کار کرده ولی امکان دیگه نداره.
افزونه WP Fastest Cache امکانات خیلی خوبش پولیه، پیشنهاد نمیکنیم بخرید چون گزینه بهتر هم دارید.
افزونه Hyper Cache رایگانه و افزونه ای هست که وقتی نصب میکنی افزونه مشابه نیاز نیست ولی خیلی امکانات خوب و زیادی نداره. با این حال این گزینه اول ما نیست.
افزونه LiteSpeed Cache (بهترین) کاملا رایگان، امکانات فوق العاده خوبی داره، با خیلی از افزونه ها سازگاره، تیم فوق العاده ای پشت این افزونه هست، جامع هست و نیازی نیست افزونه دیگه نصب کنید و نیازهاتون رو این افزونه پوشش میده، حتی ما براش در این لینک یک دوره جامع برگزار کردیم.

افزونه های کش وردپرس، تنها وظیفه‌ی کش سایت رو به عهده ندارند و امکانات جانبی دیگه‌ای رو هم ارائه می‌دند. مثلا اگه ویژگی‌های هر افزونه رو مطالعه کرده باشید متوجه یکسری امکانات جانبی برای بهبود عملکرد سایت می‌شید. برای نمونه تعدادی از این افزونه ها قابلیت lazy load رو روی سایت اعمال می‌کنند، درحالی که یک افزونه دیگه ممکنه قابلیت خوبی  برای فشرده سازی و کوچک سازی کدهای سایت داشته باشه. این تفاوت‌ها خیلی متنوع هستند و البته در این مطلب تشریح شدند، اما مهم اینه که تمامی این امکانات برای بالا بردن سرعت سایت هست!

این روزها همه عجله دارن و هیچ شخصی از این موضوع مستثنی نیست. اهمیت سرعت سایت روز به روز بیشتر می‌شه و این اهمیت هم به جذب مخاطب برمی‌گرده و هم به کسب نمره بالاتر در موتورهای جستجو؛ به هر حال افزونه کش وردپرس  برای بهبود سرعت سایت نقش مؤثری داره. انتخاب میون افزونه های مختلف شاید مشکل باشه، برای همین تو این مطلب سعی بر این شد که شما رو برای انتخاب بهترین افزونه کش وردپرس یاری بدیم . به عنوان نتیجه گیری نهایی می‌تونم بگم که اگر حرفه‌ای هستید و مشکلی با خرید افزونه ندارید، نسخه پرمیوم w3 total cache و wp rocket رو انتخاب کنید. افزونه WP Super Cache برای کاربرهایی مناسبه که بدون اندکی خرج می خوان از تنظیمات پیشرفته کش سایت استفاده کنند.

تا اینجا شد سه تا! حالا باقی افزونه‌هایی که تو این مطلب معرفی شدند مزایای مختص به خودشونو دارند و باید متناسب با انتظاراتتون یکی رو دانلود و نصب کنید.

چنانچه سوالی داشتید مشتاق پاسخگویی هستیم. ممنون که در این مطلب همراه همیشگی میزفا بودید.

نویسنده مقاله: پرستو علیرضازاده / کارشناس تولید محتوا
سئوی مقاله: پوریا آریافر / متخصص و مشاور سئو

پرستو علیرضازاده
مشغول شدن به علایق فردی خودش یک امتیاز مثبت در زندگی است. از کودکی مشغول انجام و یادگیری هرآنچه که دوست داشتم شدم؛ چندسالی است که هنر و دنیای رنگارنگ IT بخشی از علایق و کار من بوده است. اما اکنون اینجا هستم تا هم خود یادبگیرم و هم برای شما بنویسم.

2 نظر

2 پاسخ

  1. ایراد این مطلب اینه که نقاط ضعف و قوت هر افزونه نسبت به بقیه رو نگفته و یه توضیح سطحی داده

    1. اپدیت شد و مقایسه کردیم و نظر خودمونم گفتیم.
      هر چند شما وقتی نقطه ضعف و قوت افزونه رو متوجه میشی نمیتونی با سایر افزونه تو دهنت مقایسه کنی؟ یک کار سطحی هست این.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حداکثر حجم فایل برای آپلود: 1 مگابایت. فایل‌های مجاز برای آپلود: عکس, ویس, ویدیو, ورد یا پی دی اف, فایل متنی, زیپ. شما می‌تونید برای بهتر پرسیدن سوالتون، عکس یا ویس یا حتی فیلم در بخش نظرات میزفا آپلود کنید. برای ضبط ویس می‌تونید از خود واتس آپ استفاده کنید و بعد اینجا آپلود کنید و برای ارسال عکس هم کافی هست اسکرین شات بگیرید. Drop file here

با موفقیت ثبت شد، میزفا از شما برای عضویت در خبرنامه هفتگی تشکر میکند.

عضویت در خبرنامه هفتگی برای دریافت:

  • فیلم و مقاله رایگان سئو
  • آموزش‌های UX ، GA و GTM
  • مقاله های تخصصی ASP.NET Core
  • اطلاع رسانی از محصولات
فیلم آموزشی asp.net core 2
ترک میزفا خوب نیست!
معرفی جامع‌ترین ابزار سئو در ایران
بالای ۱۰ هزار عضو
PHZpZGVvIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzUwIiBwb3N0ZXI9Imh0dHBzOi8vbWl6ZmEuY29tL2Jsb2cvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDUvcG9zdGVyLW1pemZhLXRvb2xzLXZpZGVvLW1pbi5wbmciIGNvbnRyb2xzIHByZWxvYWQ9Im5vbmUiPiANCiAgIDxzb3VyY2Ugc3JjPSJodHRwczovL21pemZhLmNvbS9ibG9nL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDIzLzA1L21pemZhX3Rvb2xzXzcyMHAubXA0IiB0eXBlPSJ2aWRlby9tcDQiPg0KPC92aWRlbz4=