جلسه ۲۷ – رفع ارور Enable text compression

آموزش حل خطای Enable text compression در جی تی متریکس

رفع ارور Enable-text-compression

رفع ارور Enable text compression در جی تی متریکس از اهمیت بالایی برخوردار است و باعث کاهش حجم کلی سایت می‌شود. برای حل این خطا باید به فکر فعال کردن GZIP در سمت سرور باشیم. در این مقاله به فعال سازی gzip در وردپرس و جوملا می‌پردازیم و اینکه چطور با کد، gzip را در هاست فعال کنیم و بتوانیم با کمک کنترل پنل ها، فعال سازی gzip در سی پنل و دایرکت ادمین را داشته باشیم. این روش بدون افزونه وردپرس و یا جوملا خواهد بود و برای سایت‌های اختصاصی مثل PHP کاربرد دارد. البته افزونه وردپرسی هم معرفی خواهیم کرد. افزونه gzip برای وردپرس و جوملا معرفی خواهیم کرد و در اخر نحوه تست و بررسی از فعال بودن gzip را می‌گوییم تا از فعال بودن آن مطمئن شویم.

سلام عزیزان، من پوریا آریافر هستم، کارشناس سئو و نویسنده این مقاله در سایت میزفا. از سری دوره‌های آموزش رفع خطاهای GTmetrix در خدمت شما هستیم و میخواهیم به کمک این مقاله ها سایتی بهینه توسط ابزارهای آنلاین مثل جی تی متریکس ایجاد کنیم.

فقط توجه داشته باشید هر دو خطای Enable gzip compression و Compress components with gzip در نسخه قدیم جی تی متریکس وجود داشت و در نسخه جدید جی تی متریکس ارور Enable text compression آمده هست، ولی همه یک منظور را می‌رسانند، حل یکی از این خطاها باعث حل دیگر خطا هم می‌شود.

نمونه ای از ارور Enable text compression

این مقاله طولانی است و برای نوشتن آن زمان بسیاری گذاشته شده است و اگر تمام آن را بخوانید به شما داده‌های خوبی می‌دهد ولی اگر صرفا رفع خطای Enable text compression در gtmetrix برای شما مهم هست بخش رفع خطاها را بخوانید و مقدمه و دانستنی ها را کنار بگذارید. اگر به مشکل خوردید حتما در نظرات مطرح کنید.

خلاصه‌ی از خطای Enable text compression

نام: Enable text compression
نوع: مربوط به سرور
اولویت: بالا
میزان سختی: راحت
میانگین امتیاز: 82%

فشرده سازی Gzip در افزایش سرعت سایت

فعال کردن gzip بر همه جنبه‌های سایت اثر مثبت دارد. اگر صاحب سایتی باشید قطعا افزایش سرعت لود سایت و کاهش حجم کلی سایت برای شما اهمیت فراوانی خواهد داشت و اینکه چه مدت زمانی بارگذاری صفحات سایت شما به طول می‌انجامد جز فاکتورهای مهم یک مدیر سایت برای بهبود صفحاتش است. پس حتما اطلاع دارید که بالا بودن سرعت سایت چه میزان در نرخ دفع کاربری (Bounce rate چیست) ، تجربه کاربری (User Experience) و همین‌طور در رتبه دهی موتورهای جستجو که یکی از عوامل مهم است، تاثیر دارد. پیشنهاد می‌کنم پست User Experience چیست را حتما مطالعه کنید.

بهبود سرعت سایت با رفع خطای Enable-GZIP-Compression در gtmetrix
افزایش سرعت سایت با فعال سازی GZIP

از انجایی که از ملاک‌های اساسی گوگل برای رتبه بندی سرعت لودینگ صفحات می‌باشد بالا بردن سرعت سایت‌ها، از دغدغه‌های اصلی وبستران بوده و هست. همچنین تجربه نشان می‌دهد که کاربران صفحاتی را که بالای ۱۰ ثانیه برای باز شدنشان به طول می‌انجامد را بسته و به سراغ سایت دیگری می‌روند و این یعنی بالا رفتن Bounce rate. حال یکی از اقداماتی که می‌توان در راستای افزایش سرعت سایت تاثیر فراوانی دارد فعال سازی Gzip در سمت سرور می‌باشد و باعث رفع ارور Enable text compression و همچنین بهبود TTFB نیز می‌شود. حتما مقاله جالب درباره بهینه سازی زمان TTFB را بخوانید.

آنقدر سرعت برای گوگل در رتبه بندی نتایج مهم است که به تازگی در اواخر سال ۲۰۱۹ ریپورتی به نام Speed را در ابزار محبوب سئوکار ها یعنی سرچ کنسول درج کرد. این گزارش به کمک مرورگر کاربران به شما می‌گوید سرعت تک تک صفحات شما چگونه است. البته ما درباره این موضوع و همینطور درباره فاکتورهای مهم سئو که مربوط به سرچ کنسول است نزدیک به ۱۵ ساعت صحبت کردیم و در آموزش جامع سرچ کنسول این مورد قابل مشاهده است.

تمام مرورگرهای مدرن و مرسوم امروزی از تابع gzip پشتیبانی می‌کنند و هم به شکل اتوماتیک درخواست HTTP به سمت سرور برای GZIP compression ارسال می‌کنند. در ادامه به همراه عکس بیشتر به این موضوع تمرکز می‌کنیم. لیست مرورگرهای معروف که از این تابع پشتیبانی می‌کنند:

  • Internet Explorer 5.5 در + July 2000 از فشرده سازی gzip پشتیبانی می‌کرد
  • Opera 5+ در  June 2000 از فشرده سازی gzip پشتیبانی می‌کرد
  • Firefox 0.9.5+ در  October 2001 از فشرده سازی gzip پشتیبانی می‌کرد
  • Chrome به محض انتشار در سال ۲۰۰۸ از فشرده سازی gzip پشتیبانی می‌کرد
  • Safari به محض انتشار در سال ۲۰۰۳ از فشرده سازی gzip پشتیبانی می‌کرد

Gzip چیست

حال به بررسی اینکه gzip چیست میپردازیم، حتما شما در سیستم خود با فایل‌های zip کار کردید و می‌دانید که هدف اصلی این فایل‌ها فشرده سازی اطلاعات موجود درونشان می‌باشد تا جدا از اینکه حجم کمتری در سیستم شما بگیرد انتقال آن هم سریع‌تر و راحت‌تر خواهد بود،حال اگر شما هم سمت سرور خود به فکر فعال کردن gzip باشید آن تابع شبیه zip کار می‌کند.

فایل‌های با حجم کمتر به بازدیدکنندگان شما اجازه می‌دهد تا فایل‌های سایت را سریع‌تر دریافت کنند و در نتیجه سایت شما را سریع‌تر مشاهده کنند. البته باید اشاره کنیم که تابع Gzip هر فایلی در سمت سرور را فشرده سازی نمی‌کند، فشرده سازی صرفا منوط به فایل‌های HTML ، فایل‌های استایل‌دهی (stylesheets) و جاوااسکریپت (JavaScript) می‌باشد و شامل تصاویر و بقیه فایل‌های موجود دیگر نیست.

Gzip باعث کاهش حجم سایت و افزایش سرعت لود سایت می‌شود، در واقع این تابع می‌تواند حجم فایل‌های ذکر شده را بیش از ۷۰ درصد کاهش بدهد. این تابع دو مولفه اصلی را در سایت GTmetrix کاهش می‌دهد یکی Page Load Time و دیگری Total Page Size می‌باشد.

Ilya Grigorik در گوگل می‌گوید:

فشرده سازی یک فرایند رمزگذاری اطلاعات با استفاده از بیت‌های (bits) کمتر است.

نحوه کار فشرده سازی Gzip در عمل

بعد از آنکه متوجه شدید gzip چیست به نحوه کارکرد این تابع میپردازیم،‌وقتی کاربری توسط مرورگر خود قصد دارد وارد یک سایتی شود، مرورگر اول یک درخواست از سمت header یعنی “content-encoding: gzip” ارسال می‌کند تا ببیند آیا جواب این درخواست مثبت است یا منفی. اگر درخواست از سمت سرور شناسایی شد و مثبت بود، سرور فایل‌های فشرده شده را به مرورگر ارسال می‌کند، درغیر این صورت سرور فایل‌های غیر فشرده و سنگین را به مرورگر ارسال می‌کند که در بیشتر وقت‌ها همراه با ارورهای مختلف همراه خواهد بود.

gzip-compression
فرق سایت فشرده شده با فشرده نشده

توجه داشته باشید کدهایی که توسط برنامه‌نویس‌های وب نوشته شده است برای اینکه چشم برنامه نویس کدها را به راحتی درک کنند، باید با یک ترکیب خاص و منظمی کدنویسی را انجام دهند تا در ویرایش‌ها و رفع خطاها در آینده مشکلی نداشته باشند.

ولی موتورهای جستجو همانند گوگل و مرورگرها همانند کروم و فایرفاکس، نیازی به کدنویسی زیبا و فصای خالی بین کدها ندارند، و به راحتی می‌توانند آنها را تجزیه و همه آنها در یک بلوک یا خط بخوانند، برای همین در بهینه سازی سایت فایل‌ها پیشنهاد می‌شود که آنها را minify  و combine کنید. و جدا از رفع خیلی از خطاها باعث برطرف شدن مشکل Enable text compression می‌شود.

برای درک بهتر و نحوه فشرده سازی Gzip به مثال زیر توجه کنید:

در برنامه نویسی و طراحی وب تعداد زیادی الگو و عناصر تکرار می‌شود مثلا یک قطعه کد شبیه زیر است :

MMM iiii zzzzz ffffff aaaaaaa

کدهای بالا ۲۵ کاراکتر است

با سیستم  Gzip به راحتی کدها بالا به کد زیر تبدیل می‌شود

3M 4i 5z 6f 7a

کدهای فشرده شده ۱۰ کاراکتر است

۱۵ کاراکتر در همین مثال کمتر شده است حال اگر هزاران کد فشرده شوند قطعا تاثیر بسیاری در کاهش حجم فایل‌های سایت خواهد داشت. هر چند ما برای درک بهتر مثال ساده‌ای از فشرده سازی زدیم اما فعالیت فشرده سازی gzip در پشت پرده بسیار پیچیده‌ و عمق‌تر است.

چگونه ارور Enable text compression حل کنیم؟

جهت تست فشرده سازی gzip می‌توانید از ابزارهای آنلاین زیر استفاده نمایید:

1 – استفاده از Google PageSpeed Insights گوگل
می‌توانید سایت خود را در Page Speed گوگل تست کنید و اگر gzip فعال نباشد پیغامی همانند زیر دریافت می‌کنید.

enable-compression-warning-pagespeed-insights
خطای فعال نبودن تابع gzip

2 – استفاده از سایت GTmetrix
می‌توانید در سایت جی تی متریکس نیز تست کنید و اگر با ارور Enable text compression مواجه شدید مبنی بر این است که تابع Gzip نیز در سمت سرور شما فعال نیست. برای حل این موضوع بخش رفع خطای enable gzip compression بخوانید.  

enable-gzip-compression
ارور enable gzip compression

3 – استفاده از سایت Check GZIP compression tool
سایت ذکر شده هم می‌تواند بسیار مفید باشید و دقیقا به شما می‌گوید چه میزان از حجم سایت شما بعد از فعال سازی تابع gzip فشرده شده است.

check gzip compression
چک کردن gzip compression

4 – استفاده از مرورگر خود
شما به راحتی تمام می‌توانید با استفاده از مرورگر خود از فعال بودن Gzip در سرور مطمئن شوید و حتی به مقایسه تک تک فایل‌ها قبل و بعد از فشرده سازی پردازید، ما در اینجا از کروم گوگل استفاده می‌کنیم ولی شما می‌توانید از بقیه مرورگرها هم استفاده کنید چون نحوه کار اکثر آنها یکسان است. ابتدا سایت را باز کنید و بعد از کلیک راست  کردن گزینه Inspect را انتخاب کنید و وارد سربرگ Network شده و دوباره سایت را رفرش کنید تا این اطلاعات این سربرگ نمایان شود.

check-for-gzip-response-header
وجود content-encoding: gzip نشان دهنده فعال بودن این تابع است

برای مقایسه فایل قبل و بعد از فشرده سازی طبق عکس زیر روی ایکون اشاره شده کلیک کنید و در ستون size میتوانید به مقایسه فایل‌ها بپردازید

chrome-devtools-compressed-size
مقایسه حجم فایل فشرده شده با فشرده نشده

نحوه فعال سازی GZIP Compression

ما از اینجا به بعد سعی خواهیم کرد در تمام وب سرورها و CMS ها روش‌های مختلف فعال سازی gzip را بیان کنیم، فعال سازی به روش‌های مختلف انجام می‌شود و شما سعی کنید مناسب‌ترین روش را برای خود انتخاب کرده و اعمال کنید، و لازم نیست ۲ یا چند روش را بر روی سایت اعمال کنید. بعضی از دوستان این تصور را دارند که اگر تابع gzip را چندین بار فعال کنند سایت آنها چندین بار فشرده سازی خواهد شد و برای سئو سایت مناسب خواهد بود، ولی این دیدگاه اشتباه است و ممکن است تداخل به وجود امده باعث از بین رفتن ماهیت تابع gzip شود.

فعال سازی gzip در وردپرس

راحت‌ترین راه برای فشرده سازی فایل‌ها و فعال کردن gzip در سایت های وردپرس استفاده از پلاگین‌های کش که از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند. پلاگین‌هایی مانند WP Rocket و W3 Total Cache  از این قبیل افزونه ها هستند که یک سری کد در فایل .htaccess به شکل اتومایتک بعد از فعال سازی آنها قرار می‌دهند. البته باید توجه داشته باشید که فعال کردن gzip در وردپرس به کمک افزونه ها زمانی امکان پذیر است که دسترسی لازم برای نوشتن در فایل .htaccess به آن‌ها داده شود.

هنوز توی وردپرس مشکل داری؟ به نظرم مقاله بهترین افزونه های سرعت سایت وردپرس رو بخون. کمک زیادی بهت میکنه.


توجه: زمانی که شما فعال سازی gzip در وردپرس را به کمک افزونه انجام می‌دهید و بعد از مدتی قصد دارید آن افزونه را غیرفعال کنید ممکن است کدهای آن افزونه هنوز در فایل .htaccess وجود داشته باشد مخصوصا برای خود بنده در افزونه WP Rocket بسیار رخ داده است، البته این به معنای بد بودن نیست و وجود آن کد به رفع خطا gzip در وردپرس کمک می‌کند ولی صرفا جهت اطلاع شما این مورد را گفتم، ممکن است بخواهید این افزونه را غیرفعال کنید و یک افزونه کش دیگر نصب کنید بر همین اساس باید از این موضوع اطلاع داشته باشید تا زمانی باعث تداخل نشود.

فعال سازی gzip در جوملا

نحوه فعالسازی جی زیپ در جوملا راحت است. اگر شما از cms جوملا (joomla) برای سایت خود استفاده می‌کنید برای فعال کردن Gzip وارد مدیریت جوملا شوید سپس در منوی سایت – تنظیمات کلی وارد شوید و در تب سرور گزینه فشرده سازی Gzip را روی بلی قرار داده و Save نمایید. به همین راحتی شما می‌توانید بدون افزونه و چیز خاصی، در جوملا gzip را فعال کنید.

فعال کردن فشرده سازی gzip در cPanel

برای فعال سازی gzip در سی پنل ابتدا وارد cPanel شوید، سپس در بخش Software and Services روی Optimize Website کلیک کنید. پس از ورود همانطور که مشاهده میکنید دو گزینه compress all content و compress the specified MIME types و یک فضای متنی جهت مشخص کردن MIME Type های انتخابی وجود دارد می‌توانید گزینه مد نظر خود را انتخاب نموده و روی گزینه Update Settings کلیک کنید تا فشرده سازی محتویات سایت انجام شود. با انتخاب گزینه compress all content تمامی فایل های شما فشرده می‌شود و با انتخاب compress the specified MIME types فایل‌هایی که MIME های آنها را مشخص نموده اید زیپ می‌شود.
فعال سازی gzip در cpanel به همین راحتی بود، هر چند گاهی ممکن است در برخی سرورها این روش جواب ندهد که در این صورت پیشنهاد می‌شود با زدن تیکت به پشتیبان هاست خود این مورد را از آن‌ها جویا شوید.

فعال سازی gzip در سرور آپاچی

ممکن است قصد نداشته باشید در افزونه‌ها برای فعال سازی gzip استفاده کنید یا CMS دیگری دارید راه دوم یا راه دستی برای فعال سازی این تابع وجود دارد استفاده از سرور سایت خودتان است یعنی فعال کردن gzip با کد که کار سختی نیست. اگر Apache داشته باشید شما می‌توانید کد زیر را به فایل .htaccess وارد کرده و سیو کنید. فایل .htaccess در پوشه اصلی سایت یا همان public_html موجود دارد، اگر چنین فایلی وجود ندارد ابتدا روی setting سمت راست بالا کلیک کرده و گزینه Show Hidden Files را فعال کنید اگر فایل  .htaccess نمایان شد که هیچ ولی اگر مشاهده نکردید به این معنی است که هنوز فایل  .htaccess ساخته نشده است و خود می‌توانید به شکل دستی این فایل با دقیقا با نام  .htaccess بسازید و کدهای زیر را در آن قرار دهید.

<IfModule mod_deflate.c>
# Compress HTML, CSS, JavaScript, Text, XML and fonts
AddOutputFilterByType DEFLATE application/javascript
AddOutputFilterByType DEFLATE application/rss+xml
AddOutputFilterByType DEFLATE application/vnd.ms-fontobject
AddOutputFilterByType DEFLATE application/x-font
AddOutputFilterByType DEFLATE application/x-font-opentype
AddOutputFilterByType DEFLATE application/x-font-otf
AddOutputFilterByType DEFLATE application/x-font-truetype
AddOutputFilterByType DEFLATE application/x-font-ttf
AddOutputFilterByType DEFLATE application/x-javascript
AddOutputFilterByType DEFLATE application/xhtml+xml
AddOutputFilterByType DEFLATE application/xml
AddOutputFilterByType DEFLATE font/opentype
AddOutputFilterByType DEFLATE font/otf
AddOutputFilterByType DEFLATE font/ttf
AddOutputFilterByType DEFLATE image/svg+xml
AddOutputFilterByType DEFLATE image/x-icon
AddOutputFilterByType DEFLATE text/css
AddOutputFilterByType DEFLATE text/html
AddOutputFilterByType DEFLATE text/javascript
AddOutputFilterByType DEFLATE text/plain
AddOutputFilterByType DEFLATE text/xml

# Removing browser bugs for older browsers
BrowserMatch ^Mozilla/4 gzip-only-text/html
BrowserMatch ^Mozilla/4\.0[678] no-gzip
BrowserMatch \bMSIE !no-gzip !gzip-only-text/html
Header append Vary User-Agent
</IfModule>

روش بالا فعال کردن gzip بدون افزونه بود.

فعال سازی gzip در وب سرور NGINX

اگر وب سرور شما NGINX یا به عبارتی انجین ایکس باشد می‌توانید از دستورات این مقاله برای فعال سازی تابع gzip استفاده کنید، باید وارد دایرکتوری /etc/nginx/nginx.conf شده و یک سری تغییرات ساده و جزئی را ایجاد نمایید.

فعال سازی gzip در IIS ویندوز

سرور ممکن است سایت شما در ویندوز سرور های شرکت مایکروسافت میزبانی شود که روند فعال سازی تابع gzip کمی متفاوت خواهد بود، ابتدا باید بدانید که جهت فشرده سازی یا compression داخل ویندوز سرور باید ۴ مرحله را طی کنید، که ۳ مرحله اول همانند هم هستند، باید در ابتدا مطمئن باشید که ادمین سرور در زمان نصب ویندوز سرور در server manager و تب Role Services بخش Web Server رفته و در ادامه وارد Performance شده و گزینه‌های Static Content Compression و Dynamic Content Compression را تیک زده باشد.
بعد از اینکه مطمئن شدید این گزینه توسط ادمین سرور فعال است (جهت اطمینان می‌توانید تیکت ارسال کنید) باید وارد IIS سرور خود شده در قسمت Compression دوباره ۲ گزینه که در بالا اشاره شده است را فعال کنید.
بعد از آن سایت خود را در کنترل پنلی که دارید، مثلا همانند SolidCP انتخاب کرده و بسته به کنترل پنل باید دنبال گزینه های Enable Static Content Compression و همینطور Enable Dynamic Content Compression باشد و سپس فعال کنید.
و سپس کدهای زیر را در Web.Config اضافه کنید:

<system.webServer>

<httpCompression directory="%SystemDrive%\inetpub\temp\IIS Temporary Compressed Files">
<scheme name="gzip" dll="%Windir%\system32\inetsrv\gzip.dll" staticCompressionLevel="9" />
<dynamicTypes>
<add mimeType="text/*" enabled="true" />
<add mimeType="message/*" enabled="true" />
<add mimeType="application/x-javascript" enabled="true" />
<add mimeType="application/javascript" enabled="true" />
<add mimeType="application/json" enabled="true" />
<add mimeType="application/json; charset=utf-8" enabled="true" />
<add mimeType="application/atom+xml" enabled="true" />
<add mimeType="application/xaml+xml" enabled="true" />
<add mimeType="*/*" enabled="false" />
</dynamicTypes>
<staticTypes>
<add mimeType="text/*" enabled="true" />
<add mimeType="message/*" enabled="true" />
<add mimeType="application/x-javascript" enabled="true" />
<add mimeType="application/javascript" enabled="true" />
<add mimeType="application/json" enabled="true" />
<add mimeType="application/json; charset=utf-8" enabled="true" />
<add mimeType="application/atom+xml" enabled="true" />
<add mimeType="application/xaml+xml" enabled="true" />
<add mimeType="*/*" enabled="false" />
</staticTypes>
</httpCompression>
<urlCompression doStaticCompression="true" doDynamicCompression="true" />

</system.webServer>

توجه داشته باشید که این موارد بالا کاملا بستگی به نوع تنظیمات وب سرور شما توسط ادمین دارد و ممکن است خیلی از مراحل بالا فعال باشد و حتی کد وجود داشته باشید و صرفا نیاز باشید که در کنترل پنلی که ارائه دهنده‌گان سرور به شما می‌دهند در آنجا فعال کنید. ولی قبل از هر تغییری بک آپ گیری را فراموش نکنید.
اگر به دنبال مقاله‌های مناسب جهت بهینه سازی سرعت سایت خود در windows server هستید مقاله سایت tosinso هم می‌تواند برای شما مفید باشد و همینطور مستندات شرکت مایکروسافت نظیر HTTP Compression of Dynamic Content و HTTP Compression of Static Content  پیشنهاد می‌شود مطالعه شود.

هنوز مشکل سئو و سرعت داری؟ + جمع بندی

ما در میزفا خیلی سعی کردیم هر آنچه که میدونیم بگم، ولی اگر فکر میکنید که ممکنه خرابکاری کنید و یا هنوز نتونستید مشکلات سئو سایت خودتون حل کنید و یا حس میکنید میتونید رشد بیشتری کنید ولی این رشد نکردید و یا دنبال یک تیم تخصصی میگردید، میتونید خدمات سئو میزفا رو یک نگاهی کنید. کلی تنوع خوب برای شما داره.

اگر شما به دقت این مقاله را مطالعه کرده باشید باید بدانید جی زیپ چیست و چگونه یک فایل را فشرده سازی می‌کند و همینطور با نحوه فعال سازی آن آشنایی کامل پیدا کردید. فعال سازی gzip کمک زیادی به بهینه سازی داخلی خواهد کرد پس سعی کنید به بهترین شکل ممکن این مشکل را حل کنید تا باعث کاهش سرعت سایت شما نشود. در انتها اگر موفق نشدید به رفع ارور Compress components with gzip و یا رفع خطای enable gzip compression بپردازید کافی هست در قسمت نظرات سوال و مشکل خود را مطرح کنید من پوریا آریافر پاسخگوی شما عزیزان خواهم بود. این جلسه از آموزش GTmetrix هم به پایان رسید در جلسه بعد به رفع خطای Enable Keep-Alive در pagespeed گوگل میپردازیم. با میزفا همراه باشید.

فیلم آموزشی افزایش سرعت سایت با gtmetrix
فیلم آموزشی افزایش سرعت سایت با gtmetrix
پوریا آریافر
اولین کسب و کار آنلاین خودم رو در فیسبوک راه‌اندازی کردم، سال ۲۰۱۱ یکی از پرتعامل‌ترین صفحات فارسی با ۸۰ هزار فالور فعال رو داشتم. بعد اینکه فیسبوک خالی از کاربر ایرانی شد وارد دنیای شبکه شدم و در انتهای سال ۲۰۱۲ مدرک MCSE مایکروسافت رو دریافت کردم، در حالی که نمره بالا گرفتم ولی کسی به دلیل به خطر افتادن موقعیت شغلی خودش به عنوان کارآموز منو قبول نمی‌کرد، بعدش با شروع دوران خدمت سربازی، مسئول بهینه سازی یک سایت خبری معتبر شدم و سئو یاد گرفتم. در ابتدای سال ۲۰۱۴ تونستم از رتبه ۱۵۰۰۰ به ۴۰۰ الکسا نزدیک کنم، اون زمان الکسا خیلی مهم بود. وارد دانشگاه شدم، به دلیل عدم علاقه به دانشگاه سعی کردم زودتر تمومش کنم و سه ساله در مقطع کارشناسی IT فارغ التحصیل شدم، توی دانشگاه هر کسی منو میدید یاد سئو میوفتاد، در همون سال آخر دانشگاه بزرگ‌ترین کانال تلگرامی IT با ۴۰ هزار عضو رو داشتم، که به مجتمع فنی فروختم تا بتونم تمرکز رو فقط بر روی عشق خودم یعنی سئو بذارم، وقتی کانال تلگرام فروختم حس پرواز بهم دست داد، هرچند درآمد چندین میلیون ماهانه رو از دست دادم ولی دوباره باید مثل گذشته با پوستی نو یک فصلی نو رو میساختم. در این چندین سال فعالیت‌های سئو به شکل تخصصی بنده در قالب پروژه‌های مختلف و آموزش‌های حضوری و غیرحضوری در دفتر میزفا و دانشگاه علامه طباطبایی تهران صورت ‌گرفته، تجربه بهینه سازی موفقی در بهبود UX و CRO پروژه‌های سئو کسب کردم. در اکثر ابزارهای کاربردی گوگل تسلط کاملی دارم. عاشق کسب تجربه های جدید هستم. راز پیشرفت در هر کاری رو یادگیری و یاددادن می‌دونم و میزفا که در اواخر ۲۰۱۶ راه‌اندازی شد تونست چنین بستر مناسبی رو برام فراهم کنه. همینطور در حال حاضر مدیریت یک تیم ۱۰ نفری از جوانان فعال و پرانگیزه رو در میزفا به عهده دارم. نقد و بازخوردهای سازنده شما، جوهر تلاش‌های مستمر ماست تا یک قدم خودمون بهبود بدیم. منتظریم …
لیست آموزش GTmetrix نسخه جدید

63 نظر

63 پاسخ

  1. سلام
    وقت بخیر
    من هاست ویندوزی دارم و سایتم وردپرسی هست. طبق گفته های شما کدها رو در وب کانفیگ کپی کردم و از پشتیبانی هاست هم پرسیدم که تنظیمات برای هاست من فعال هست ولی همچنان در فعال شدن جی زیپ مشکل دارم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    1. سلام وقت بخیر.
      تنظیمات هاست مشکل داره و ظاهرا با وردپرس سازگاری کامل نداره.

  2. سلام وقت بخیر
    من افزونه wp rocket نصب کردم اما خطاهای gtmetrix سایتمو رفع نکرد و خطای Enable gzip compression بصورت f ثبت شده gzip بصورت پیشفرض برروی هاستم فعاله مشکل میتونه از چی باشه؟؟
    ممکنه دلیل رفع نشدن خطاهای سایتم تداخل با افزونه های کش قبلی که شاید بصورت کامل از دیتابیس افزونه ها حذف نشده باشه؟؟
    اگر ممکنه راهنمااییم کنید چطور مشکل رفع کنم
    ممنون از توجهتون

    1. سلام.
      سایتت رو بررسی کردم، اصلا بهینه نیست و به شدت سنگین هست. پیشنهاد میکنم مقاله های سئو عکس رو حتما بخون.
      همینطور درباره خطای gzip حس میکنم یک تداخلی رخ داده، حالا میتونه از هاست باشه یا افزونه ها و یا هر چیز دیگه، طبیعتا بدون بررسی نمیشه فهمید ولی اگر تلاش کردید و پیدا نکردید با یک متخصص هاست یا سئو صحبت کنید و دسترسی لازم بدید تا مشکل حل کنن.
      مثلا دونه دونه افزونه ها رو غیرفعال کنید و ببینید مشکل از کدوم هست.
      موفق باشی.

      1. سلام و عرض ادب
        مدت زیادی نیست با سایت خوبتون آشنا شدم اما در همین مدت کوتاه خیلی چیزا ازتون یاد گرفتم،خواستم اول تشکر کنم از این که دانسته های ما رو بی ریا بیشتر می کنید، بعد یک سوال داشتم، بعضی مواقع با کمپرس کردن فایل های js کلا سایت به هم میریزه، دلیلش چیه؟ ممنون میشم اگر مقاله ای در این مورد دارید معرفی کنید.

        1. سلام فرهاد امیدوارم خوب باشی.
          طبیعی هست به خاطر تداخل‌ها هست و باید برنامه نویس این موضوع رو بررسی کنه.

  3. سلام وقتتون بخیر من از دو افزونه W3 total cache و Hummingbird برای حل مشکل Gzip استفاده کردم مشکل رفع نشد.کدهای بالا را هم تو Htacces وارد کردم ولی همچنان Gtmetrix امتیاز صفر میده. هاست من هم هاست لینوکس معمولی شرکت هاستیران است و روی آپاچی نصب شده. ممنون میشم منو راهنمایی کنید. ممنون از سایت حرفه ای و پرمحتوای شما

    1. سلام حسین جان، همون طور که در مقاله من اشاره کرده بودم برخی هاستینگ ها هستند که محدودیت ایجاد کردن، اگر شرکت شما هاست ایران است و هاست لینوکس معمولی داری باید خدمت شما عرض کنم که هیچ کاری نمیتونی بکنی چرا که این شرکت متاسفانه در این پنل خودش محدودیت ایجاد کرده و نمیذاره فعال کنید. باید پنل بالاتر تهیه کنی. من در کل این شرکت رو اصلا پیشنهاد نمیکنم چرا که گران هم میفروشه (البته این نظر شخصی هست)
      در منوی سایت میزفا قسمتی هست نوشتیم “برای شما” و اونجا برخی از بهترین هاست های ایرانی رو معرفی کردم.
      ممنونم از حضورت موفق باشی 🙂

  4. عرض سلام و خسته نباشید خدمت دو برادر بزرگوار
    بنده برای فعال کردن فشرده سازی gzip در cPanel گزینه compress all content رو فعال کردم اما در نتایج تست gtmetrix مورد رفع نشده!
    لطفا بفرمایید چرا؟
    و برای فعال سازی gzip در وردپرس چگونه به wp rocket دسترسی به فایل htaccess را بدم؟
    سپاس بیکران

    1. درود بر شما.
      مورد اول رو باید از هاستینگ خودتون بپرسید.
      مورد دوم بله.
      موفق باشید.

  5. سلام بخاطر مطلب مفیدتون مممنون
    سایتم رو که توی gtmetrix چک میکنم ارور Enable gzip compression میده جوملاهست ، gzip رو از توی مدیریتش فعال کردم هم توی لود مرورگر چک کردم هم توی
    nixcp ، فعال شده ولی هنوز این ارور رو توی gtmetrix دارم
    میتونید راهنماییم کنید؟ممنون

    1. سلام دوستم وقت بخیر.
      من سایت شما رو بررسی کردم. متاسفانه شما هاست رو از شرکتی تهیه کردید که بسیار گرون فروش هست و خیلی از آپشن های بدیهی رو پولی کرده و باید هاست ویژه ازش بخری. پیشنهاد میشه هاست خودتون عوض کنید چرا اینکه شما هر کاری کنید نمیتونید این gzip فعال کنید چون محدودیت از سمت هاست دارید.

  6. برای وردپرس کدوم راه از اینارو پیشنهاد می کنید؟

    فعال کردن فشرده سازی gzip در cPanel

    برای فعال سازی gzip در سی پنل ابتدا وارد cPanel شوید، سپس در بخش Software and Services روی Optimize Website کلیک کنید. پس از ورود همانطور که مشاهده میکنید دو گزینه compress all content و compress the specified MIME types و یک فضای متنی جهت مشخص کردن MIME Type های انتخابی وجود دارد می‌توانید گزینه مد نظر خود را انتخاب نموده و روی گزینه Update Settings کلیک کنید تا فشرده سازی محتویات سایت انجام شود. با انتخاب گزینه compress all content تمامی فایل های شما فشرده می‌شود و با انتخاب compress the specified MIME types فایل‌هایی که MIME های آنها را مشخص نموده اید زیپ می‌شود .

    چون html بزنیم سایت بهم میرزیه

    1. سلام. استفاده از کدهای htaccess میتونه گزینه خوبی باشه.

  7. سلام
    من افزونه راکت رو نصب کردم اما باز 99 درصد و یک فایل
    Enable compression for the following resources to reduce their transfer size by 123B (38% reduction).

    می شه راهنمایی کنید چه جوری این ارور رو برای یک فایل خاص رفع کنیم

    1. سلام، ما دسترسی به سایت شما نداریم که بخوایم بررسی کنیم از طرفی در مقاله هر آنچه که لازم بوده گفته شده. بیشتر مطالعه کنید و بیشتر سایت خودتون بررسی کنید هر چند ۹۹ درصد هم مناسب است.

  8. سلام اگر سایت ما به زبان asp mvc باشه چی؟
    در بیشتر مقالات راه حل مربوط به سایتهایی که با این زبان نوشته شده اند را ننوشتید

    1. سلام، راه حل برای هر سایت asp متفاوت هست و نمیشه برای تک تک سایت های asp در دنیا راه حل نوشت. با این حال میتونید به شکل انگلیسی جستجو کنید.

  9. سلام وقت بخیر
    خوب هستید ممنون میشم راهنمایی بفرمایید :
    بنده دو سایت دارم خب ؟این دوسایت در جی تی متریکس ارزشیابی کردم متاسفانه مواردی رو میگه.من خیلی وارد به آنها نیستم ممکن هست که به بنده راهنمایی بفرمایید که چه کاری باید در جهت بهتر شدن لود سایت ها انجام بدم :
    **
    تشکر میکنم از شما.(اگر هم این دو لینک سایتهام رو منتشر نکنید ممنون میشم ازتون)

    1. سلام، شایان جان اصلا مقالات ما رو مطالعه کردید؟ سعی کردیم به زبان ساده برای همه به شکل رایگان نوشته شده. من پیشنهاد میکنم از مقاله اول جی تی متریکس چیست ما شروع کنید تا بتونید سایت خودتون بهینه کنید.
      اگر به دنبال فیلم آموزشی هستید ما در این لینک ۸ ساعت آموزش هم قرار دادیم و یا اگر قصد ندارید خودتون انجام بدید میتونید در این لینک درخواست افزایش سرعت سایت بدید.

  10. سلام خسته نباشید
    در سایت browserspy.dk آدرس سایتمو زدم و در قسمت Web server نوشته Unknown!
    من از کجا بدونم نوع سرورم چیه و کدوم روش رو برای رفع ارور gzip باید برم؟؟!!!!
    پنل هاستم پلسکه
    ممنون میشم راهنماییم کنید.

    1. سلام، بهترین و مطمئن ترین راه ارسال تیکت به پشتیبانی هاستتون هست و درخواست کنید که نوع سرور براتون ارسال کنن چون plesk هر زبانی رو پشتیبانی میکنه، سایت شما اگر وردرپس و جوملا یا دروپال هست آموزش های لازمه در مقاله بهش اشاره شده.
      موفق باشید.

  11. سلام وقت شما بخیر
    من تازه با سایت شما اشنا شدم حسابی تخصصی مینویسید مشخصه خیلی کارتون درسته :))
    من ENABLE GZIP COMPRESSION روی دامنه اصلیم فعاله اما روی ساب دامین هام این گزینه فعال نمیشه حتی افزونه راکت رو هم نصب کردم اما بازم این ویژگی رو خطا میده افزونه humming bird رو هم نصب کردم اما خطا میده و میگه این ویژگی رو نمیشه روی هاست شما فعال کرد با هاستینگ خود تماس بگیرید! در صورتی که روی دامنه اصلیم فعاله!
    بی زحمت راهنماییم بفرمایید
    سپاس

    1. سلام، خواهش
      باید هاست و سایت بررسی بشه و ممکنه ۱۰ها دلیل داشته باشه، به همین منظور پیشنهاد میشه به هاست تیکت ارسال کنید. هر آنچه که از سمت ما برمیاد در قالب مقاله انتشار دادیم.

  12. سلام طبق آموزش هایی که در سایت می گذارید من gtmetrix سایت خودم را انجام دادم و GZIP رو هم فعال کردم
    اما به هیچ وجه GZIP رو نمی تونم تو gtmetrix به 100 برسونم
    اصلا هم علت اینکارو نمی تونم پیدا کنم که چرا فعال نمیشه
    لینک آدرس جی تی متریکس سایتم
    gtmetrix.com/reports/wplovers.ir/tEmPwePw
    ممنون میشم راهنمایی بیشتر کنید منو

    1. سلام، اگر از صحت تنظیماتی که اعمال کردید مطمئن هستید به هاستینگ تیکت ارسال کنید. شاید دسترسی مربوط به این تابع در هاست شما محدود شده باشه.

      1. قبلا کامنت هایی که گذاشته شده… من خوندم و به هاستینگ هم تیکت زدم و گفتن که مانعی درباره اینکار ندارین و کد را درون .htaccess قرار بدین.
        و همانطور که عرض کردم فعال نمیشه…
        قبلا یه بار درست شده بود اما خود به خود بازم غیر فعال شده

        1. کدهای دیگه رو برای فعال سازی تابع gzip در فایل htaccess تست کنید. ممکنه با کدی که الان قرار دادید تنظیمات سرور شما همخوانی نداشته باشه.
          و در اخر اگر نشد به یک متخصص هاست یا سئو بسپارید.

  13. با سلام و خسته نباشی جناب آقای پوریا
    بنده به پشتیبانی فنی تیکت زدم و بررسی کردن و این جواب رو دادن:
    “gzip بر روی سرور فعال است طبق بررسی شما از افزونه کش استفاده میکنید و چون افزونه کش بصورت on fly فایل های استایل را کش میکند و مسیر را تغییر میدهد این مسئله باعث میشود gzip روی فایل کش شده تغییرات و compression اعمال نکند که کاملا طبیعی میباشد جهت تست شما یکبار افزونه minify خود را غیرفعال کنید مشاهده خواهید کرد که هیچ خطایی مربوط به gzip در gtmetrix دریافت نخواهید کرد”
    تست gtmatrix با فعال بودن wp rocket :
    gtmetrix.com/reports/caseoff.net/LpOFgEfo
    تست gtmatrix با غیر فعال بودن wp rocket :
    gtmetrix.com/reports/caseoff.net/aXKe802D

    نمیشه با فعال بودن wp rocket تاب gzip رو اعمال کرد؟؟؟
    مشکل از کجاست و چه راه کاری پیشنهاد می دهید؟

    1. درود بر شما
      بله پشتیبانی درست میگن، شما باید تنظیمات این افزونه رو به درستی ست کنید. درحالی که ظاهر تنظیمات این افزونه ساده هست ولی تنظیمات بسیار ریزی داره.
      اگر سایت شما سئوکار یا برنامه نویس داره این موضوع رو به اونها بسپارید درغیر این صورت متاسفانه این امکان نیست که بتونم در کامنت به شما آموزش رفع این خطا رو بدم ولی اگر تمایل داشتید میتونید اموزش جامع WP Rocket رو تهیه و استفاده کنید.
      آموزش wp rocket

  14. سلام و خسته نباشید
    بنده از cms وردپرس استفاده میکنم و پلاگین wp rocket
    به خوبی تنظیمات wp rocket رو انجام دادم و در داخل سی پنل سطح دسترسی فایل های مورد نیاز پلاگین رو به 644 تغییر دادم و در فایل .htaccess کد های Gzip اضافه شده
    اما همچنان سایتم gzip نشده…در gtmatrix و google page speed هم چک کردم
    مشکل از کجاست؟

    1. درود بر شما
      ان شالله که همینطوری که میگید باشه، چون مورد داشتیم عین شما بودن و گفتن همه چی رو خوب تنظیم کردن ولی مشکل از تنظیمات بود.
      حال اگر مطمئن هستید به هاست تیکت بزنید شاید در این مورد محدودیت هایی اعمال شده باشه

      1. # Gzip compression
        
        # Active compression
        SetOutputFilter DEFLATE
        # Force deflate for mangled headers
        
        
        SetEnvIfNoCase ^(Accept-EncodXng|X-cept-Encoding|X{15}|~{15}|-{15})$ ^((gzip|deflate)\s*,?\s*)+|[X~-]{4,13}$ HAVE_Accept-Encoding
        RequestHeader append Accept-Encoding "gzip,deflate" env=HAVE_Accept-Encoding
        # Don’t compress images and other uncompressible content
        SetEnvIfNoCase Request_URI \
        \.(?:gif|jpe?g|png|rar|zip|exe|flv|mov|wma|mp3|avi|swf|mp?g|mp4|webm|webp)$ no-gzip dont-vary
        

        این کد ها اضافه شدن…درست نیستن مگه؟

        1. ما کد صحیح رو در مقاله قرار دادیم میتونید از اون استفاده کنید.
          البته افزونه WP Rocket خودش این کد رو اضافه میکنه. به هاست تیکت زدید؟

          1. سلام بله تیکت زدم گفتن با gzip مشکلی ندارن
            اما هر کاری کردم بازم gzip نشد!!!

          2. با سلام
            بله اون کد ها رو هم در داخل فایل .htaccess واقع در public_html اضافه کردم اما باز هم نشد
            تیکت هم زدم گفتن هیچ مشکلی با gzip ندارن

          3. سلام، آدرس سایت رو ارسال کنید تا بررسی کنم

  15. من تو iis 8.5 نتونستم فعالش کنم، میشه تو iis 8.5 هم توضیح بدید

    1. سلام
      کافیه در گوگل سرچ کنید enable gzip iis 8.5 توضیحات لازم در نتایج موجوده، اگر موفق به فعالسازی gzip نشدید به هاستینگ تیکت ارسال کنید و درخواست فعال سازی این تابع رو بخواین.

  16. آیا در سرور ویندوزی 2003 و iis 6.0 هم میشه gzip رو فعال کرد ؟ اگر خیر راه کار پیشنهادی شما چیست ؟

    1. سلام
      یعنی هنوز هم هست که با ویندوز سرور ۲۰۰۳ سایت بالا بیارن؟ لطفا شما به بخش پشتیبانی هاستتون تیکت ارسال کنید و درخواست فعال سازی gzip رو بخواین.
      موفق باشید

  17. سلام خسته نباشید.ببخشید من از هم توی مرورگر و هم در سایت gzip compression نگاه کردم وسایتم جی زیپ داشت ولی در سایت gtmetrix میگه که جی زیپ ندارم و 0 هست البته در سایر سایت های آنالیز سئو هم این مشکل نداشتن جی زیپ رو میگن.
    حالا باید چکار کنم لطفا راهنمایی کنید.
    ممنون

    1. سلام، لطفا آدرس سایت رو ارسال کنید تا بررسی بشه

        1. سلام، سایت شما بررسی شد، قابلیت gzip در سایت شما فعال نیست، میتونید از روش‌های بالا که اشاره کردیم فعالش کنید، هر چند مشکلات بسیار دیگری هم در سرعت سایت دارید و بهتره اونا رو هم رفع کنید.
          موفق باشید.

  18. سلام علیکم.

    ضمن قدردارنی از مطالب ارزشمند شما خواهشمندم آموزش فعال‌سازی GZIP در وبسایت‌های Blog.ir را نیز قرار دهید.

    خواهش می‌کنم نگید چون سرویس وبلاگ‌دهیه نمیشه خواهشاٌ هر جوری هست آموزش فعال کردنش را قرار بدید.

    1. سلام دوستم
      شما برای فعال کردن GZIP نیاز به دسترسی به هاست دارید، آیا شما در سرویس بیان دسترسی به هاست دارید؟ ندارید، پس متاسفانه نمیتونید فعال کنید، مثل این میمونه که برید پیش مکانیک ماشین و بگید “موتور بنز روی دوچرخه پیاده کن و خواهشا نگید نمیشه”، خب طبیعتا این امکان پذیر نیست.
      اگر قصد دارید در آینده از سایت در قسمت های مختلف کسب و کار خودتون استفاده کنید اصلا سرویس های وبلاگی پیشنهاد نمیشه، با هزینه های اندک سالانه میشه هاست مناسب تهیه کرد و به هر سلیقه ای که مدنظر دارید پیاده سازی کرد، تازه برخی از امکانات بیان پولی هست و خدمات رایگانش محدودیت های بیشتری نسبت به دیگر وبلاگ ها داره.
      امیدوارم اشتباهی که بنده سال‌ها قبل انجام دادم و زمان زیادی بر روی این سرویس های وبلاگدهی صرف کردم و در نهایت به خاطر سیاست های اشتباه صاحبان وبلاگ‌ها، تمام زحماتم رو یک شبه از دست دادم رو شما نکنید و از الان به فکر محیطی پویاتر و با دسترسی های بهتر برای سایت خودتون باشید.
      موفق باشید

  19. سلام
    میشه لطفا بگید حل خطای GZIP Compression در دایرکت ادمین به چه صورت است؟
    و بگید چه فایل هایی رو میشه زیپ کرد توی هاست؟

    1. سلام، برای اینکه بتونیم بهتر شما رو راهنمایی کنیم باید از نوع وب سرور سایت شما اطلاع داشته باشیم، آیا میدونید وب سرور شما از چه نوعی هست؟
      اصولا تمام اسناد HTML، فایل‌های نظیر JS و CSS و هر چه که سمت مرورگر کاربر ارسال میشه در صورت فعال بودن این تابع، فشرده سازی میشه

        1. منظورم از نوع وب سرور آپاچی، لایت اسپید و یا …
          لطفا وارد این لینک بشید و آدرس سایت خودتون رو وارد کنید تا نوع وب سرور در قسمت Web server برای شما نمایش داده بشه
          البته در بیشتر هاست‌های اشتراکی تابع GZIP فعال است مگر هاستینگ محدودیت‌هایی رو ایجاد کنه، برای اینکه از این موضوع مطمئن بشید بهترین راه تیکت زدن به هاستینگ هست و از اونا این مسئله رو جویا بشید
          به هر حال اگر نوع وب سرور رو فهمیدید میتونید از کدهای بالا استفاده کنید ولی ممکنه کدها به دلایل محدودیت های هاستینگ اعمال نشه که باید تیکت زد

  20. با درود و وقت بخیر؛ من یه وبلاگ دارم که براش یه دامنه خریدم و روی اون لینک کردم
    میخواستم از قابلیت gzip استفاده کنم ولی نمیشه، آیا راهی هست که وبلاگ رو مث یه وب سایت بهینه سازیش کرد یا نه؟
    میخوام تمام النماهایی که یه وبسایت برای بهینه شدن نیاز دارو اعمال کنم ولی چون وبلاگه یکم دستمو بسته …. راهی سراغ دارید که منو راهنمایی کنید!!!
    بدلیل یه سری مشکلات و گرون بدون هاست و هزینه ای نگهداری از سیستم میهن بلاگ استفاده میکنم ….
    وب سایتمم میتونید ببینید :
    cpl1.ir
    با سپاس

    1. سلام، روزتون بخیر
      به شدت توصیه میکنیم برای داشتن یک کسب و کار مناسب یک هاست تهیه کنید و وبلاگ نمیتونه نیازهای حرفه ای و حتی ساده رو برطرف کنه، چرا که مدیران سایت‌های وبلاگ‌دهی به ناچار برای بالا بردن امنیت مجبور هستند دسترسی‌های بسیاری رو برای کاربران خودشون محدود کنند. شما در بسیاری از حوزه‌های مهم مثل سئو و افزایش سرعت سایت در وبلاگ‌ها محدود هستید و نمیتونید قابلیت‌های مثل فعال سازی تابع gzip رو انجام بدید، ولی با داشتن هاست اشتراکی متوسط که زیر ۵۰ هزارتومن در سال هم هست، میتونید از ابزارهای بسیار مناسب‌تری برای بهبود سایت خود استفاده کنید، شاید تنها یک هزینه اولیه برای طراحی سایت برای شما داشته باشه ولی این هزینه فقط یک بار اتفاق میوفته درعوض اگر کمی زمان و وقت برای سایت خود صرف کنید چند برابر هزینه‌های اولیه درآمد خواهید داشت
      موفق باشید

  21. سلام وب سایت من asp.net هست
    چک کردم در inspact مرورگر سی اس اس و جاوا gzip شدن اما صفحات من “gzip”: Content-Encoding رو ندارند و هنوزEnable gzip compression در gtmetrix صفر هست
    لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام، برای اینکه مطمئن شید لطفا از ابزارهای دوم (gtmetrix) و سوم (Check GZIP compression tools) در مقاله بالا جهت تست فعال بودن یا نبودن gzip اقدام کنید. اگر فعال نبودن میتونید از لینکی که در روش آخر نحوه فعال سازی GZIP Compression ذکر کردیم استفاده کنید.

  22. سلام وقت بخیر

    چطور میتونم محتوای فایل css و جاوا اسکریبت رو کمتر و برای سئو بهینه کنم؟

    cwaall.com

    1. سلام
      سایت شما بیشتر در کش (Leverage browser caching) مشکل داره و همینطور Defer parsing of JavaScript ، ما هر دو رو به شکل کامل آموزش دادیم، میتونید لیست اموزش‌های ما رو در سایدبار سایت مشاهده کنید.

  23. سلام دوست عزیز من مشکلی در کش کردن فایلام دارم؛کد مخصوصی برای Expire کردن هست رو وقتی رو هاستی که روی دایرکت ادمین هست میزارم دتو آنالیز GTmetrix مشکل حل شده میشه ولی وقتی همون کد رو تو Cpanel میذارم تو آنالیز GTmetrix همچنان مشکل کش رو نشون میده،میشه راهنماییم کنیین تا بتونم این مشکل رو حل کنم؟

    1. سلام، از طریق سایت‌های دیگه که در مقاله اشاره کردم تست کنید ببینید کدهایی که قرار دادید در سایت اعمال شده یا نه، چرا که خوده جی تی متریکس خالی از باگ نیست
      از طرفی تنظیمات وب سرور مهم است و ممکنه تنظیمات شما اوررایت بشه، میتونید تیکت بزنید
      راه بعدی هم میتونید کدهای دیگه ای رو تست کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حداکثر حجم فایل برای آپلود: 1 مگابایت. فایل‌های مجاز برای آپلود: عکس, ویس, ویدیو, ورد یا پی دی اف, فایل متنی, زیپ. شما می‌تونید برای بهتر پرسیدن سوالتون، عکس یا ویس یا حتی فیلم در بخش نظرات میزفا آپلود کنید. برای ضبط ویس می‌تونید از خود واتس آپ استفاده کنید و بعد اینجا آپلود کنید و برای ارسال عکس هم کافی هست اسکرین شات بگیرید. Drop file here

با موفقیت ثبت شد، میزفا از شما برای عضویت در خبرنامه هفتگی تشکر میکند.

عضویت در خبرنامه هفتگی برای دریافت:

  • فیلم و مقاله رایگان سئو
  • آموزش‌های UX ، GA و GTM
  • مقاله های تخصصی ASP.NET Core
  • اطلاع رسانی از محصولات
فیلم آموزشی asp.net core 2
ترک میزفا خوب نیست!
معرفی جامع‌ترین ابزار سئو در ایران
بالای ۱۰ هزار عضو
PHZpZGVvIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzUwIiBwb3N0ZXI9Imh0dHBzOi8vbWl6ZmEuY29tL2Jsb2cvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDUvcG9zdGVyLW1pemZhLXRvb2xzLXZpZGVvLW1pbi5wbmciIGNvbnRyb2xzIHByZWxvYWQ9Im5vbmUiPiANCiAgIDxzb3VyY2Ugc3JjPSJodHRwczovL21pemZhLmNvbS9ibG9nL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDIzLzA1L21pemZhX3Rvb2xzXzcyMHAubXA0IiB0eXBlPSJ2aWRlby9tcDQiPg0KPC92aWRlbz4=