جلسه ۳۱ – رفع ارور Minify JavaScript

آموزش رفع خطای Minify JavaScript در جی تی متریکس

رفع ارور Minify JavaScript

شما هم با خطای Minify JavaScript روبه‌رو شدید؟ رفع این خطای جی تی متریکس گاهی سخت و گاهی ساده است. بعد از این مقدمه کوتاه برویم بیشتر درباره این ارور gtmetrix بدانیم.

درود بر شما دوستان عزیز، من پوریا آریافر هستم نویسنده این مقاله از سایت میزفا. از مجموعه مقالات آموزش جامع GTmetrix در خدمت شما هستیم. قصد داریم در این دوره وب‌سایتی بهینه توسط ابزارهای آنلاین تست سرعت سایت مثل جی تی متریکس یا Pagespeed گوگل ایجاد کنیم. در جلسه قبل درباره رفع ارور Minify CSS صحبت کردیم. در این جلسه قصد داریم درباره مشکل Minify JavaScript و حل آن در GTmetrix صحبت کنیم.

هر چند راه حل‌های این دو ارور بسیار شبیه هم هستند و شما اگر هر دو خطای Minify CSS  و Minify JavaScript دارید می‌توانید همین مقاله را فقط بخوانید تا هر دو خطا رفع شود. البته حل ارور Minify JavaScript شاید کمی سخت‌تر از Minify CSS باشد چرا که ممکن است گاهی تداخل پیش بیایید ولی اگر کدنویسی به شکل اصولی باشد نباید خیلی نگران این موضوع شوید، برهرحال خواندن مقاله صرف از هر نتیجه‌ای برای شما مفید خواهد بود پس ما میزفا همراه باشید.

خلاصه‌ی از خطا Minify JavaScript

نام: Minify JavaScript نوع: مربوط به JavaScript
اولویت: بالا
میزان سختی: ساده
میانگین امتیاز: 87%

خطای Minify JavaScript در Gtmetrix چیست

عبارت Minify در روند بهینه‌سازی‌سایت به معنای طراحی سایت با فایل‌های حجم پایین است. هدف از Minify کردن از بین بردن فضاهای خالی در بین کدها است. خط‌ها و کاراکترهای غیرضروری در سورس کدهای شما را در جهت بهینه سازی سرعت سایت از بین می‌برد. معمولا از این روش برای فایل‌هایی که سمت کاربر ارسال می‌شود، استفاده می‌کنند، فایل‌هایی از قبیل HTML ، CSS و جاواسکریپت. توجه داشته باشید که شما می‌توانید فایل‌های PHP را Minify کنید ولی PHP زبان برنامه نویسی سمت سرور است و Minify کردن آن تاثیری در بالا بردن سرعت سایت در سمت مرورگر کاربر ندارد.

عمل اصلی که در ٰMinify انجام می‌گیرد فشرده سازی فایل‌ها سمت کاربر است و مزیت آشکار این سریع‌تر لود شدن فایل‌ها و در نتیجه افزایش سرعت سایت است. نکته مهمی که باید به آن اشاره کنیم این است که عمل Minify کردن منابع (فایل‌ها) جدا از اینکه باعث بهبود تجربه کاربری (تجربه کاربری چیست) می‌شود موتورهای جستجو هم چنین فایل‌هایی با حجم کمتر را بیشتر دوست دارند.

کمی دقیق‌تر درباره خطای Minify Javascript صحبت کنیم، به مثال زیر توجه کنید:

  var currentTime = new Date(),
      hours = currentTime.getHours(),
      minutes = currentTime.getMinutes();
  if (minutes < 10) {
    minutes  = "0" + minutes; 
  }

	var suffix = "AM";
	if (hours >= 12) {
    suffix = "PM";
    hours = hours - 12;
	}
	if (hours == 0) {
	 hours = 12;
	}

  time = hours + ":" + minutes + " " + suffix;

  document.getElementById("time").innerHTML = time;

اگر به کد بالا توجه کرده باشید برای درک بهتر کدنویسی از فضاهای خالی زیر استفاده شده است ولی زیبانویسی تاثیری برای موتورهای جستجو و مرورگرها ندارد. Minify شده یک فایل Javascript همانند زیر است:

var currentTime=new Date,hours=currentTime.getHours(),minutes=currentTime.getMinutes();minutes<10&&(minutes="0"+minutes);var suffix="AM";hours>=12&&(suffix="PM",hours-=12),0==hours&&(hours=12),time=hours+":"+minutes+" "+suffix,document.getElementById("time").innerHTML=time;

اگر دقت کرده باشید هر دو کدهای Javascript یک عمل را انجام می‌دهند ولی کد اولی فضای اضافه بیشتری نسبت به کد دومی دارد. حال که درک بهتری نسبت به Minify Javascript پیدا کردیم باید چگونه متوجه شویم که کدام فایل‌های Javascript ما Minify شده است؟

رفع ارور Minify JavaScript

روش اول، دوم و چهارم هم برای سایت‌های اختصاصی مثل PHP و یا ASP کاربرد دارد و همینطور برای سایت وردپرس و جوملا قابل استفاده است. ولی روش سوم مخصوصا سایت های وردپرسی است.

۱ – Minify JavaScript به کمک جی تی متریکس (منسوخ شده)

پیدا کردن ارور Minify JavaScript نیز به سادگی تمام است، شما کافی است به یکی از ابزارهای تست سرعت سایت همانند Gtmetrix مراجعه کنید و اگر خطای Minify Javascript مشاهده کردید یک فایل برای دانلود خوده سایت Gtmetrix برای شما قرار می‌دهید که آن فایل Minify شده Javascript است و می‌توانید دانلود کنید و در هاست آپلود کنید.

GTMetrix-minify-css
GTMetrix minify css

۲ – Minify JavaScript ابزار آنلاین (روش ساده)

minify javascript
minify javascript

شما می‌توانید از ابزارهای زیر برای فشرده سازی فایل‌ها استفاده کنید به دین منظور وارد یکی از سایت‌های زیر شوید و تمام کدهای فایل غیرفشرده JavaScript را کپی و در سایت مذکور Paste کنید و سپس گزینه فشرده سازی را کلیک نمایید تا فایل فشرده شده JavaScript یا همان Minify JavaScript را به شما بدهد و سپس در هاست خود آپلود کنید.

۳ – Minify JavaScript به کمک افزونه در وردپرس

اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می‌کنید می‌توانید از پلاگین‌ رایگان Better WordPress Minify برای minify کردن فایل‌های JS استفاده کنید. پلاگین‌های جامع دیگر هم هستند که جدا از minify کردن انواع فایل‌ها سمت کاربر، تنظیمات دیگری هم برای بالا بردن سرعت لود سایت در اختیار شما می‌دهند به عنوان مثال پلاگین رایگان WP Super Minify هم minify کردن فایل‌های سمت کاربر را انجام می‌دهد و هم نیز تنظیمات مختلف دیگر برای افزایش سرعت سایت شما در این پلاگین دیده می‌شود.

با این حال پیشنهاد میکنیم حتما مقاله مربوط به بهترین افزونه های سرعت سایت وردپرسی رو بخونید، کلی افزونه عالی و خوب کاربردی وجود داره و به شما کمک میکنه.

۴ – Minify JavaScript

برخی از CDN ها همانند Cloudflare تظیماتی مبنی بر فشرده سازی فایل‌ها زیر دارند، اگر سایت شما بر روی چنین CDNهایی هست می‌توانید از این تنظیمات در جهت بهینه سازی سایت خود استفاده نمایید. (آموزش Cloudflare رو از دست نده)

clouldflare-css
clouldflare css

نتیجه کار Minify JavaScript:

نتیجه کار Minify JavaScript را می‌توانید بعد از Minify کردن در قالب یک عکس مشاهده کنید:

Minify JS before after
Minify JS before after
[box type=”note” align=”alignright” class=”” width=””]توجه: گاهی ممکن است به دلایل مختلف بعد از Minify JavaSrcipt قالب سایت شکل ظاهری خود را از دست بدهد، بنابراین بعد از اعمال روش‌های بالا حتما ظاهر سایت خود را بررسی کنید.[/box]

۵ – کار را به کاردان بسپار

دوستان اگر اطلاعات زیادی درباره سئو ندارید زیاد تلاش نکنید با خوندن چند مقاله برخی مشکلات مهم سئو رو حل کنید، یک وقت قصد دارید ابروشو درست کنید، میزنید چشمشم کور میکنید.

ما در خدمات سئو میزفا بارها پروژه برامون پیش اومده که دوستان عزیز هزینه چند برابری دادن، چرا؟ چون یک مشکل ساده داشتن ولی خودشتون خواستن خودسئویی کنن و زدن سایت رو داغون کردن و زمان و هزینه بیشتری برای حل کردن مشکل صرف شده درحالی که میتونست خیلی کمتر بشه.

پس بهتره برای حل کردن مشکلات سئویی خودتون (مخصوصا دوستانی که این زمینه تخصص ندارن) کار رو به کاردان بسپارن.

البته ما در دوره ۸ ساعت فیلم آموزشی افزایش سرعت وبسایت درباره این موارد بسیار صحبت کردیم و همه خطاهای gtmetrix را در یک سایت آزمایشی مثل وردپرس تست و بررسی کردم.

جمع بندی درباره ارور Minify JavaScript

در این آموزش‌ها با بالا بردن سرعت سایت که یکی از فاکتورهای مهم در سئو می‌باشد، کمک شایانی کنیم، من پوریا آریافر متخصص و مشاور سئو هستم و همینطور نویسنده مقالات سئو میزفا، اگر سوالی داشتید در اینجا هستم و حتما در نظرات سایت میزفا مطرح کنید پاسخگو خواهم بود.

این جلسه از آموزش GTmetrix که مربوط به رفع ارور Minify JavaScript بود، هم به پایان رسید در جلسه بعد به معرفی خطای Minify HTML در PageSpeed گوگل می‌پردازیم. با میزفا همراه باشید.

فیلم آموزشی افزایش سرعت سایت با gtmetrix
فیلم آموزشی افزایش سرعت سایت با gtmetrix
پوریا آریافر
اولین کسب و کار آنلاین خودم رو در فیسبوک راه‌اندازی کردم، سال ۲۰۱۱ یکی از پرتعامل‌ترین صفحات فارسی با ۸۰ هزار فالور فعال رو داشتم. بعد اینکه فیسبوک خالی از کاربر ایرانی شد وارد دنیای شبکه شدم و در انتهای سال ۲۰۱۲ مدرک MCSE مایکروسافت رو دریافت کردم، در حالی که نمره بالا گرفتم ولی کسی به دلیل به خطر افتادن موقعیت شغلی خودش به عنوان کارآموز منو قبول نمی‌کرد، بعدش با شروع دوران خدمت سربازی، مسئول بهینه سازی یک سایت خبری معتبر شدم و سئو یاد گرفتم. در ابتدای سال ۲۰۱۴ تونستم از رتبه ۱۵۰۰۰ به ۴۰۰ الکسا نزدیک کنم، اون زمان الکسا خیلی مهم بود. وارد دانشگاه شدم، به دلیل عدم علاقه به دانشگاه سعی کردم زودتر تمومش کنم و سه ساله در مقطع کارشناسی IT فارغ التحصیل شدم، توی دانشگاه هر کسی منو میدید یاد سئو میوفتاد، در همون سال آخر دانشگاه بزرگ‌ترین کانال تلگرامی IT با ۴۰ هزار عضو رو داشتم، که به مجتمع فنی فروختم تا بتونم تمرکز رو فقط بر روی عشق خودم یعنی سئو بذارم، وقتی کانال تلگرام فروختم حس پرواز بهم دست داد، هرچند درآمد چندین میلیون ماهانه رو از دست دادم ولی دوباره باید مثل گذشته با پوستی نو یک فصلی نو رو میساختم. در این چندین سال فعالیت‌های سئو به شکل تخصصی بنده در قالب پروژه‌های مختلف و آموزش‌های حضوری و غیرحضوری در دفتر میزفا و دانشگاه علامه طباطبایی تهران صورت ‌گرفته، تجربه بهینه سازی موفقی در بهبود UX و CRO پروژه‌های سئو کسب کردم. در اکثر ابزارهای کاربردی گوگل تسلط کاملی دارم. عاشق کسب تجربه های جدید هستم. راز پیشرفت در هر کاری رو یادگیری و یاددادن می‌دونم و میزفا که در اواخر ۲۰۱۶ راه‌اندازی شد تونست چنین بستر مناسبی رو برام فراهم کنه. همینطور در حال حاضر مدیریت یک تیم ۱۰ نفری از جوانان فعال و پرانگیزه رو در میزفا به عهده دارم. نقد و بازخوردهای سازنده شما، جوهر تلاش‌های مستمر ماست تا یک قدم خودمون بهبود بدیم. منتظریم …
لیست آموزش GTmetrix نسخه جدید

7 نظر

7 پاسخ

  1. سلام مهندس
    تشکر مجدد سایتتون واقعا در بهبود سزعت سایت کمک شایانی کرد
    در این قسمت این مفهومش چیه ؟

    There are 4 components that can be minified

    inline tag #1
    inline tag #4
    inline tag #6
    inline tag #7

    1. سلام خواهش میکنم، مربوط به این هست که شما برای استفاده از کدها از روش inline استفاده میکنید اگر در گوگل سرچ کنید روش inline در جاوااسکریپت یا سی اس اس به اطلاعات بیشتری پی میبرید.

  2. سلام مهندس
    سایتتون محشر
    اینجا سوالی داشتم , سایت بنده تحت php
    فایل فشرده رو کجای هاست دقیقا باید آپلود کنیم ؟

    1. سلام، خواهش
      باید ببینید ادرس فایل کجا هست، بلاخره شما فایل رو پیدا کردید درسته؟ پس حتما در نوار مرورگر ادرسی داره که پیداش کردید، به اون ادرس برید و به راحتی جایگزین کنید، هر چند پیشنهاد میشه قبل این عمل بک آپ تهیه بشه.

  3. سلام
    ممنون از مطالب خوبتون. یه سوال داشتم.برای umbarco چجوریه؟

    1. سلام، خواهش
      دقیقا همون‌جوری که در مقاله نوشتیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حداکثر حجم فایل برای آپلود: 1 مگابایت. فایل‌های مجاز برای آپلود: عکس, ویس, ویدیو, ورد یا پی دی اف, فایل متنی, زیپ. شما می‌تونید برای بهتر پرسیدن سوالتون، عکس یا ویس یا حتی فیلم در بخش نظرات میزفا آپلود کنید. برای ضبط ویس می‌تونید از خود واتس آپ استفاده کنید و بعد اینجا آپلود کنید و برای ارسال عکس هم کافی هست اسکرین شات بگیرید. Drop file here

با موفقیت ثبت شد، میزفا از شما برای عضویت در خبرنامه هفتگی تشکر میکند.

عضویت در خبرنامه هفتگی برای دریافت:

  • فیلم و مقاله رایگان سئو
  • آموزش‌های UX ، GA و GTM
  • مقاله های تخصصی ASP.NET Core
  • اطلاع رسانی از محصولات
فیلم آموزشی asp.net core 2
ترک میزفا خوب نیست!
معرفی جامع‌ترین ابزار سئو در ایران
بالای ۱۰ هزار عضو
PHZpZGVvIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzUwIiBwb3N0ZXI9Imh0dHBzOi8vbWl6ZmEuY29tL2Jsb2cvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDUvcG9zdGVyLW1pemZhLXRvb2xzLXZpZGVvLW1pbi5wbmciIGNvbnRyb2xzIHByZWxvYWQ9Im5vbmUiPiANCiAgIDxzb3VyY2Ugc3JjPSJodHRwczovL21pemZhLmNvbS9ibG9nL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDIzLzA1L21pemZhX3Rvb2xzXzcyMHAubXA0IiB0eXBlPSJ2aWRlby9tcDQiPg0KPC92aWRlbz4=