جلسه ۱۰ – Time to Interactive چیست + بهبود آن

Time to Interactive یا TTI چست و چطور امتیاز آن را بهبود بدیم؟

Time to Interactive چیست

در این آموزش از جی تی متریکس قصد داریم به زبان ساده بگیم Time to Interactive یا TTI داخل ابزار Gtmetrix چیست و با این خطا چه کنیم؟ چطور بهبود بدیم؟ آیا این خطا هست؟

نویسنده این مقاله من پوریا آریافر از میزفا هستم، این یک مقاله ترجمه از سایر سایت‌ها نیست، سعی کردیم از دانش و تجربه ی که خودمون داشتیم به همراه یک سری سایت‌های معتبر یک مقاله خوب رو برای شما جمع آوری کنیم. خوشحال میشیم همراهمون باشید.

معیار Speed Index نمایش محتوا از نظر بصری رو مد نظر قرار میده. ولی یک چیزی اینجا کم داریم و اینکه از نظر کارکردی چه معیاری قرار هست اندازه گیری کنه؟ طبیعتا فقط اندازه گرفتن ظاهرا کافی نیست و نیاز به یک معیار دیگر هم داریم تا بتونیم باهاش زمان امکان تعامل کاربر در سایت رو هم بررسی کنیم.
به عبارت دیگر علاوه بر دیده شدن محتوا یا همون بحث بصری، تعامل داشتن با صفحه هم اهمیت زیادی داره. مثلا اینکه کاربر بتونه روی دکمه‌های مختلف کلیک کنه و با صفحه تعامل داشته باشه، اینطوری شد که Time to Interactive آومد وسط و این معیار مهم و کاربردی رو اندازه گیری میکنه.
پیشنهاد میشه وقتی سایتتون رو در ابزارهای تست سرعت سایت بررسی میکنید  هر دو معیار SI و TTI توجه کنید چون این دو در کنار هم یک اندازه گیری کاملی شکل میدن.

حالا کمی دقیق تر بگیم:

Time to Interactive چیست

معیار Time to Interactive یا به اختصار TTI در گزارش Performance ابزار GTMetrix، به معنی زمان تعامل هست. این معیار مهم و کلیدی، واکنش‌گرایی (Responsiveness) صفحه رو در حین لود شدن بررسی می‌کنه. هرجا که صحبت از واکنش‌گرا بودن صفحه میشه، یاد موبایل و تبلت می‌افتیم. معیار TTI هم برای گوشی‌های موبایل و تبلت‌ها اهمیت بیشتری داره؛ اما به این معنی نیست که برای بررسی وضعیت دسکتاپ بی اثر باشه.

Time to Interactive چیست
Time to Interactive در GTMETRIX

معیار Time to Interactive به سنجش این مسئله می‌پردازه که چقدر زمان می‌بره تا کاربر بتونه به‌طور کامل با صفحه تعامل داشته باشه.
مثلا: اینکه بتونه روی دکمه‌های مختلف کلیک کنه. احتمالا برای شما هم پیش اومده که وارد صفحه‌ای شدید و محتوای متنی و گرافیکی (عکس‌ها) صفحه برای شما لود شده (تا اینجا معیار SI هست). بعدش شما روی دکمه‌ای کلیک کردید، اما اون دکمه فعال نبوده. یکی از دلایل چنین مشکلی اینه که هنوز کدهای پشت اون دکمه لود نشدن و در واقع، دکمه هنوز فعال نیست. بنابراین کاربر ما امکان تعامل با صفحه رو نداره (یعنی مشکل TTI رخ میده).

به همین دلیل معیار Time to Interactive ایجاد شد. TTI زمانیه که منابع صفحه لود شدن و کاربر می‌تونه به‌طور کامل با صفحه ما تعامل داشته باشه. بنابراین میشه گفت TTI یه معیار کلیدی و کاربر محور محسوب میشه. درصورتی که زمان Time to Interactive صفحه ما بالا باشه، کاربران فقط می‌تونن محتواها رو تماشا کنن و امکان کلیک روی دکمه‌ها، ارسال درخواست و… رو ندارن. کم بودن زمان TTI نشون دهنده اینه که صفحه ما واکنشگرایی لازم رو داره و باعث اطمینان کاربران میشه.

نمونه‌ای از Time To Interactive خوب رو تو عکس زیر می‌بینیم که فاصله‌اش با FCP حدود ۰.۵ ثانیه ست.

اهمیت Time To Interactive
نمونه Timte to Interactive خوب

تعریف ساده‌تر Time to Interactive اینه که از لحظه لود صفحه شروع میشه و تا زمانی که منابع اصلی صفحه لود بشن و صفحه ما قابلیت این رو داشته باشه که به درخواست‌های کاربر سریعا پاسخ بده، طول می‌کشه.

 

مقدار Time to Interactive در گزارش Performance چقدر باشه خوبه؟

معیار TTI هم مثل FCP ، مقدار ۱۵٪ از امتیاز Performance رو تشکیل میده.

معیاری که PageSpeed Insight برای TTI مشخص کرده کمتر از ۵ ثانیه ست. با این حال، می‌بینیم که معیارهای GTmetrix برای امتیازدهی به این معیار مهم، متفاوت و به شکل زیره:

  • کمتر از ۲.۵ ثانیه : خوب
  • بین ۲.۵ تا ۳.۲ ثانیه: قابل قبول، اما نیازمند بهینه سازی
  • بین ۳.۳ تا ۴.۵ ثانیه: کمی طولانی‌تر از حد استاندارد
  • بیشتر از ۴.۵ ثانیه: خیلی طولانی‌تر از حد استاندارد

 

چطوری TTI یا Time to Interactive رو بهینه کنیم؟

میشه گفت بهینه سازی معیار TTI بیش از کیفیت فنی سرور، به نوع کدنویسی سایت ما بستگی داره (البته سرور هم موثره). ولی یک نکته مهم رو باید بدونیم و اینکه TTI تقریبا بین FCP و و اولین وظیفه main-thread هست، پس هر چی این موارد رو بهینه تر کنید طبیعتا TTI بهبود پیدا میکنه.

توجه به موارد زیر باعث کاهش زمان Time to Interactive یا زمان تعامل و در نتیجه بهبود UX صفحات ما میشه.

  • کاهش حجم فایل های JavaScript
  • پیش بارگذاری (preload) درخواست‌های اصلی و مهم
  • کاهش زمان اجرای JavaScript
  • حذف فایل‌های JavaScript بدون استفاده
  • کاهش تعداد درخواست‌ها
  • اثر مستقیم معیار FCP برروی TTI (از همه مهم تر)

طبق تجربه ای که ما در خدمات میزفا مخصوصا در خدمات سرعت سایت کردیم متوجه شدیم که هر چی FCP بهتر باشه TTI بهتر میشه، البته همیشه این درست نیست ولی در اکثر مواقع اینطور بوده.

جمع بندی Time to Interactive

معیار Time to Interactive کمک می‌کنه متوجه بشیم چقدر طول می‌کشه تا منابع صفحه ما لود بشن و کاربر بتونه به‌طور کامل با صفحه تعامل برقرار کنه. البته باید بدونیم لود شدن تمام منابع، به‌معنای لود کامل صفحه نیست. بهینه سازی TTI باعث بهبود امتیاز Performance و افزایش سرعت و تجربه کاربری بهتر میشه

در اخر پیشنهاد میشه برای بهتر نتیجه گرفتن از یک مـتخصص سئو یا هر کسی که بهش اعتماد دارید و دانش داره کمک بگیرید. همینطور می‌تونید در نظرات سایت میزفا سوالی داشتید بپرسید.

حتما آموزش های مربوط به رفع خطاهای gtmetrix میزفا دنبال کنید. و یا اگر به سئو فنی علاقه دارید مباحث سئو فنی و تکنیکال رو دنبال کنید.

نویسنده مقاله: پوریا آریافر / متخصص و مشاوره سئو

 

فیلم آموزشی افزایش سرعت سایت با gtmetrix
فیلم آموزشی افزایش سرعت سایت با gtmetrix
پوریا آریافر
اولین کسب و کار آنلاین خودم رو در فیسبوک راه‌اندازی کردم، سال ۲۰۱۱ یکی از پرتعامل‌ترین صفحات فارسی با ۸۰ هزار فالور فعال رو داشتم. بعد اینکه فیسبوک خالی از کاربر ایرانی شد وارد دنیای شبکه شدم و در انتهای سال ۲۰۱۲ مدرک MCSE مایکروسافت رو دریافت کردم، در حالی که نمره بالا گرفتم ولی کسی به دلیل به خطر افتادن موقعیت شغلی خودش به عنوان کارآموز منو قبول نمی‌کرد، بعدش با شروع دوران خدمت سربازی، مسئول بهینه سازی یک سایت خبری معتبر شدم و سئو یاد گرفتم. در ابتدای سال ۲۰۱۴ تونستم از رتبه ۱۵۰۰۰ به ۴۰۰ الکسا نزدیک کنم، اون زمان الکسا خیلی مهم بود. وارد دانشگاه شدم، به دلیل عدم علاقه به دانشگاه سعی کردم زودتر تمومش کنم و سه ساله در مقطع کارشناسی IT فارغ التحصیل شدم، توی دانشگاه هر کسی منو میدید یاد سئو میوفتاد، در همون سال آخر دانشگاه بزرگ‌ترین کانال تلگرامی IT با ۴۰ هزار عضو رو داشتم، که به مجتمع فنی فروختم تا بتونم تمرکز رو فقط بر روی عشق خودم یعنی سئو بذارم، وقتی کانال تلگرام فروختم حس پرواز بهم دست داد، هرچند درآمد چندین میلیون ماهانه رو از دست دادم ولی دوباره باید مثل گذشته با پوستی نو یک فصلی نو رو میساختم. در این چندین سال فعالیت‌های سئو به شکل تخصصی بنده در قالب پروژه‌های مختلف و آموزش‌های حضوری و غیرحضوری در دفتر میزفا و دانشگاه علامه طباطبایی تهران صورت ‌گرفته، تجربه بهینه سازی موفقی در بهبود UX و CRO پروژه‌های سئو کسب کردم. در اکثر ابزارهای کاربردی گوگل تسلط کاملی دارم. عاشق کسب تجربه های جدید هستم. راز پیشرفت در هر کاری رو یادگیری و یاددادن می‌دونم و میزفا که در اواخر ۲۰۱۶ راه‌اندازی شد تونست چنین بستر مناسبی رو برام فراهم کنه. همینطور در حال حاضر مدیریت یک تیم ۱۰ نفری از جوانان فعال و پرانگیزه رو در میزفا به عهده دارم. نقد و بازخوردهای سازنده شما، جوهر تلاش‌های مستمر ماست تا یک قدم خودمون بهبود بدیم. منتظریم …
لیست آموزش GTmetrix نسخه جدید

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حداکثر حجم فایل برای آپلود: 1 مگابایت. فایل‌های مجاز برای آپلود: عکس, ویس, ویدیو, ورد یا پی دی اف, فایل متنی, زیپ. شما می‌تونید برای بهتر پرسیدن سوالتون، عکس یا ویس یا حتی فیلم در بخش نظرات میزفا آپلود کنید. برای ضبط ویس می‌تونید از خود واتس آپ استفاده کنید و بعد اینجا آپلود کنید و برای ارسال عکس هم کافی هست اسکرین شات بگیرید. Drop file here

با موفقیت ثبت شد، میزفا از شما برای عضویت در خبرنامه هفتگی تشکر میکند.

عضویت در خبرنامه هفتگی برای دریافت:

  • فیلم و مقاله رایگان سئو
  • آموزش‌های UX ، GA و GTM
  • مقاله های تخصصی ASP.NET Core
  • اطلاع رسانی از محصولات
فیلم آموزشی asp.net core 2
ترک میزفا خوب نیست!
معرفی جامع‌ترین ابزار سئو در ایران
بالای ۱۰ هزار عضو
PHZpZGVvIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzUwIiBwb3N0ZXI9Imh0dHBzOi8vbWl6ZmEuY29tL2Jsb2cvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDUvcG9zdGVyLW1pemZhLXRvb2xzLXZpZGVvLW1pbi5wbmciIGNvbnRyb2xzIHByZWxvYWQ9Im5vbmUiPiANCiAgIDxzb3VyY2Ugc3JjPSJodHRwczovL21pemZhLmNvbS9ibG9nL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDIzLzA1L21pemZhX3Rvb2xzXzcyMHAubXA0IiB0eXBlPSJ2aWRlby9tcDQiPg0KPC92aWRlbz4=